Växellåda fastnat på P - massa felmeddelanden

I detta forum diskuterar vi bla fördelar, nackdelar, mektips och problem med Skoda Fabia.
Fabian1973
Inlägg: 1
Blev medlem: 1 februari 2025, 20:07
Bilmodell: Fabian
Kontakt:

Växellåda fastnat på P - massa felmeddelanden

Inlägg av Fabian1973 »

Hej!

Fick ett underligt problem imorse.
När jag startade bilen så gick alla typer av varningar igång.
Jag har en automat Fabia från 2018.
”Fel start - stop
Front assistans
Lägg väljarspaken i P
Front assist inte tillgänglig”

Jag kunde inte röra växelspaken. Den var fast på P. Helt omöjlig o rubba. Tog i, men inte allt jag kunde då jag var rädd att ta sönder något mer.

Ibland dör bilen direkt efter att den startas och fläkten drar igång, men annars kan jag trycka på gasen och motorn varvar igång som den ska i P-läget.

Ratten går att vrida så den är inte låst på något sätt.
Vid något tillfälle så hoppade växelsiffran mellan p och 1 på displayen vid ratten fram och tillbaks när jag tryckte ner bromsen.
Detta är första gången och den har funkat som en klocka.

Är det någon som råkat ut för detta och har nån aning om vad det är?
Edit: den har gått dryga 8000 och servades i höstas hos Skoda.

Tack och trevlig kväll!