Jag undrar hur mycket kan man lita på färddatorn, när det gäller hur mycket bensin man har kvar i tanken? När jag ena dagen startade bilen skulle jag ha bensin kvar för 145km, helt plötsligt så hade jag enbart för 105km. Efter parkering och fortsätta köra så hade jag enbart bensin kvar för 85km den pendlade sen mellan 80km och 85km, sen när jag imorse startade bilen hade jag för enbart 60km kvar. Visst har jag använt bilen men jag kan omöjligt gjort av med 6 liter bensin på de få mil jag körde under gårddagen.
/Johan
Färddatorn..
-
jljungman
- Bilmodell: Skoda Fabia
- Kontakt:
-
ToHans
Sv:Färddatorn..
:-)
Färdatorn gör en "uppskattad" beräkning över hur långt du tar dig på den bensin som finns kvar....
Den baseras på hur du kört tidigare, sedan så påverkas ju "värdet" utav kallstarter, och då du kör med en "kall" bil så drar den ju mycket mer...och då räknas ju "räckvidden" om..
Alltså får man ta den med en nypa salt...Om du t.ex har kört flera mil i stadskörning så kanske du har en väldigt kort "räckvidd" kvar, om du sedan ger dig ut på landsväg så kan ju "räckvidden" som datorn visar öka.
Det är så jag har "fattat" det iallafall :-)
Med Vänlig Hälsning
-=[Tobbe]=-
Färdatorn gör en "uppskattad" beräkning över hur långt du tar dig på den bensin som finns kvar....
Den baseras på hur du kört tidigare, sedan så påverkas ju "värdet" utav kallstarter, och då du kör med en "kall" bil så drar den ju mycket mer...och då räknas ju "räckvidden" om..
Alltså får man ta den med en nypa salt...Om du t.ex har kört flera mil i stadskörning så kanske du har en väldigt kort "räckvidd" kvar, om du sedan ger dig ut på landsväg så kan ju "räckvidden" som datorn visar öka.
Det är så jag har "fattat" det iallafall :-)
Med Vänlig Hälsning
-=[Tobbe]=-
-
jljungman
- Bilmodell: Skoda Fabia
- Kontakt:
Sv:Sv:Färddatorn..
Tackar för svaret!! Var alltså som jag trodde :-)
/Johan
/Johan