Rs - finns på kontinenten?

I detta forum skriver vi om Skoda RS.
Skriv svar
TurboMartin

Rs - finns på kontinenten?

Inlägg av TurboMartin »

En liten fråga till er som vet mkt om SKoda - Säljs RS varianten i tex tyskland och södra Europa? Körde just 350 mil RS i Tyskland och Alperna. Såg ett gäng Octavia Dieslar och massa gammalt surt..... Hur många RS? EN ENDA - och den var engelsk reggad på väg söderut! Fick även en del blickar kan jag säga och massa sura BMWar som inte tyckte om att bli frånåkta av en Skoda.

Alltså - har jag rätt när jag antar att VW inte tillåtit RS säljas i Tyskland och centraleuropa till förmån för Gti, S3 etc?

För övrigt kan jag säga att på 2750 meters höjd funkar våra bilar ypperligt - trots full packning! Inte så dumt med lite prestanda när man blåser om husbilar i 10% lutning......
Dizzyhenke
Kontakt:

Sv:Rs - finns på kontinenten?

Inlägg av Dizzyhenke »

Jag hörde att en kompis hade sett en Octavia RS på ön "Kos" =)
tanadm

Sv:Rs - finns på kontinenten?

Inlägg av tanadm »

http://www.skoda-auto.de/index.php?e=1-17-2

Jodå :-)
SkodaAnte
Bilmodell: Volvo 855R :(
Kontakt:

Sv:Sv:Rs - finns på kontinenten?

Inlägg av SkodaAnte »

Jag tror bara det är mer sällsynt med RS i Tyskland pga att det är skyhöga försäkringspremier där.
Har en jobbar kompis som precis flyttat hit från tyskland o han betalde nästan 10 000sek i helåret för sin gamla Volvo 740 -87.
Han sa att det är mycket försäkringsbedrägerier i Tyskland och där av den höga premien och de begagnade o billiga sportbilarna som man lätt kan importera från Tyskland.

MVH
Ante
RS bob
Bilmodell: Skoda fabia RS
Kontakt:

Sv:Sv:Rs - finns på kontinenten?

Inlägg av RS bob »

228988 kr för en ny Octavia RS i tyskland.
Fy fan vad dyrt.

mvh
rs bob
RSR

Sv:Sv:Sv:Sv:Rs - finns på kontinenten?

Inlägg av RSR »

Vågar inte skriva vad jag betalade för min Octavia RS. Blev kanske blåst, men jag är nöjd med bilen.
Jens_G
Bilmodell: Ford Fiesta ST 150
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Rs - finns på kontinenten?

Inlägg av Jens_G »

Kolla in utrustningslistan på RS:en i Tyskland. Skiller sig rätt mycket från den i Sverige.

ACC= Standard
Xenon= Standard
ESP= Standard
Mittarmstöd (fram & Bak)= Standard
Torkare bak= Standard
Regnsensor= Standard
Stereo Bandare= Standard

Det ända man får köpa extra är Metallic, CD Växlare, taklucka, Handsfree, Navigation, Parkeringshjälpen & Farthållare.

Kanske inte så konstigt att det inte finns så många när priset på RS:en är så pass högt då. Premien är som sagt väldigt hög i Tyskland. Kolla bara Golf GTI. Du kommer inte hitta många yngre killar i Tyskland som kör en sådan.
Zalasta
Bilmodell: Skoda Octavia RS
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Rs - finns på kontinenten?

Inlägg av Zalasta »

Min Octavia-RS importerades från Syd-tyskland i sommar... -Så nog finns de där alltid...
-Gillar den bilen... ;-)
lacika10
Bilmodell: Octavia V RS
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Rs - finns på kontinenten?

Inlägg av lacika10 »

De finns även i de "före detta öststaterna" Polen,Ungern,Tjeckien osv.. det är bara att folk där är väldigt skeptiska mot märket då Skoda var en riktig kommunist-bilmärke på den tiden. Det var en de få bilmärkena som över huvudtaget gick att få ta på! Många får uppkväljningar bara de tänker på märket Skoda som påminner dem om kommunisttiderna, därför så försöker många där undvika märket så långt det går. Uppfattningen kommer att förändras men det kommer ta en generation...
Worteex

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Rs - finns på kontinenten?

Inlägg av Worteex »

Såg ett par RS på Kreta. Alla bilar hade fasen sportavgas kvittade vilken bilmodell och i vilket skick dom var i nog fasen lätt alla rally=)
Skriv svar