luftfilter!!
-
Johansson
- Bilmodell: Skoda Octavia 1,8 T
- Kontakt:
luftfilter!!
hallo
Har bytt till ett JR filter (ersättnings) och märker en liten skillnad främst i ljud dock. Jag undrar hur det kan komma sig att när man trycker på ordentligt och sedan släpper gasen att det frustar till i filtret. Är det luft som går tillbaka från dumpen eller? Luften som kommer från dumpen kommer ju till baka efter filtret??!! Kan nån svaret?
Har bytt till ett JR filter (ersättnings) och märker en liten skillnad främst i ljud dock. Jag undrar hur det kan komma sig att när man trycker på ordentligt och sedan släpper gasen att det frustar till i filtret. Är det luft som går tillbaka från dumpen eller? Luften som kommer från dumpen kommer ju till baka efter filtret??!! Kan nån svaret?
-
Greven
- Bilmodell: Skyline R32 GTR
- Kontakt:
Sv:luftfilter!!
Om du släpper upp gasen så öppnas Dumpen o släpper igenom överskots luften det är det du hör fräsa till....
OBS Mycket frisk luft o bra avskärmning... annars har det motsat efekt dvs du sumpar hk stället för vinna...
OBS Mycket frisk luft o bra avskärmning... annars har det motsat efekt dvs du sumpar hk stället för vinna...
-
Johansson
- Bilmodell: Skoda Octavia 1,8 T
- Kontakt:
Sv:Sv:luftfilter!!
Jag förstår att dumpen släpper ut luft det är ju funktionen, men är det så starkt tryck att det går tillbaks genom luftburken? Luften måste ju ha tagit samma väg förut men att originalfiltret inte släppte igenom så mycket ljud.
-
Rscombi
Sv:Sv:Sv:luftfilter!!
det gammla filtret e nog gjort av papper medan ditt insatts filter e bommul eller nått i den stilen man byter ju bara för att få mer flöde alltså måste den släppa igenom mer av återluften eftersom det går smidigare igenom filtret eller nåt...
-
Chrille
- Bilmodell: Saab 9-3
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:luftfilter!!
det är den std-burken av plast som dämpar ljudet mycket mer än det öppna filtret gör.
Mvh
Mvh
-
octaviars03
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:luftfilter!!
Enligt ace är mycket bättre och bora håll i orginal filtret. det ska han han göra på min snart så ni kan se det.
-
DanielP
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:luftfilter!!
Borra hål i filtret? Då sugs ju massa skit i motorn? Det är ju det som filtret ska förhindra.
-
octaviars03
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:luftfilter!!
ska kolla med ace så kommer med mer info till är
-
Greven
- Bilmodell: Skyline R32 GTR
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:luftfilter!!
Det ACE menar är nog öppna orginal burken så mer luft kommer in
har gjort deta på min bil föra året går bra mycket bättre..
Tips kika i meck tips har lagt upp där grunderna viserligen V6
har gjort deta på min bil föra året går bra mycket bättre..
Tips kika i meck tips har lagt upp där grunderna viserligen V6
-
Draco
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:luftfilter!!
har köpt en nytt luftfilter.. kopplat den stora röret till filtret och den lilla röret??? vet inte var man ska göra åt den..
Någon som har tips
Någon som har tips
-
Sixpack
- Bilmodell: Skoda Octavia RS
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:luftfilter!!
Det lilla röret är till vevhusventilationen.
Du bör köpa ett filter till den med, 35 mm anslutning tror jag att det är.
Du bör köpa ett filter till den med, 35 mm anslutning tror jag att det är.
-
Rscombi
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:luftfilter!!
som sagt köp ett vevhus fillter å sätt på satte fast det med buntband i batteriet så den inte hänger löst
-
RSRacing
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:luftfilter!!
Vad ja vet boys så äre ingen vevhus vent där, den går ifrån toppen och en ifrån botten ihop till insugsslangen som kommer från filtret till turbon.
Därimot denna slang har till uppgift att förse våran kära luftpump motor med luft...ja det sitter en luft pump som startar när motorn går i kallstarts funktion.
Den har till uppgift att förse motorn med extra luft vid kallstart för att försiktigt värma upp katten= längre livslängd, och få ner värdena vid kall start då bilen drar mycke bensin= mycke co.
Ps detta har ja fått reda på av meckar i v-ås då ja undra va fan det är som låter när motorn är kall, för den låter ju väldigt hårt i början.
//Christer
Därimot denna slang har till uppgift att förse våran kära luftpump motor med luft...ja det sitter en luft pump som startar när motorn går i kallstarts funktion.
Den har till uppgift att förse motorn med extra luft vid kallstart för att försiktigt värma upp katten= längre livslängd, och få ner värdena vid kall start då bilen drar mycke bensin= mycke co.
Ps detta har ja fått reda på av meckar i v-ås då ja undra va fan det är som låter när motorn är kall, för den låter ju väldigt hårt i början.
//Christer
-
Sixpack
- Bilmodell: Skoda Octavia RS
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:luftfilter!!
Se där... Nu har man lärt sig något nytt ;)
-
Administrator
- Bilmodell: BMW X5
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:luftfilter!!
Har sett vissa som sätter ett litet luftfilter för vevhusventilationen, då går luften rakt ut i luften (ehm..)..
Men på de BMW bilar jag har mekat med så är den luften återcirkulerande och matas tillbaka efter LMM..
Vad är vinsten/förlusten med att göra så?
Men på de BMW bilar jag har mekat med så är den luften återcirkulerande och matas tillbaka efter LMM..
Vad är vinsten/förlusten med att göra så?
-
JFK
- Bilmodell: Passat
- Kontakt:
Sv:luftfilter!!
-> Jimmy:
Återföring av vevhusvent;
fördel - inget "kladd"/spill
"nackdel" - den oljedimma som kommer den vägen går ut med avgaserna (det som inte fastar i kat/avgassystem).
Det ska normalt vara mycket liten mängd så med en frisk motor är det inget problem att göra så.
Återföring av vevhusvent;
fördel - inget "kladd"/spill
"nackdel" - den oljedimma som kommer den vägen går ut med avgaserna (det som inte fastar i kat/avgassystem).
Det ska normalt vara mycket liten mängd så med en frisk motor är det inget problem att göra så.
-
Draco
- Kontakt:
Sv:Sv:luftfilter!!
humm... kan man inte kanske köpa en liten siliconslang och ansluta den på den.. om man gör ett passande hål?? så på siliconslangen sitter den lilla och som den stora slangen är oxå ansluten.. typ som en t-koppling??
Draco
Draco
-
Fimpan
- Bilmodell: Skoda RS
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:luftfilter!!
Luftpumpen är till för att *gissa*, pumpa luft.
När motorn är kall så går den fett, dvs choke.
Detta gör att avgaskraven förbises helt.
Med dom nya avgas-restriktionerna måste bilen förses med luftpump för att bibehålla värderna på en rimlig nivå.
Sen att den hjälper katalysatorn, är säker oxo sant...
Pumpen sitter på alla nya bilar, har funnits på äldre Porschar sen urminnes tider.
När motorn är kall så går den fett, dvs choke.
Detta gör att avgaskraven förbises helt.
Med dom nya avgas-restriktionerna måste bilen förses med luftpump för att bibehålla värderna på en rimlig nivå.
Sen att den hjälper katalysatorn, är säker oxo sant...
Pumpen sitter på alla nya bilar, har funnits på äldre Porschar sen urminnes tider.
-
Administrator
- Bilmodell: BMW X5
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:luftfilter!!
Min M5:a (1990) hade också den pumpen.. den brölade ganska bra kan jag lova :)
Det jag fick höra då var att den skyddade katten..
Det jag fick höra då var att den skyddade katten..
-
Fimpan
- Bilmodell: Skoda RS
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:luftfilter!!
Det kallas termisk efterförbränning.
Funkar ungefär på samma sätt som EGR.
Skillnaden är att EGR ventilen blåser luft så nära avgasventilen som möjligt.
Vanligast direkt i grenröret.
Annat system som bla Volvo använde (använder?), kallas puls-air.
Där luften sugs in själv av motorn, direkt vid ventilen & därför behövs ingen pump.
Det systemet var dock inte lika effektivt.
Allt för att CO-halten på tomgång & kallstart inte skall överskrida gränsvärderna.
Så är det med det! =)
Funkar ungefär på samma sätt som EGR.
Skillnaden är att EGR ventilen blåser luft så nära avgasventilen som möjligt.
Vanligast direkt i grenröret.
Annat system som bla Volvo använde (använder?), kallas puls-air.
Där luften sugs in själv av motorn, direkt vid ventilen & därför behövs ingen pump.
Det systemet var dock inte lika effektivt.
Allt för att CO-halten på tomgång & kallstart inte skall överskrida gränsvärderna.
Så är det med det! =)