Skoda Kodiaq börjar "brumma" och förbruka nära 2.0/mil

I detta forum skriver vi om Skoda Kodiaq.
Jerem12732
Bilmodell: Kodiaq
Kontakt:

Skoda Kodiaq börjar "brumma" och förbruka nära 2.0/mil

Inlägg av Jerem12732 »

När min Skoda Kodiaq 2.0 TSI 4x4 DSG från 2021 (ibland) börjar "brumma" då förbrukar bilen nära 2.0/mil samt temperaturen höjs runt 100 grader. Enligt verkstad så är det inget fel de hittar. för felet inte sker hela tiden.

Vart kan detta komma ifrån? Thermostat? Vattenpumpen?

Hoppas att någon kan hjälpa mig med detta.

Tack på förhand :)
Richard777
Bilmodell: Skoda Kodiaq
Kontakt:

Re: Skoda Kodiaq börjar "brumma" och förbruka nära 2.0/mil

Inlägg av Richard777 »

Hej, har du fått någon klarhet i detta?

Vi har två stycken Skoda Kodiaq (-23) på företaget som båda med jämna mellanrum börjar dra dubbelt så mycket som normalt samt få ett "dovare" motorljud, det brukar hålla i sig 5-7 dagar och har hänt 4 respektive 5 gånger på 17 månader!
Tovek säger att dom inte kan göra något då motorlampan inte lyser... Dom rekommenderar och tanka fullt och mäta manuellt vilket visar samma förbrukning, man blir ganska trött på detta.
Baffhild
Bilmodell: Skoda Octavia
Kontakt:

Inlägg av Baffhild »

Här är en till som råkat ut för detta, har nån av er fått svar på vad det kan vara?
Thore53
Kontakt:

Inlägg av Thore53 »

Om den regenererar partikelfiltret så ökar förbrukningen markantl. Man hör det på att motorn dånar lite mer samt att start/stopp är inaktiverat. För att få stopp på rengöringen av partikelfiltret så får man köra med 3500-4000 varv på motorn i runt 5-6 mil. Man märket när förbrukningen går ner på förbrukningssiffran i instrumentpanelen. Att partikelfiltret behöver rengöras uppstår mest om man kör mycket korta sträckor på lågt varv. Det står om detta i bruksanvisningen.
Kjelle1969
Bilmodell: Kodak 4x4
Kontakt:

Inlägg av Kjelle1969 »

Jag har precis fått samma symptom på min Kodiak (bensin) och hade det varit en diesel hade jag kunnat köpa att partikelfiltret regenereras med jämna mellanrum, men inte på en bensinare.
Min bil visar inte heller några felkoder, "brummar" och elfläkten startar, så nu har jag bokat in den på en felsökning hos Skoda och hoppas på svar.
Thore53
Kontakt:

Inlägg av Thore53 »

Även Skoda Kodiaq bensin har partikelfilter. Står om detta i bruksanvisningen.
Thore53
Kontakt:

Inlägg av Thore53 »

Det står så här i bruksanvisningen:
Förfaringssätt för fordon med bensinmotorer:
Kör med med en hastighet av minst 80km/h vid motorvarvtal mellan 3000-5000 v/min.
Släpp gaspedalen och låt fordonet rulla några sekunder med ilagd växel.
Upprepa denna procedur flera gånger.

Jag har själv haft inne min bil på verkstad. Dom säger att det är inte något fel. Åtgärden går inte på garanti. Vid första tillfället fenomenet drabbade min bil, tog verkmästaren med sig bilen hem på kvällen. Körde runt 6 mil och då försvann felet. Därefter har jag fixat detta själv.
Skriv svar