Vinterhjul till 80x
-
Agile
- Bilmodell: 80x SL
- Kontakt:
Vinterhjul till 80x
Jag har funderingar kring vinterhjulen.som jag ska beställa.till bilen..Jag har försökt få reda på om det måste vara.255 bak eller det är ok med 235....men får inget svar som jag känner mig nöjd med. Eftersom jag ska ha dubbade.däck så blir valet av dimensioner o däck betydligt mindre än om jag skulle.välja friktionsdäck...men det.finns anledning.till mitt val. När jag kollar med olika "experter" så är de oxo frågande till varför olika bredd på vinterdäck...de är alla eniga om att 235 är inga som helst problem...
Någon.som har ett.bättre.svar.än.dessa.experter?
Någon.som har ett.bättre.svar.än.dessa.experter?
-
mem
- Bilmodell: Enyaq 80x Sportline (okt 21)
- Kontakt:
Re: Vinterhjul till 80x
Jag valde Nokian "HKPL 9 SUV" till min beställda 80x och det blev
235/55R19 fram och 255/50R19 bak men det blev inte gratis...
Jag vet inte exakt vad Transportstyrelsen och Polisen tycker om man ändrar emot det som står i registreringsbeviset. Jag vet att vissa lättnader skett vad gäller däckprofil och fälgstorlek, så länge rullomkretsen inte ändras för mycket (har typ med hastighetsmätarens noggrannhet att göra).
Däckbredden har mer med bilens vikt att göra, så de kanske är petigare med att däcken ska orka bära bilen och även kunna få ner sidokrafter i marken när man svänger i högre hastigheter. Ett smalare däck (som ändå är klassat för tyngden) kanske kan anses ha för liten anläggningsyta till marken.
De som kan reglerna bäst borde vara Transportstyrelsen och sedan kan det vara upp till tolkningar av polisman eller bilprovning (om du har vintersulorna på då) men här tror jag det finns viss risk för godtycke eller regelrytteri beroende på hur morgonkaffet smakade.
Lycka till i letandet efter däckdimensioner som gör dig nöjd.
PS. Jag tillhör ingen myndighet utan beskriver bara de kunskaper jag snappat upp genom åren.
235/55R19 fram och 255/50R19 bak men det blev inte gratis...
Jag vet inte exakt vad Transportstyrelsen och Polisen tycker om man ändrar emot det som står i registreringsbeviset. Jag vet att vissa lättnader skett vad gäller däckprofil och fälgstorlek, så länge rullomkretsen inte ändras för mycket (har typ med hastighetsmätarens noggrannhet att göra).
Däckbredden har mer med bilens vikt att göra, så de kanske är petigare med att däcken ska orka bära bilen och även kunna få ner sidokrafter i marken när man svänger i högre hastigheter. Ett smalare däck (som ändå är klassat för tyngden) kanske kan anses ha för liten anläggningsyta till marken.
De som kan reglerna bäst borde vara Transportstyrelsen och sedan kan det vara upp till tolkningar av polisman eller bilprovning (om du har vintersulorna på då) men här tror jag det finns viss risk för godtycke eller regelrytteri beroende på hur morgonkaffet smakade.
Lycka till i letandet efter däckdimensioner som gör dig nöjd.
PS. Jag tillhör ingen myndighet utan beskriver bara de kunskaper jag snappat upp genom åren.
-
Agile
- Kontakt:
Intressant...Jo jag vet att en del väljer att gå på originalbredden fram o bak men enligt polisen o Transportstyrelsen så spelar det ingen roll med vinterhjulen så länge de klarar vikten o rullomkretsen (förmodar att din bil är typad med 8,5 resp 9 tum breda fälgar o minst 20 tum). Det jag var mer intresserad av varför VW/Audi/Skoda säger att det måste vara 255 bak.. eftersom VW specar en alldeles för smal fälg bak för 255 bredd men det är en annan sak (men det kan de ju ha ändrat på nyss). "Ingen" i Gummibranschen fattar heller varför de säger måste utan att ge en förklaring. På den bakhjulsdrivna finns det en poäng att köra med smalare däck fram då det gör några watt att tjäna.
Men kul i alla fall till val av en (i mitt tycke) intressant bil... Vi får väl anledning att längre fram komma med andra inlägg om bra eller (jag hoppas inte) mindre bra erfarenheter

Men kul i alla fall till val av en (i mitt tycke) intressant bil... Vi får väl anledning att längre fram komma med andra inlägg om bra eller (jag hoppas inte) mindre bra erfarenheter
-
mem
- Kontakt:
Hej igen!
Jag är inte alls expert på däck och gick på säljarens val. Det hade säkert gått bra bra 235 bak på vinterhjulen men jag tog inte den diskussionen.
Gällande bakhjulsdrift så är både ID.4 GTX och Enyaq 80x bakhjuldrivna "till vardags", det är bara då det börjar spinna eller man trycker plattan i mattan som den främre motorn aktiveras. Jag gissar att de gör så för att hålla nere "bränsleekonomin" vid vanlig körning. I följande film, c:a 6.40-7.00, kan man se att när bakhjulen står på rullarna tar det någon halvsekund innan framhjulen agerar men man ser inte samma fördröjning i det första testet när bakhjulen står på fast mark. Han gör flera olika tester med olika många rullar och hjulkombinationer och man er att så fort ett bakhjul har fast mark blir det mindre spinn innan bilen kommer iväg.
https://youtu.be/WV5jakltG4w
Jag är inte alls expert på däck och gick på säljarens val. Det hade säkert gått bra bra 235 bak på vinterhjulen men jag tog inte den diskussionen.
Gällande bakhjulsdrift så är både ID.4 GTX och Enyaq 80x bakhjuldrivna "till vardags", det är bara då det börjar spinna eller man trycker plattan i mattan som den främre motorn aktiveras. Jag gissar att de gör så för att hålla nere "bränsleekonomin" vid vanlig körning. I följande film, c:a 6.40-7.00, kan man se att när bakhjulen står på rullarna tar det någon halvsekund innan framhjulen agerar men man ser inte samma fördröjning i det första testet när bakhjulen står på fast mark. Han gör flera olika tester med olika många rullar och hjulkombinationer och man er att så fort ett bakhjul har fast mark blir det mindre spinn innan bilen kommer iväg.
https://youtu.be/WV5jakltG4w
-
Agile
- Kontakt:
Alternativt sportläget, där klipper man med AWD hela tiden
.. det är precis detta som är min poäng... speciellt på vinterväglag. Jaja... nu efter många telefonsamtal och e-mail så har vi kom fram till vad det blir för val av däck/fälg för vinterbruk//
-
mem
- Kontakt:
Så vad blev det för däck?
mvh // nyfiken
mvh // nyfiken
-
Agile
- Kontakt:
235/19..Good Year...styv stomme, låg ljudnivå..trots dubbar..o helt ok rullmotstånd o går bra både på torr/blöt
asfalt samt snö o is. Har kört med detta däck i några säsonger o är supernöjd...fast på annan bil förstås. Hade däcket funnits som 20 tum med den bredden så hade valet varit givet men nu blir det 19 tum...funkar säkert det också
asfalt samt snö o is. Har kört med detta däck i några säsonger o är supernöjd...fast på annan bil förstås. Hade däcket funnits som 20 tum med den bredden så hade valet varit givet men nu blir det 19 tum...funkar säkert det också
-
Kalejdokom
- Bilmodell: Enyaq iV80 Sportline
- Kontakt:
Gammal tråd, men jag diskuterade detta med Skoda före köp och fick veta att 235 är ok fram och bak på 60-modellen, men att 255 bak är krav på 80-modellerna pga av större och tyngre batteri.
-
Agile
- Kontakt:
Ok..men knepigt... eftersom alla däcken klarar samma viktgränser...samma.svar som jag fick tidigare o även några intresserade gummiverkstäder o de förstår heller inte just det argumentet... strunt.samma...jag har mina hjul...men ännu ingen bil
-
Agile
- Kontakt:
Har nu (vet inte vilken gång i ordningen) varit i kontakt med en av Sveriges största leverantörer av däck/fälgar och de säger att det finns inget krav från Skodas eller VW-koncernens sida ...däremot en rekommendation att använda deras originaltillbehör.
Både MB och BMW har kört med olika breda däck/fälgar fram o bak i 15 år och med vinterhjul samma bredd fram och bak ... det är inga problem där ...och i många fall är deras bilar lika tunga och även tyngre.
Det som känns bra för min del är att... de garanterar att köpa tillbaka/byta ut mina hjul oavsett hur gamla de är.. om nu VW-koncernen uppdaterar regelverket bakåt i tiden och säger att man inte får köra med annat än deras set up...
Sist kopierad text från Transportstyrelsens hemsida:
Alternativa dimensioner
Du som fordonsägare av en personbil upp till 3500kg totalvikt har möjlighet att under eget ansvar byta däck och fälgar till en annan dimension utan att bilen behöver registreringsbesiktas. Utbytet får ske under vissa förutsättningar:
Däcken ska vara typgodkända
Däcken uppfyller kraven på belastningsförmåga
Däcken uppfyller kraven på hastighetskapacitet
Däcken är av samma typ.
Däck och fälg ska ha fritt utrymme vid fjädringsrörelser
Däck och fälg ska ha fri rörlighet i hjulhuset vid fulla manöverrörelser med hänsyn till bilens ursprungliga hjulupphängning och styrning
Däck och fälg ska ha en rullningsomkrets som inte leder till felvisning av hastighetsmätaren
Däck och fälg ska täckas av bilens ursprungliga stänkskydd (stänkskärm).
En alternativ dimension får inte inverka påtagligt negativt på bilens ursprungliga egenskaper.
Både MB och BMW har kört med olika breda däck/fälgar fram o bak i 15 år och med vinterhjul samma bredd fram och bak ... det är inga problem där ...och i många fall är deras bilar lika tunga och även tyngre.
Det som känns bra för min del är att... de garanterar att köpa tillbaka/byta ut mina hjul oavsett hur gamla de är.. om nu VW-koncernen uppdaterar regelverket bakåt i tiden och säger att man inte får köra med annat än deras set up...
Sist kopierad text från Transportstyrelsens hemsida:
Alternativa dimensioner
Du som fordonsägare av en personbil upp till 3500kg totalvikt har möjlighet att under eget ansvar byta däck och fälgar till en annan dimension utan att bilen behöver registreringsbesiktas. Utbytet får ske under vissa förutsättningar:
Däcken ska vara typgodkända
Däcken uppfyller kraven på belastningsförmåga
Däcken uppfyller kraven på hastighetskapacitet
Däcken är av samma typ.
Däck och fälg ska ha fritt utrymme vid fjädringsrörelser
Däck och fälg ska ha fri rörlighet i hjulhuset vid fulla manöverrörelser med hänsyn till bilens ursprungliga hjulupphängning och styrning
Däck och fälg ska ha en rullningsomkrets som inte leder till felvisning av hastighetsmätaren
Däck och fälg ska täckas av bilens ursprungliga stänkskydd (stänkskärm).
En alternativ dimension får inte inverka påtagligt negativt på bilens ursprungliga egenskaper.
-
Kalejdokom
- Kontakt:
Både Skodas prislista och specifikation anger olika däckdimension fram/bak för Enyaq 80. Likaså redovisas olika däck fram/bak i Transportstyrelsens fordonsuppgifter för Enyaq 80. 235 fram och 255 bak. Det är väl bara att kamma sig och gilla läget? Även om Transportstyrelsen godkänner alternativa dimensioner kan väl tillverkaren kräva att föreskriven dimension används för att bilens övriga funktioner inte skall äventyras?
-
Gurfen
- Bilmodell: Skoda Superb Style -20
- Kontakt:
Kalejdokom skrev:
> Både Skodas prislista och specifikation anger olika däckdimension fram/bak
> för Enyaq 80. Likaså redovisas olika däck fram/bak i Transportstyrelsens
> fordonsuppgifter för Enyaq 80. 235 fram och 255 bak. Det är väl bara att
> kamma sig och gilla läget? Även om Transportstyrelsen godkänner alternativa
> dimensioner kan väl tillverkaren kräva att föreskriven dimension används
> för att bilens övriga funktioner inte skall äventyras?
Enyaq, ID.4 och Q4 e-Tron är alla typade med olika däckdimension fram och bak från fabriken, men bara i samband med stora (77kWh) batteriet.
Bilarna med mindre batteri kan köra samma dimension runt om.
Så för garantier och för att följa helbilsgodkännandet är det "staggered" storlekar som gäller tyvärr.
Fram blir 235/55R19, bak 255/50R19.
Jag skulle gärna köra 18" om det var tillåtet men får ställa in mig på 19" om det blir aktuellt med bilbyte.
> Både Skodas prislista och specifikation anger olika däckdimension fram/bak
> för Enyaq 80. Likaså redovisas olika däck fram/bak i Transportstyrelsens
> fordonsuppgifter för Enyaq 80. 235 fram och 255 bak. Det är väl bara att
> kamma sig och gilla läget? Även om Transportstyrelsen godkänner alternativa
> dimensioner kan väl tillverkaren kräva att föreskriven dimension används
> för att bilens övriga funktioner inte skall äventyras?
Enyaq, ID.4 och Q4 e-Tron är alla typade med olika däckdimension fram och bak från fabriken, men bara i samband med stora (77kWh) batteriet.
Bilarna med mindre batteri kan köra samma dimension runt om.
Så för garantier och för att följa helbilsgodkännandet är det "staggered" storlekar som gäller tyvärr.
Fram blir 235/55R19, bak 255/50R19.
Jag skulle gärna köra 18" om det var tillåtet men får ställa in mig på 19" om det blir aktuellt med bilbyte.
-
Kalejdokom
- Kontakt:
Jag har 20 tum på min Sportline och inga problem med störande ljud eller komfort. Tyst och smidig som en vessla på alla vägar. Så du kan sova lugnt med 19 tum.
Fast du menade kanske vinterdäck? Där vet jag inte om det är någon skillnad på stora/mindre dimensioner. Jag har 19 tum friktionsdäck till min, men dom ligger ännu i garaget i väntan på vinter.
Fast du menade kanske vinterdäck? Där vet jag inte om det är någon skillnad på stora/mindre dimensioner. Jag har 19 tum friktionsdäck till min, men dom ligger ännu i garaget i väntan på vinter.