Neråt för Saab

I detta forum skriver vi om icke bilrelaterade saker.
Annelie
Bilmodell: Skoda Octavia RS
Kontakt:

Neråt för Saab

Inlägg av Annelie »

Jag har alltid varit Saabfrälst tills vi fick råd att köpa RS:n, idag är jag obotlig "Skodaista".
Redan nu är jag överlycklig över att vi valde Skoda och saken blev ju inte sämre av att TV4 sa att 100 000 9-3 och 9-5 borde kallas tillbaka p.g.a. defekter med kamaxeldrivningen.
Kostnad för Saab : 200 MILJONER, Trygg Hansa ersätter inte ens skadorna längre p.g.a. det antal inträffade haverierna.
En kvarts miljon för en bil som i mina ögon inte lever upp till prislappen : (
ALDRIG Saab mer. : (
Saab`s försvar var att man inte kallat tillbaka bilarna för att man inte vet vad man skall åtgärda, luktar mörkning tycker jag.
Stackars ägare till dessa bilar, hur skall begagnatmarknaden se framöver ?

SKODA

Per/Haninge
MrC
Bilmodell: Octavia 2 RS
Kontakt:

Sv:Neråt för Saab

Inlägg av MrC »

Jag har ägt de flesta bilmärken på marknaden. Min förra var en nyare Cadillac, men ALDRIG att jag skulle köpa en SAAB. Vet igentligen inte varför. Tycker bara inte om dem. Visst, nya 9-5:an är snygg. Scania däremot när det gäller lastbilar är i mitt tycke en av världens bästa lastbilar. Deras motorer är grymma.

Kent
Per/Haninge
Bilmodell: Skoda 1,8 T
Kontakt:

Sv:Sv:Neråt för Saab

Inlägg av Per/Haninge »

Ja, enligt mitt sätt att se det så är det just lastbilsdivisionen som det ska satsas på.
Personbilsmarnaden har gått på konstgjord andning för länge nu och Saab`s satsning på välbärgade plus tjänstebilssidan har ju inte slagit tillräckligt.
Enligt min uppfattning så förlorade Saab när man slutade med inriktningen av folkbil, den som nu Skoda vinner mark med : )

Per/Haninge
Furby
Bilmodell: Octavia E 4x4
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Neråt för Saab

Inlägg av Furby »

Fattar inget.
Finns det två Per/Haninge i den här tråden eller läser jag fel?

/Benke
Furby
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Neråt för Saab

Inlägg av Furby »

Kom på det själv.
Medlemmar i nummerföljd.
Måste vara sambo.
Jag blev lite förvirrad.

/Benke
Per/Haninge
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Neråt för Saab

Inlägg av Per/Haninge »

Sherlock Benke : ) : ) (skämt)
Jovisst vart det tokigt, frugan är också inne och suktar på Skodaklubben så jag missade att hon var inloggad.
Mycket trevligt med gemensamma intressen : )

Per/Haninge
Furby
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Neråt för Saab

Inlägg av Furby »

Önskar det var samma här.
Hojen blir tre år i vår och hon vägrar åka med.

/Benke
Per/Haninge
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Neråt för Saab

Inlägg av Per/Haninge »

Kan ha sina fördelar, frugan snodde RS:n så jag fick 1,8T:on : (
Alltså inte man i sitt hus, så behöver ingen annan göra det inlägget
; )

Per/Haninge
staropramen
Bilmodell: Octavia RS
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Neråt för Saab

Inlägg av staropramen »

Jag tycker iaf 9-3 aero är riktigt grym iaf och hade bytt alla dagar i veckan rakt av. Cabben är riktigt grym. Däremot är det lite skillnad på prislappen och man får ju nästan 2 st rs till ett pris av en aero.
MrC
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Neråt för Saab

Inlägg av MrC »

Just det. Varför betala för ett namn?

Kent
staropramen
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Neråt för Saab

Inlägg av staropramen »

Ja precis. Helt idiotiskt. Stör mig på okunnigt folk som köper bil bara efter deras "premium" status. Har fått höra det hundratals ggr nu av idioter som kör en sketen 20 000 kronors bmw, mercedes att jag kör bara skoda. Trött på avundsjuka okunniga personer. Däremot är en ny 9-3 aero en mycket fin bil och hade den kostat lika mycket som en rs så hade jag ju valt den men det gör den ju inte så då väljer man ju mest bra bil för pengarna.

Ett bra svar brukar vara till dessa personer. Låt oss säga att det kommer ett nytt bilmärke som heter Nisse. Bilen är hur bra som helst efter tester. Bilen har 2.0 liters Turbo på 250 hästar och fyrhulsdrift. Bilen kostar 200 000 kr. Hur många hade köpt den? Jag hade varit första kunden. Den dumme bmw killen i sin 520 från 88-säger äsch ...vem vill ha en nisse?
MrC
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Neråt för Saab

Inlägg av MrC »

En vis man har yttrat sig. De tror de är bättre bara för de kör BMW eller andra så kallade "bättre" märken.

Kent
Furby
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Neråt för Saab

Inlägg av Furby »

Har 9-3 Aero av 2004-2005 en liten spoiler på bakluckan och kjolpaket?

/Benke
jonasj
Bilmodell: RS Combi
Kontakt:

Inlägg av jonasj »

Håller väl med sådär... Att sätta sig i en sprillans Saab eller en sprillans Skoda är MILSVID skillnad. Så är det bara. Skoda andas inte byggkvalitet alls på samma sätt. Skoda är plastigt och surrigt och rejält tamt. Ett litet undantag för RS.en som jag personligen inte tycker känns som en "vanlig" Skoda. Men så är ju just inredning osv lite mer påkostat i den. Att smälla igen dörren på en standard Skoda 1.6 mot Saabs enklast variant visar på byggkvalitetsskillnad. Eller varför inte jämföra mot en Audi. Att rulla motorväg i 120 i en Skoda betyder att man måste prata rätt högt för att ha en konversation med de i baksätet. I en Saab eller Audi behövs inte det.

Sen försvarar jag INTE att Saab, Audi osv är så otroligt mkt dyrare än Skoda. De är aldrig värda så mkt mer pengar bara för att de "känns" finare, är tystare osv. För i slutändan tycker jag ändå det är Skoda som vinner. Bilen håller bra, reservdelar är billigt (jmf Saab, Audi osv) och har man en RS kör man dessutom ifrån MÅNGA andra mkt dyrare bilmodeller :) Hurra!
staropramen
Kontakt:

Inlägg av staropramen »

Sen finns det även den typiska svenska mentaliteten. Jag kör aldrig japanskt. Fruktansvärt okunnigt och idiotiskt. Jag menar.....ta reda på fakta men jag antar det finns ingen bättre bil än volvo 240 för den som fäller den typiska kommentaren.
Per/Haninge
Kontakt:

Inlägg av Per/Haninge »

I tre års tid så hoppades och önskade vi att vi skulle få råd att köpa en ny bil, vi tittade på massor av bilmärken och återkom alltid till Skoda.
Anledningen till detta var två, dels så var säljarna på Bildepån alltid trevliga och mottog en alltid som en potentiell kund även om det inte blev affär på en gång.
Dels att det var mest bil för pengarna.
Som parallel till detta så kan jag nämna att vi var in till Saab och fick till slut fråga om det fanns några säljare på plats ( jag stod ej i kostym) när vi väl efter mycket om och men förklarade att vi hade en budget på ca: 200 000:- kr så nästan fnysta han och sa att det finns Opel som alternativ.
Vi vände på klacken och åkte ner till Skoda som gladeligen mottog våra pengar : )
Detta ångrar vi inte, Jag håller med om att Saab är en fin bil men att sälja en bil klarar nästan vem som helst av, det är den efterföljande responsen som jag tycker är viktig och det har också Skoda visat att man vet.

Per/Haninge
staropramen
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Neråt för Saab

Inlägg av staropramen »

Jonas.....jag håller med dig fullständigt och tror du förstår mig om du läser igen. 9-3 aero är bra mycket finare än rs men kostar bra mycket mer som det inte är värt. Å andra sidan. Ingångspriset på en bmw 316 är 200 000 kr. Om du tar motsvarande skoda för det priset är skillnaden ganska skrattretande och en bmw känns som en lada i jämförelse.
MrC
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Neråt för Saab

Inlägg av MrC »

Jo visst så är det nog, men som staropramen skrev så är det de som kör gamla BMW tex som säger: aldrig Skoda. Sen är det ju ganska självklart att en bil som SAAB, Volvo etc är en bättre bil. Det får man ju hoppas i varje fall. Jag gav 104.000 emellan när jag köpte min nya Fabia. Min smärtgräns för en ny bil är 200.000. Mer får den inte kosta innan inbytet. Tror inte att en bil för 400.000 är dubbelt så bra.

Kent
Furby
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Neråt för Saab

Inlägg av Furby »

Ni skriver så mycket nu att ni missade min fråga.

Har 9-3 Aero av 2004-2005 års modell en spoiler på bakluckan och kjolpaket?

/Benke
MrC
Kontakt:

Sv:v:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Neråt för Saab

Inlägg av MrC »

Ingen aning Bengt. Jag brukar inte titta på SAAB. Roligare att spana på alla Skodor som rullar.

Kent
Skriv svar