Jag har precis köpt en Octavia 1,4 tsi, 2018 uttagen 2017 som bara har gått 3600 mil.
När det gäller byte av kamrem har jag läst allt ifrån byte vart 5:e år ovsett körsträcka, upp till 24000 mil oavsett ålder.
Helt obegripligt för någon som aldrig har ägt en bil med kamrem förr.
Ni som vet, vad gäller egentligen?
Många besked om när man skall byta kamrem!
-
P0ntus
- Bilmodell: Scoda Octavia
- Kontakt:
-
Bomber
- Bilmodell: Skoda Octavia 3 1,4 tsi
- Kontakt:
Re: Många besked om när man skall byta kamrem!
Hej jag upplever samma problem som du.
Jag har en Oktavia -14 1,4tsi som har rullat 21100.
Har åxo hört upp till 24 men det låter mycket för en rem
Ja ringde nyss Lecab å fråga, de hade inte heller ngt svar för det står inte på bensin bilar konstigt nog.
Dom brukar göra en inspektion mellan 18,000-21,000.
Det kan va dax å byta min nu men den kan åxo hålla till 24,000, detta är ett dyrt vågspel
Jag har en Oktavia -14 1,4tsi som har rullat 21100.
Har åxo hört upp till 24 men det låter mycket för en rem
Ja ringde nyss Lecab å fråga, de hade inte heller ngt svar för det står inte på bensin bilar konstigt nog.
Dom brukar göra en inspektion mellan 18,000-21,000.
Det kan va dax å byta min nu men den kan åxo hålla till 24,000, detta är ett dyrt vågspel
-
P0ntus
- Bilmodell: Scoda Octavia
- Kontakt:
Re: Många besked om när man skall byta kamrem!
Sedan jag skrev min fråga har jag varit i kontakt med Skoda Sverige.
De bekräftar skriftligt att det inte finns någon service-intervall på kamremmen på min motor.
Dvs. “Bara kör”.
Nu är det ju inte Skoda som betalar ett motorbyte när remmen går av, så själv tänker jag byta min när min bil
blir 10 år gammal. Då upphör försäkringen för maskinskada. Käns skönt att ha en färsk rem då.
Jag tycker att du skall byta nu. Så många tusenlappar kostar inte ett byte jämfört med kostnaden av ett motorhaveri.
Du kanske kan köra 3000 mil till, kanske mer, kanske mindre.
Men du kommer förmodligen att oroa dig för brusten kamrem fram till att du antingen byter den, eller tills den går av.
De bekräftar skriftligt att det inte finns någon service-intervall på kamremmen på min motor.
Dvs. “Bara kör”.
Nu är det ju inte Skoda som betalar ett motorbyte när remmen går av, så själv tänker jag byta min när min bil
blir 10 år gammal. Då upphör försäkringen för maskinskada. Käns skönt att ha en färsk rem då.
Jag tycker att du skall byta nu. Så många tusenlappar kostar inte ett byte jämfört med kostnaden av ett motorhaveri.
Du kanske kan köra 3000 mil till, kanske mer, kanske mindre.
Men du kommer förmodligen att oroa dig för brusten kamrem fram till att du antingen byter den, eller tills den går av.