Vilket försäkringsbolag är bra?
-
FightingDiva
- Bilmodell: Skoda Octavia RS
- Kontakt:
Vilket försäkringsbolag är bra?
När man chiptrimmar sin RS, så uteblir maskinskade delen och premien blir dyrare i vissa försäkringar (bl a den jag har).
Har någon av er något tips om vilken försäkringsbolag som är "snällare" när man moddar bilen?
Mvh,
Nikos
Har någon av er något tips om vilken försäkringsbolag som är "snällare" när man moddar bilen?
Mvh,
Nikos
-
RSRacing
Sv:Vilket försäkringsbolag är bra?
HAR INTE EN ANING?!
TROR INTE DET SKILJER SÅ MYCKE I MENTALITET PÅ DOM OLIKA BOLAGEN.
//RSR Christer
TROR INTE DET SKILJER SÅ MYCKE I MENTALITET PÅ DOM OLIKA BOLAGEN.
//RSR Christer
-
FightingDiva
- Kontakt:
Sv:Sv:Vilket försäkringsbolag är bra?
Dom är lika mentalt sjuka :)
Ja, vilket f-bolag skulle ta på sig en maskinskadeförsäkring efter en massa moddningar på den?
Ja, vilket f-bolag skulle ta på sig en maskinskadeförsäkring efter en massa moddningar på den?
-
Greven
- Bilmodell: Skyline R32 GTR
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Vilket försäkringsbolag är bra?
Måste hålla med Nikos på dena punkt extremt smårt o få nått om dom vet att ni har moddat bilen.
Därför rekomenderar jag trima ej bilen förns nybilsgarantin går ut
Därför rekomenderar jag trima ej bilen förns nybilsgarantin går ut
-
Mange
- Bilmodell: Octavia vRS
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Vilket försäkringsbolag är bra?
Problemet är oxå att det är rätt bra att ha maskingarantin kvar på försäkr!, Den håller i 8år eller 10 000mil, kul att slippa köpa en ny motor och växellåda om nått skulle hända. Billigare med 5papp i självrisk.
Se på mig sparade 2papp igår genom att använda maskingarantin! :)
Så det är lite konstigt att så många "vågar" trimma sin svindyra bil. Eftersom många tecknar en extraförsäkr på Mobilen som kostar 3papp. Men en 200papp bil vågar man chansa!!!
Hur tänker ni som trimmar?, man lever bara en gång?, eller det händer inte mig! :))
Jaja nu var jag lite tråkig.....:)
Se på mig sparade 2papp igår genom att använda maskingarantin! :)
Så det är lite konstigt att så många "vågar" trimma sin svindyra bil. Eftersom många tecknar en extraförsäkr på Mobilen som kostar 3papp. Men en 200papp bil vågar man chansa!!!
Hur tänker ni som trimmar?, man lever bara en gång?, eller det händer inte mig! :))
Jaja nu var jag lite tråkig.....:)
-
Sixpack
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Vilket försäkringsbolag är bra?
Extra maskingaranti via trimfirman kanske !?
-
FightingDiva
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Vilket försäkringsbolag är bra?
Jag har aldrig hört eller läst i nåt forum att ex. Jag chippade min bil och den pajjade.
Visst har saker på motorn gått sönder, men det gör det på orginal också. Det vore jäkligt kul om verkstan eller f-bolaget kunde direkt bevisa att chippet var den skyldige ;)
Jag har en Nissan Micra -86 som andrabil och allt skit har pajjat i den men motorn håller fortfarande, bara man byter olja, tändstift, brytarspets osv.
/Nikos
Visst har saker på motorn gått sönder, men det gör det på orginal också. Det vore jäkligt kul om verkstan eller f-bolaget kunde direkt bevisa att chippet var den skyldige ;)
Jag har en Nissan Micra -86 som andrabil och allt skit har pajjat i den men motorn håller fortfarande, bara man byter olja, tändstift, brytarspets osv.
/Nikos
-
Fimpan
- Bilmodell: Skoda RS
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Vilket försäkringsbolag är bra?
Vi har bevis på jobbet, en A4 1.8T -98 som har spikat sönder kolvar samt smält cylinderväggarna.
Chippad & dragit släp väldigt långt.
Alltså bilen har fått jobba hårt.
Killen som äger den är bästa polare med en mek, så vi VET att det är chippets fel.
Efter den synen vill inte jag chippa min bil ialla fall...
Chippad & dragit släp väldigt långt.
Alltså bilen har fått jobba hårt.
Killen som äger den är bästa polare med en mek, så vi VET att det är chippets fel.
Efter den synen vill inte jag chippa min bil ialla fall...
-
FightingDiva
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Vilket försäkringsbolag är bra?
Vad var det för chip han hade i A4:an?
Man kan inte bara köra vilket chip som helst utan att ta reda på om det är pålitligt (chipfirman, polare mm).
Det låter som om den styrboxen var helt kass. Det finns inbyggda toleransvärden i dagens styrboxar iaf.
Mjukvaran drar tillbaks effekt om den känner av att toleransen överskrids, mao se till att motorn inte smälter eller att du stjuter turbon osv.
Men det vore bra om du kunde posta chiptuning firman som din polare chippat A4:an hos och vad det var för chip.
/Nikos
Man kan inte bara köra vilket chip som helst utan att ta reda på om det är pålitligt (chipfirman, polare mm).
Det låter som om den styrboxen var helt kass. Det finns inbyggda toleransvärden i dagens styrboxar iaf.
Mjukvaran drar tillbaks effekt om den känner av att toleransen överskrids, mao se till att motorn inte smälter eller att du stjuter turbon osv.
Men det vore bra om du kunde posta chiptuning firman som din polare chippat A4:an hos och vad det var för chip.
/Nikos
-
Fimpan
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Vilket försäkringsbolag är bra?
Vet ej vad det är för chip, men det ser förjävligt ut i burkarna!
det spelar ingen roll om du har bör & är-värden i boxen, om det spikar så pass okontrollerat att den inte kan backa tändningen mer...
Alltså programvaran försöker förbrilt att få motorn att sluta spika, men det spikar ändå.
det spelar ingen roll om du har bör & är-värden i boxen, om det spikar så pass okontrollerat att den inte kan backa tändningen mer...
Alltså programvaran försöker förbrilt att få motorn att sluta spika, men det spikar ändå.
-
Chrille
- Bilmodell: Saab 9-3
- Kontakt:
Men när motorerna spikar sänks laddtryck och tändning justeras tills dess att spikningarna försvinner. Det måste vara något allavarligt fel om den inte kunde justera såpass mycket för att avhjälpa detta. Tror mer på en kass programvara. Har svårt att tro att tyskarnas Tuv-kontrollerade uppgraderingar har så små toleranser att motorer spikar sönder pga av deras mjukvaror.
Mvh
Mvh
-
Chrille
- Bilmodell: Saab 9-3
- Kontakt:
Rejsbobs bil hade inte registrerat några spikningar igår trots 1.4bars laddtryck och en insugstemp på dryga 60 grader. Tror somsagt att en bra programvara kan göra stor skillnad.
Mvh
Mvh
-
FightingDiva
- Kontakt:
Jag håller med dig Chrille. Om det vore så att ALLA chip bistod med spikar i motorerna så skulle ingen fiddla med programvaran.
Om man frågar ACE eller Dahlbäck så kommer du förmodligen att få ett svar i stil med "vag-motorerna har betydligt högre toleransvärden än en effekthöjning via chiptuning".
Varför chippar och moddar många Audi/Skoda/VAG/Seat-ägare sina bilar isf?
Om vi tar A4:an som cylinderväggarna hade smält osv, den hade dragit släp väldigt långt. Ok, den var chippad (med ett dåligt program förmodligen) men jag kan slå vad om att även om den varit orginal så hade inte den motorn mått särskilt bra med den belastningen.
Ska man dra släp kan man lika bra köpa en jänkare som har betydligt bättre vrid och så.
Om man frågar ACE eller Dahlbäck så kommer du förmodligen att få ett svar i stil med "vag-motorerna har betydligt högre toleransvärden än en effekthöjning via chiptuning".
Varför chippar och moddar många Audi/Skoda/VAG/Seat-ägare sina bilar isf?
Om vi tar A4:an som cylinderväggarna hade smält osv, den hade dragit släp väldigt långt. Ok, den var chippad (med ett dåligt program förmodligen) men jag kan slå vad om att även om den varit orginal så hade inte den motorn mått särskilt bra med den belastningen.
Ska man dra släp kan man lika bra köpa en jänkare som har betydligt bättre vrid och så.
-
Greven
- Kontakt:
Jag har ett skräp chipp.. men var ute i går på G tech rundan med vagcom med.. o kika alla parametrna. inga spikningar i alla fall..
o vi körde då med full belastning fram mot 180km/h
Liten glädje o se med det chippet...
o vi körde då med full belastning fram mot 180km/h
Liten glädje o se med det chippet...
-
Mange
- Bilmodell: Octavia vRS
- Kontakt:
Är det nån här som vet om försäkringen gäller alls när bilen är trimmad???, läst på andra forum att folk råkat illa ut!, helt sjukt om man inte får ut ett öre om man smäller bilen.....:((
-
FightingDiva
- Kontakt:
Mange, jag tror att det bästa är om man tar och ringer runt olika f-bolag och frågar dom om premien och så.
Någon maskinskadeförsäkring kan man glömma, jag har iaf aldrig hört talas om något f-bolag som gör det.
Klart det finns extra maskinskadeförsäkring hos ex. BSR men det tecknas separat hos dom i samband med chippning.
Men jag tror inte på sånt skrämselsnack, klart att man får ersättning, bara man är ärlig mot sitt försäkringsbolag och informerar dom om dina moddningar på bilen, så kan dom bedömma.
/Nikos
Någon maskinskadeförsäkring kan man glömma, jag har iaf aldrig hört talas om något f-bolag som gör det.
Klart det finns extra maskinskadeförsäkring hos ex. BSR men det tecknas separat hos dom i samband med chippning.
Men jag tror inte på sånt skrämselsnack, klart att man får ersättning, bara man är ärlig mot sitt försäkringsbolag och informerar dom om dina moddningar på bilen, så kan dom bedömma.
/Nikos
-
Fimpan
- Kontakt:
Jag tror ju inte att den skulle spika sönder med original chip.
Hur många Audi har INTE drag?
Man ska vell kunna dra ett släp med bilen utan att den spikar sönder!
Programvaran i chipet lär ju vara dålig, sen kan man ju diskutera var felet uppkommer ifrån.
Kan ju även vara så att han har 95 i tanken?
Hur många Audi har INTE drag?
Man ska vell kunna dra ett släp med bilen utan att den spikar sönder!
Programvaran i chipet lär ju vara dålig, sen kan man ju diskutera var felet uppkommer ifrån.
Kan ju även vara så att han har 95 i tanken?
-
FightingDiva
- Kontakt:
Jimmy, ta kontakt med Greven och de andra som gjorde g-tech mätningarna.
Det finns RIKTIGA BEVIS på att rätt chipmjukvara inte bidrar till några spikningar alls.
Vidare kan man informera om att tillverkaren, som i detta fall är VAG-koncernen, rekommenderar att man kör sin bil med 98 oktan.
Mvh,
Nikos
Det finns RIKTIGA BEVIS på att rätt chipmjukvara inte bidrar till några spikningar alls.
Vidare kan man informera om att tillverkaren, som i detta fall är VAG-koncernen, rekommenderar att man kör sin bil med 98 oktan.
Mvh,
Nikos
-
Greven
- Kontakt:
oki jag är faktis glad att det ej va några problem med mit chipphar bara dåligt ladd tryck ville ha 1.1 för knappt 1 bar
Men då har jag aldrig kört på någe annat en 98...
Men då har jag aldrig kört på någe annat en 98...
-
FightingDiva
- Kontakt:
När jag var i Grekland i somras, så såg jag att Shell och BP mackarna där nere har börjat köra med 99+ oktan och 100 oktan.
Jag kan säga RS:en går som en RAKET med den soppan :)
Jag kan säga RS:en går som en RAKET med den soppan :)