Hej på er.
Var ett bra tag sedan jag hängde här inne.
Som några av er kanske vet har/hadde jag en RS -02:a vilken nu har bytts bort mot ett lite billigare alternativ.
Känns lite tråkigt att göra sig av med skodan då den faktikst var en riktigt trevlig bil(när den inte strulade). Bra väghållning, bra bromsar och rätt så pigg. Men det vet väl alla här ändå? :)
Tyvärr drogs den av en del irriterande fel. Bla ville den gå ner på grundladdtryck lite då och då. Fick aldrig någon rätsida på det trots ett tiotal verkstadbesök.
Pratade med en Skodaverkstad om laddtrycksproblemet och fick de veta att en av mekarna hade haft en RS själv som han tillslut sålde för att dom inte fick bukt med precis samma problem...
Nyförvärvet då? Det blev en Saab 9-3 -00 coupé som jag bytte till mig mot skodan av en kompis. Det är ingen Aero men den har Aerons motor(B205R, 205hk).
Bara fälgar och vinge som skiljer samt lite mjukare chassisättning.
Intryck av Saaben:
Positivt:
Tyst. Klart mycket tystare än Skodan
Ombonad. Ja, helt subjektivt givetvis men genomtänkt förarmiljö tycker jag den har.
Pigg(känns som min gamla Ace steg 1 RS)
Snygg
Förvånansvärt bra ljud i originalsteron.
Bra trimmpotential. Mitsubischi TD-04-15t, stor frontmonterad intercooler av "crossflow"-typ.
Negativt:
Svänger inte. Att göra en plötslig undanmanöver är ungefär som att daska en tjockis på röven. Det känns ganska sladdrigt helt nekelt. Man har slutat svänga men bilen vill fortfarande göra nåt annat...
Bromsar inte. Eller, jo, den bromsar ju men inte någon vidare känsla eller bett. Samma bromsar som Aeron dock.
Nåväl, en liten update från min sida.
Mvh / Christian
RS:en bortbytt :(
-
Chrille
- Bilmodell: Saab 9-3
- Kontakt:
-
Suqyy
- Bilmodell: Skoda Octavia RS
- Kontakt:
Sv:RS:en bortbytt :(
Å fan. Såg en tråd på Zatzy från en CrilleRS som hade gjutit baslåda i reservhjulsbaljan. Trodde det var du....
Så kan det vara ibland.
Nåväl, det finns de av oss ifrån "öststatsmaffian" som fortfarande är våra RS trogna ;)
Hoppas du blir nöjd med Saaben.
/Kenneth
Så kan det vara ibland.
Nåväl, det finns de av oss ifrån "öststatsmaffian" som fortfarande är våra RS trogna ;)
Hoppas du blir nöjd med Saaben.
/Kenneth
-
RRS Christian
- Bilmodell: Skoda Octavia Rs
- Kontakt:
Sv:Sv:RS:en bortbytt :(
det var lilla jag det---