Vindrutetorkare

I detta forum skriver vi om Skoda RS.
Doless25
Bilmodell: Skoda
Kontakt:

Vindrutetorkare

Inlägg av Doless25 »

Hej. Har en Skoda rs kombi -06. Skulle sätta i nya lampor till skyltbelysningen men det blev kortis av okänd anledning. Mätta strömmen till sockeln men ingenting. Kollade alla säkringar men dem är hela.

Plockade bort plastkåpan och kollade kabelbrott men ingenting där heller (vid bakluckan).
Torkaren i bak slutade också fungera vid lampbyte. Har jag missat något relä eller säkring? Kollat motorrummet samt kupén.

Tacksam för all hjälp!
andreas1
Bilmodell: Skoda. pickup
Kontakt:

Sv:Vindrutetorkare

Inlägg av andreas1 »

Har du mätt säkringen el bara kollat?
Säkring kan gå av utan att det syns, mät båda stiften på säkringen.
Antar det är rörlampor?
Brukar vara så att kylningsmetallen går emot kontakten o vips kortis..
När lampor slocknar pga kortis o säkringen klarat sig brukar dom gå igång efter nån timme men då torkaren oxå gett upp tror jag säkringen inte klarat sig o dessa troligen delar säkring.
I övrigt delar dessa komponenter ingenting.
andreas1
Kontakt:

Sv:Sv:Vindrutetorkare

Inlägg av andreas1 »

Glömde nämna att har du ström genom säkringar mm så kolla genomföringen vid bagageluckan...inte ovanligt att kablarna går av där då luckan öpnats o stängts många ggr sen 06
Doless25
Bilmodell: Skoda
Kontakt:

Sv:Sv:Vindrutetorkare

Inlägg av Doless25 »

Jag mätte säkringen och har spänning. Säkringen som enligt manualen går till bakrutetorkaren. Testade att köra torkaren samtidigt som jag mätte men den har 12v oavsett läge på spaken. Kontrollerade även alla andra säkringar.

Jag är dock 100% att detta hände i samband med lampbytet. Funkade klockrent innan. Hmm
andreas1
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Vindrutetorkare

Inlägg av andreas1 »

Den ska ha 12 volt oavsett spakläge då säkringen kommer före spaken.
Om du mäter ut från spaken?
Mätt vid torkarmotorn?
Säger inte att detta hänt vid annat tillfälle men när jag bytar lampa har jag luckan öppen, kan vara en slump.
Är inte säker men har för mig att ena baklampan är ihopkopplad med skyltbelysningen.
Så funkar bakljusena bör felet ligga mellan bakljus o belysning i luckan.
Funkar tex c låset i luckan?
Lyft gummigenomföringen vid luckan o rör i kablarna , då ser du om där är brister .
Annars hade jag mätt bakvägen, motor spak relä säkring.
Skriv svar