Hej!
Jag har ägt en 2014 Octavia 1.6 TDI i snart en vecka och har redan fått problem. Vid hårdare körning börjar glödningslampan blinka och bilen går i limp mode med felkod P0299 Turbocharger A underboost condition. Samtidigt som bilen meddelar start-stopp ur funktion.
Vi felsökning upptäckte jag att en kontakt är lös i motorrummet. Lyckades hitta andra änden på baksidan motorn (mycket trångt) fick dit kontakten men den klickar inte fast vilket stör mig. Är det någon som kan svara på vad den kontakten är till?
Tack!
P0299 och lös kontakt i motorrum 1.6 TDI
-
Skodanod
- Bilmodell: Skoda Octavia
- Kontakt:
P0299 och lös kontakt i motorrum 1.6 TDI
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
-
Mattias Huss
- Bilmodell: Skoda Fabia
- Kontakt:
Re: P0299 och lös kontakt i motorrum 1.6 TDI
Hej! Fick du bukt med problemet? Slutade glödningslampan blinka? Jag har samma problem att glödningslampan blinkar på min Skoda Fabia TDI och jag fick också felkod som hänvisade till Turbo Boost Charger. Jag har bytt den men ingen skillnad. Mvh Mattias
-
Mattias Huss
- Kontakt:
Hej igen! Jag ser att jag skrev fel. Den felkod jag fick var P0236.
-
Skodanod
- Bilmodell: Skoda Octavia
- Kontakt:
Hej!
Ja, jag fick bort problemet genom att rengöra partikelfiltret. Tog bort en givare innan filtret och Sprayade DPF-rengöring.
Ja, jag fick bort problemet genom att rengöra partikelfiltret. Tog bort en givare innan filtret och Sprayade DPF-rengöring.
-
Mattias Huss
- Kontakt:
Hej och tack för svar! Då ska jag testa det. Jag har misstänkt partikelfiltret för jag fick det här problemet för några år sedan. Då räckte det med att jag åkte ut och varvade upp ordentligt några mil. Då slocknade lampan. Jag ska prova att rengöra som du gjorde. Tack för svar. Mvh
-
B0jjan
- Bilmodell: Rapid
- Kontakt:
Jag har oxå en lös kabel i motoritrymmet som hängde ner mot drivknuten, kommer ifrån samma sladdhärva som kontakten för luftmassemätaren och huvudbromscylindern. Men hur jag än sträcker kabeln för att kolla vart den skulle kunna gå, så hittar jag inte vart den ska vara inkopplad