Rost i vingfästet

I detta forum skriver vi om Skoda RS.
Skriv svar
Rs Blomman
Bilmodell: Skoda Octavia RS
Kontakt:

Rost i vingfästet

Inlägg av Rs Blomman »

Hej alla glada!
Har haft ett litet störande problem hängande på halsen med min RS -01. Kommer inte ihåg när jag upptäckte det första ggn dock.
Men jag blir lika ledsen i ögat varje gång jag öppnar bagaget.
Där har kommit rost runt skruvarna som håller vingen. *SNYFT*
Är det några fler som har detta och om någon har något tips vad som kan göras!!?
RSM
Kontakt:

Sv:Rost i vingfästet

Inlägg av RSM »

jag har oxå rost där, på min -04!

ta bort vingen, slipa rent å rostskydda.
Rs Blomman
Kontakt:

Sv:Sv:Rost i vingfästet

Inlägg av Rs Blomman »

-04!!!!? Oj då!
Men du tar det på garantin va?
Min har ju gått ut.
mogwai
Bilmodell: Skoda Octavia kombi 1.8t
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Rost i vingfästet

Inlägg av mogwai »

rost garantin räcker ju bra mycket längre än 3 år väl ...

tragiskt o se så mycket brister på era RS faktiskt ... mitt gamla såll har jag inte haft några som helst problem med (förutom larmprobz från mds) iofs har jag ingen RS men ändå.

Är det så att dom stresstillverkar bilarna numer och inte hinner med att göra sjysst jobb längre? el vad är det som hänt ...... verkar som ju nyare modell desto mer småtjafs blir det ......
Rs Blomman
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Rost i vingfästet

Inlägg av Rs Blomman »

Ska kolla med verkstan om det med garantin.
Javisst det är ju helt sjukt egentligen att såna här små skit grejor ska komma upp överh.taget.
lacika10
Bilmodell: Octavia V RS
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Rost i vingfästet

Inlägg av lacika10 »

visst fan verkar det vara så? Ju yngre Rs dästå fler/mer fel...?
Fattar inte riktigt hur det här går ihop?
Jag hade tänkt o byta upp min-02-a till en 04-a men efter att ha läst här på forumet om en massa fel på 03 och 04-or så har jag backat nu!
DanielP

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Rost i vingfästet

Inlägg av DanielP »

Rostgarantin är ett skämt. Jag hade rost på bilen från dag ett och försökte få det fixat... Svar från företaget var att rostskyddsgarantin inte gällde när bilen blir blöt.... Det låter nästan för osannolikt för att vara sant men det var exakt det jag fick höra.
whitestripe
Bilmodell: subaru
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Rost i vingfästet

Inlägg av whitestripe »

jag hade aldrig tagit emot bilen om den var rostig...
RSM
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Rost i vingfästet

Inlägg av RSM »

jag tror inte att det spelar nån roll vilken årsmodell man har. tror nog de flesta som har tagit bort vingen har sett lite rost i hålen.

för övrigt förstår jag inte det där med att det skulle vara mer fel på nyare skodor. tänk oxå på att många skriver i forumet om nåt e fel med bilen. men går den som den ska finns det inte mycket till anledning att skriva en tråd om det. :)
Rs Blomman
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Rost i vingfästet

Inlägg av Rs Blomman »

(Med risk för att vara tjatig) Fortsätter med mitt "lilla fjant" problem som jag blåst upp till ett ganska irriterande för mig själv. Har för övrigt inte haft några större problem med min bil, då får man ju gå på dom mindre...
Alltså, har idag varit hos verkstaden för att undersöka om rostgarantin räckte till. (börjar se rätt otäckt ut runt en av skruvarna då lacken spuckit av rost nästan ända ut till kanten av bakluckan) Det går inte på rostgaranti utan det är nybilsgaranti som gäller. Så det sket sig "big time"!
Han hade inte sett problemet förut. Han tillkallade ytterliggare en gubbe som fick ta del av detta och dom skulle ta med sig denna "lärdom" till sin "databank" för framtiden.
Fick dock en del tips på hur jag kan fixa det själv.
Vad jag anser om detta är att det måste vara felmonterat på något sett från början. Antingen så har fel matrial använts då det även är rost på skruven. Eller så har den vassa plåtbrickan (skulle nog själv använd mig av någon sorts hårdare plastbricka kanske) skurit igenom lacken. Det bör troligen inte heller finnas någon kontakt mellan lacken i hålet och skruven (som då inte bör vara gängad ända upp till huvudet).
Slutligen så kan jag väl bara tipsa er andra med samma prob. att lämna in bilen innan nybilsgarantin gått ut. Lycka till!!
DanielP

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Rost i vingfästet

Inlägg av DanielP »

felmonterad... BS... jag har sett samma problem på två olika Octavia RS, vilket kanske inte säger så mycket men min statistik säger att 100% av alla RS blir rostiga på vingen :)
Rs Blomman
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Rost i vingfästet

Inlägg av Rs Blomman »

BS!!? Någon sorts miss bör det ju vara i och med att det rostar!
Men vi lägger ner det här nu och kör runt i våra smårostiga Skodor!
Pease!
DanielP

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Rost i vingfästet

Inlägg av DanielP »

BS = Bullshit... Jag syftar på det han från verkstan sa... men ja, vi kan lägga ner det. Jag kommer nog fixa det så småningom själv helt enkelt.
Skriv svar