Hej,
Har en ny Skoda Enyaq 85. Fick den för två månader sedan. Den har ett lite störigt beteende på vår närmsta väg. Det är en 60-väg där farthållaren har fått för sig att en kort sträcka på vägen är 50. Det finns inga sådana skyltar. Den har uppenbarligen någon dålig data lagrad någonstans. Vet någon hur jag får detta uppdaterat på enklast sätt?
Mvh Ulf
Farthållare med felaktig info om hastigheter
-
Ulf6401
- Bilmodell: Skoda Enyaq 85
- Kontakt:
-
bmw_ixen
- Bilmodell: Enyaq iV80
- Kontakt:
Re: Farthållare med felaktig info om hastigheter
Hej!
Det är nått problem VW, Audi och Skoda har...
På E20 Partille ökar bilen från 80 till 110 på en skyltad 80 väg. Finns fler exempel på E6, men minns inte exakt plats.
Helt galet! Denna funktion är avstängd i min bil...
Det är nått problem VW, Audi och Skoda har...
På E20 Partille ökar bilen från 80 till 110 på en skyltad 80 väg. Finns fler exempel på E6, men minns inte exakt plats.
Helt galet! Denna funktion är avstängd i min bil...
-
dlidstrom
- Bilmodell: Enyaq
- Kontakt:
Japp bara att stänga av funktionen.
-
Windrose
- Bilmodell: Enyaq iV80
- Kontakt:
Ulf6401 skrev:
> Hej,
>
> Har en ny Skoda Enyaq 85. Fick den för två månader sedan. Den har ett lite
> störigt beteende på vår närmsta väg. Det är en 60-väg där farthållaren har
> fått för sig att en kort sträcka på vägen är 50. Det finns inga sådana
> skyltar. Den har uppenbarligen någon dålig data lagrad någonstans. Vet
> någon hur jag får detta uppdaterat på enklast sätt?
>
> Mvh Ulf
Hej;
Du får uppdateringar av kartorna "i bakgrunden" så länge du har abb på detta. Bilen är inte problemet här, men sannolikt ruttet data. Vi har samma problem med en sväng nära oss - den tog Enyaq:en pent och försiktigt då den är mer-eller-mindre 90 grader. Så kom en uppdatering, och plötslig tycker bilen att 70 i den där hårnålen är bra .... suck.
Men, som sagt: i det här fallet ligger nog felet hos *leverantör* av kartdata. Jag förväntar mig inte att Skoda checkar alla detaljer på min del av svenska landsbygden. Men håll ett öga på versionsnummret på kartorna vetja.
> Hej,
>
> Har en ny Skoda Enyaq 85. Fick den för två månader sedan. Den har ett lite
> störigt beteende på vår närmsta väg. Det är en 60-väg där farthållaren har
> fått för sig att en kort sträcka på vägen är 50. Det finns inga sådana
> skyltar. Den har uppenbarligen någon dålig data lagrad någonstans. Vet
> någon hur jag får detta uppdaterat på enklast sätt?
>
> Mvh Ulf
Hej;
Du får uppdateringar av kartorna "i bakgrunden" så länge du har abb på detta. Bilen är inte problemet här, men sannolikt ruttet data. Vi har samma problem med en sväng nära oss - den tog Enyaq:en pent och försiktigt då den är mer-eller-mindre 90 grader. Så kom en uppdatering, och plötslig tycker bilen att 70 i den där hårnålen är bra .... suck.
Men, som sagt: i det här fallet ligger nog felet hos *leverantör* av kartdata. Jag förväntar mig inte att Skoda checkar alla detaljer på min del av svenska landsbygden. Men håll ett öga på versionsnummret på kartorna vetja.
-
@ndread
- Bilmodell: Enyaq 80x sportline
- Kontakt:
Inget unikt problem .... Men till skillnad från vissa andra bilar så "pallnitar" inte Enyaq om den "upptäcker" en lägre hastighet som inte finns. Tycker själv att det fungerar riktigt bra förutom på några ställen där vägskyltar vid avfarter står för nära huvudleden som man själv befinner sig på.
-
Inyourbo
- Bilmodell: Enyaq
- Kontakt:
Volkswagen köper information från Transportstyrelsen. Jag har till och med ägnat mig åt att ändra på en officiell webbsida, men får svaret att hastigheten är uppdaterad hos Transportstyrelsen så att data som Volkswagen använder sig av sina bilar är inte korrekt eller för gammal. Till exempel tycktes skåda att man borde köra i 110 km i timmen på Essingeleden.
Taxiförare som kör Enyaq har gett upp på automatisk farthållning och stängt av funktionen vilket jag också gjort
Taxiförare som kör Enyaq har gett upp på automatisk farthållning och stängt av funktionen vilket jag också gjort