Laddning Enyaq IV80

I detta forum skriver vi om Skoda Enyaq.
NIKEK
Bilmodell: Skoda Enyac
Kontakt:

Laddning Enyaq IV80

Inlägg av NIKEK »

Tjena! Jag plockade ut en Enyaq IV 80 som tjänstebil i september. Lyckligtvis har jag hittills klarat mig med den Garo laddaren som jag installerade samtidigt. Bilen är utrustad med tillvalet DC snabbladdning 125 kW. Helgen som var åkte vi på besök till några vänner som innebar att jag skull bli tvungen att ladda på en offentlig laddstation. Jag valde då OK/Q8:s laddare för 150kw för att det skulle gå snabbt och smidigt. Såg då till min förvåning i appen att bilen laddade mellan 48-60 kW vilket innebar att laddningen tog lång tid. Vet ej vad det berodde på. Någon som har erfarenhet av detta?
Elektrikern84
Bilmodell: Enyaq
Kontakt:

Re: Laddning Enyaq IV80

Inlägg av Elektrikern84 »

Batteriet var nog för kallt. Det jag hört är att batteriet måste vara tillräckligt varmt
NIKEK
Kontakt:

Inlägg av NIKEK »

Ok, då förstår jag. Vad betyder kallt och varmt batteri? Jag hade kört 20 mil och då borde batteriet vara varmt? Eller värmer man det separat?
Elektrikern84
Kontakt:

Inlägg av Elektrikern84 »

Nää man ska kunna värma det genom ”gas-broms-gas-broms” men det är jobbigt. Man värmer innan man åker. Under förd värms inte batteriet nämnvärt av körning. Tyvärr har inte Enyaq som Tesla att Navigerar du mot en laddstation så värms batteriet av bilen
ottas592
Bilmodell: enyaq
Kontakt:

Inlägg av ottas592 »

Vad hade du för batterinivå när du startade laddningen? Jag har läst på elbilforum.no att man behöver komma ner till 8-10 % för att få hög effekt på laddningen. Jag har gjort ett 10 tal snabbladdningar och oftast bara kommit upp i 60-70 kw. Men då har det varit för att ladda från ca 25-30 % I somras när det var varmt och jag hade kört längre sträcka till batterinivå på 8% så kom jag upp i drygt 100 kw.
NIKEK
Kontakt:

Inlägg av NIKEK »

Ok, tack för schyssta råd och hjälp.Jag hade ca 20-25% kvar på batteriet gissar jag då jag hade 8 mil körsträcka kvar(kollade tyvärr inte procenten). Men den går ca 36-38 mil nu i vinter om batteriet är 100% laddat så det är en kvalificerad gissning.
patber
Kontakt:

Inlägg av patber »

Det är viktigt att veta bilen laddkurva om man vill veta vad kan kan få ut för maxhastiget (om alla variabler som batteritemp är optimal), så bifogar en laddkurva för enyaq.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
ronolo
Bilmodell: V90
Kontakt:

Inlägg av ronolo »

Vi brukade komma upp i 125kw i höstas när vi laddade Ionity på en långresa. Gissar att det var 6-10c ute.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
mem
Bilmodell: Enyaq 80x Sportline (okt 21)
Kontakt:

Inlägg av mem »

Angående den här OKQ8-macken så är det inte bara vad bilen kan ta emot och siffran på laddplatsen (150kW i detta fall) som avgör maxladdning. Maxlafdningen påverkas också av vad elnätet orkar ge.

Jag har varit på Ionity-ställen med 4x300kW men om man summerar alla bilar som laddar samtidigt blev det 400kW. När en bil var färdigladdad hoppade alla andras laddnivå upp men summan var fortfarande 400.

Så summerar man OK-mackens drift, bensinpumpar, tvätthall mm och laddstolparna kanske anläggningen var uppe i max vad elnätet kunde leverera vid det tillfället
Skriv svar