Kompatibla fälgar

I detta forum diskuterar vi bla fördelar, nackdelar, mektips och problem med Skoda Fabia.
GKA
Bilmodell: Skoda Octavia
Kontakt:

Kompatibla fälgar

Inlägg av GKA »

Jag har tänkt köpa en Fabia av nyare modell -10-15 och undrar om mina fälgar till Octavia -99 passar till en Fabia ?
GKA
Kontakt:

Sv:Kompatibla fälgar

Inlägg av GKA »

[quote]Jag har tänkt köpa en Fabia av nyare modell -10-15 och undrar om mina fälgar till Octavia -99 passar till en Fabia ?[/quote]

Anledningen är dels estetisk, då jag tycker att alla aluminiumfälgar med stora öppningar är fula, dels praktisk, då jag läst i ett annat forum att stora öppningar i fälgarna riskerar att försämra bromsförmågan pga att vatten kommer in. Läste om en Fabia -15 ägare som hade mycket dålig bromsförmåga precis efter att bilen startats och körts iväg och han fick förklaringen att det berodde på stora öppningar i fälgarna som släppte in vatten. Han fick rådet att byta till plåt eller stålfälgar eller motsvarande. Någon annan Fabiaägare som råkat ut för liknande bromsproblem ?
andreas1
Bilmodell: Skoda. pickup
Kontakt:

Sv:Sv:Kompatibla fälgar

Inlägg av andreas1 »

Om man använder goggle får man fram bla denna fina sida
https://www.specialfalgar.se/fälgar/fälgguide.aspx
Bara välja fabia sen octavia o kolla bultdelning
Inpressning o centrum..
Att det kommer vatten på bromsarna genom hålen är inget jag någonsin märkt o då har jag bla kört med 19 tum med stora hål..
Då borde kondens oxå vara ett problem.
Fukt på skivorna får man alltid detta försvinner vid första bromsen även eventuellt vatten kommer slungas bort vid körning så det lär inte vara ett problem..
GKA
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Kompatibla fälgar

Inlägg av GKA »

Bultcirkel, Mutter, inpressning och axelvärden är exakt samma för både Fabia 14- och Octavia 97-04.
Mina vinterhjul är 175/80/14 och den första rekommendationen för Fabia 175/70/14, så även om de skulle passa så är frågan om de blir för höga ?
Värdena för Fabia och Octavia:
Bultcirkel: 5-100
Mutter: 14x1.50B
Inpressning: 38
Axelvärde: 57,1

ps. läste på en däckgrossist att de rekommenderade plåt för vinterdäck och aluminium för sommardäck. Plåt är tyngre och ger bättre väggrepp och aluminium är lättare och ger bättre kylning av bromsarna sommartid.
Skriv svar