Irriterande ljud från panelen...

I detta forum skriver vi om Skoda Octavia.
Damage
Bilmodell: Mazda 6 kombi-coupé Touring
Kontakt:

Irriterande ljud från panelen...

Inlägg av Damage »

Tjena!
Äger en octavia 1.6 slxi -00 som gått runt 7000. Är väldigt nöjd med bilen i stort men jag har ett litet irriterande problem och undrar om det finns andra som haft eller har detsamma...
Det började för 2 månader sen kanske och består av ett knäppande ljud som jag har troligtvis lokaliserat till höger fram någonstans, låter som om det sitter något löst under panelen. Måste man in på verkstad för att kolla detta eller går det att göra själv, är ingen höjdare på bilar så jag undrar om man vågar öppna panelen själv då... vad kan problemet bestå av nån som vet... knäppande ljud, lös skruv... blir galen snart, det är inte hög ljudnivå men man vill få det åtgärdat givetvis om det är nåt som är fel...
Tack alla som ids läsa detta och kanske ha ett litet tips...

annars allt enkelt, skoda rockar mest...
The Weasel
Bilmodell: Skoda Octavia RS II FL
Kontakt:

Sv:Irriterande ljud från panelen...

Inlägg av The Weasel »

Kan vara så att nån motorskyddsplast under bilen har lossnat och därigenom
skapar det där ljudet. Ljud har liksom en förmåga att fortplanta sig.
Så ta en titt under bilen och kolla så att alla motorskyddsplaster och även
värmeskyddsplåtarna för avgassystemet sitter som dom ska.
mogwai
Bilmodell: Skoda Octavia kombi 1.8t
Kontakt:

Sv:Sv:Irriterande ljud från panelen...

Inlägg av mogwai »

vågar jag säga att jag hade samma problem? :D

haft samma problem både på höger sida och på vänster sida ..

på höger sida så tog jag bort handsfacket o drog lite på alla skruvar jag såg, drog tillbaka handsfacket (vips ljudet borta)
tror att det faktiskt var handsfackets skruvar som skruvat upp sig lite (man har ju öppnat det en del gånger på 5år)

på vänster sida "under ratten" så va det skyddet som är ovanför pedalerna som vibrerade som satan ... tog helt enkelt bort det, eftersom det verkade som det blivit skevt med tiden.
mikael.andersson
Bilmodell: Porsche Boxster
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Irriterande ljud från panelen...

Inlägg av mikael.andersson »

Sådana ljud brukar oftast komma när bilen har varit inne på service!
drejan
Bilmodell: Skoda Octavia
Kontakt:

Sv:Irriterande ljud från panelen...

Inlägg av drejan »

Jag hade ett liknande problem och skrev i forumet ( http://www.skodaklubben.com/forum/detalj.asp?TradID=2386&ForumID=3 ). Jag var helt övertygad om att det var ett ljud som kom innanför instrumentpanelen (och garanterat inte utifrån, eftersom det var så högfrekvent) men det visade sig att det var en skyddsplåt under bilen som lossat lite.
Lycka till med jakten!
staropramen
Bilmodell: Octavia RS
Kontakt:

Sv:Sv:Irriterande ljud från panelen...

Inlägg av staropramen »

Hade samma problem på fabian. Fick banka till lite så det blev tyst några dagar för att sedan återkomma. Låter lite på octavian med där bak någonstans. Gissar på att det är bromsljuset längst upp som kanske sitter lite löst. Tur man har stereo så man slipper allt oväsen tillfälligt;)
Skriv svar