Var på skodaverkstad för att undersöka ett problem där det dunkade till i bakvagnen vid gaspådrag. De upptäckte då att drivaxeln glappade och deras lösning på det är att limma den!!! ja ni läste rätt. jag ifrågasatte att man limmar en drivaxel men de svarade att det är ett känt problem vars första lösning är att limma den för att om det inte fungerar så byter man drivaxel. Jag lyfte då att bromsarna hugger när man krypkör . Det har hänt upp till 9km och det är riktigt obehagligt. Deras svar att de hade ingen aning om vad det kunde vara så de kalibrerade om bromsarna och jag åkte därifrån .
Problemet kvarstod så jag ringde dem igen och bokade in bilen igen. När jag lämnade in bilen så hade de "precis" fått info att det är ett känt problem..... Hade jag inte ringt igen så hade de inte kontaktat mig... Problemets lösning enligt dem var att brombackarna måste bytas ut(på garantin).
När jag hämtar bilen så upplyser dom mig om att utöver bytet av bromsbackar så hade de hittat att drivaxeln glappar.... och att de har limmat den. Jag uttryckte min förvåning över att de gjort om samma lagning igen Det var tydligt att de inte kom ihåg de redan limmat den en gång och jag blev förbannad och krävde att de ska byta drivaxeln som tidigare informerats. Då trollade han fram ett mejl att åtgärd 2 istället skulle vara att byta ut några "ringar" i drivaxel... OK och varför har ni inte gjort det då.. inget svar. men att nu har de gjort åtgärd 1 så nu får vi se....
Till saken hör att min nybilsgaranti går ut om 3 månader så jag redigt förbannad, frågar att om nu problemet återkommer igen efter 3 månader, ska jag betala det då? svar Ja!!!
Nu väntar jag på att deras garantichef/service ska återkomma till mig ....Men har ingen illusion om att de kommer göra rätt.
Lite bonus info. vid besök 2 fick jag en lånebil. Frågade om det satt vinterdäck på bilen då det skulle snöa under natten, svaret blev ja vi har precis bytt.
Var det det? Nä. dagen efter så höll jag på att köra av vägen, var tvungen att backa 200 meter i en backe som jag nästan kom upp i och allt slutade med att de fick hämta bilen med bilbärgare.
limning av drivaxel pga dunkande ljud bak och hackande broms
-
janneK
- Bilmodell: enyaq
- Kontakt:
-
janneK
- Bilmodell: enyaq
- Kontakt:
Re: limning av drivaxel pga dunkande ljud bak och hackande broms
Nu är det på sin plats att pudla när det gäller återkoppling och att åtgärda ett fel från verkstaden. Servicechefen ringde faktiskt tillbaka igår och beklagade det inträffade och förklarade att hoppa till steg 3 och byta drivaxel kunde han inte göra vilket jag köper. De skulle naturligtvis ha bytt "ringarna" förra gången så han bokade in bilen för att byta dessa "ringar". Jag köpte hans förklaring och ursäkt.
Som bonus fick jag en gratis lånebil (förhoppningsvis med vinterdäck) då arbetet skulle ta 2 dagar.
Som bonus fick jag en gratis lånebil (förhoppningsvis med vinterdäck) då arbetet skulle ta 2 dagar.