1,6 AEE går mycket dåligt

I detta forum skriver vi om Skoda Felicia.
Mattsson1135
Bilmodell: Skoda Pickup
Kontakt:

1,6 AEE går mycket dåligt

Inlägg av Mattsson1135 »

Hej!
Fick en Felicia Pickup med 1,6AEE motor som bara gick på 3 cylindrar och hade stått i 3 år(dock under tak).
Bytte rotor/ fördelare (pga slitna kontaktytor, svarta/oxid). Tändstift byttes och soppafilter. Frid och fröjd, motorn gick som den skulle efter lite ny soppa!
Men, när den vart varm vart den orkeslös och började rycka, man får lirka med gasen för att den inte ska lägga av, gasar man fullt sackar motorn tills den dör.
Svårstartad som bara den försöker tända men man får nöta en stund
Tändningen har jag justerat upp som fan, nästan till max, går inte alls annars!
Kamremmen står rätt för en 2ventilare( dubbelmärkning på blocket såg jag).
Läste felkoder och det var på spjällhuset! Bytte till ett begagnat och bytte Tändspole samtidigt efter som det ska vara vanligt att dom spricker tydligen(såg inget dock).

Symptomen är dock den samma! Vad har jag missat?
Börjar ge upp..

Med vänlig hälsning, Mattsson.
Mattsson1135
Kontakt:

Sv:1,6 AEE går mycket dåligt

Inlägg av Mattsson1135 »

Och ja! Jag har sökt i forumet, den enda med liknande problem skrotade bilen...
Låter ju lovande! :-(
Mattsson1135
Kontakt:

Sv:Sv:1,6 AEE går mycket dåligt

Inlägg av Mattsson1135 »

Nu har vi kollat lite med VAGCOM lite och kommit fram till att den behöver en grundinställning av spjällhuset samt att det i övrigt inte fanns några felkoder. Kunde dock inte göra det av någon anledning med lite versionen? Måste man ha full version?
Sen var det som jag misstänkte, soppa får den!! Spridarna tyckte att dom skulle skjuta i med 50/ms när börvärdet var mellan 1-7 millisekunder!! Kan det ha å göra med grundinställningen? Han som hjälpt mej med vagcom håller på luska lite i programmet och vi ska göra lite nya tester i nästa vecka men alla tips är välkomna!
Bilen startar förövrigt inte alls nu...

Med vänlig hälsning, Mattsson
Skriv svar