Nyckel kvar i avtagen dragkrok?

I detta forum skriver vi sådant som ej passar i övriga forum.
ihagg
Inlägg: 4
Blev medlem: 22 mars 2024, 15:40
Bilmodell: Octavia
Kontakt:

Nyckel kvar i avtagen dragkrok?

Inlägg av ihagg »

Nyss köpt en octavia med avtagbar dragkrok. Tagit loss den utan problem med att vrida om nyckeln och trycka ner spärrhandtaget. Då en vanlig nyckel, typ hänglås storlek.
Men, när jag skulle ta ut nyckel går den inte att vrida om/ta ur. Handtaget ligger inte i linje och går inte att rubba vare sig uppåt eller neråt så cylindern kan rimligtvis inte falla in på sin plats = inte vridbar nyckel.
Vad gör jag?
För som det är nu kan jag inte sätta fast kroken igen och fasar för om nyckel går av.
Silver_Bullet
Inlägg: 59
Blev medlem: 5 december 2021, 21:06
Bilmodell: Superb
Kontakt:

Re: Nyckel kvar i avtagen dragkrok?

Inlägg av Silver_Bullet »

Ta en bild på dragkroken, det finns en mängd olika.
Har du en med 3 stålkulor, så finns en mindre kula också tryck in den.
Men passa dig för handtaget, smäller till.
ihagg
Inlägg: 4
Blev medlem: 22 mars 2024, 15:40
Bilmodell: Octavia
Kontakt:

Re: Nyckel kvar i avtagen dragkrok?

Inlägg av ihagg »

.
ihagg
Inlägg: 4
Blev medlem: 22 mars 2024, 15:40
Bilmodell: Octavia
Kontakt:

Re: Nyckel kvar i avtagen dragkrok?

Inlägg av ihagg »

Hur fasen får man in bilder här? Lägger över precis enligt instruktionerna men ingen kommer upp? :roll:
ihagg
Inlägg: 4
Blev medlem: 22 mars 2024, 15:40
Bilmodell: Octavia
Kontakt:

Re: Nyckel kvar i avtagen dragkrok?

Inlägg av ihagg »

Tack för tipset om att trycka in lilla stålkulan. Det smällde till och handtaget sitter nu på plats, spärrkulorna ute och nyckeln går att vrida om och ta ut. Däremot går handtaget fortfarande att rubba och nu är det omöjligt att få fast draget igen.
Jag väljer att skratta åt skiten .... omg och wtf på samma gång.

Nya tips nån?
Silver_Bullet
Inlägg: 59
Blev medlem: 5 december 2021, 21:06
Bilmodell: Superb
Kontakt:

Re: Nyckel kvar i avtagen dragkrok?

Inlägg av Silver_Bullet »

Ta ett foto på dragkroken så man får se, eller sök efter den på internet och lägg till en länk.
Skoda5757
Inlägg: 2
Blev medlem: 3 augusti 2024, 16:44
Bilmodell: Fabia
Kontakt:

Re: Nyckel kvar i avtagen dragkrok?

Inlägg av Skoda5757 »

Nyckeln är låst då kroken är borttagen, går endast att ta bort då den sitter på bilen, eller tryck in den lilla kulan så tror kroken att den sitter på bilen. Det smäller till i handtaget, vid mont sätt inyckel tryck ner handtaget går trögt , vid montage åker handtaget i rätt läge, lås bra jobbat.
Skriv svar