alarmfel??
-
jimbob
alarmfel??
Halloj!
Har ett kryptiskt fel i bilens alarmsystem. Det är en Octavia RS. Förardörren och larmet har tydligen ingen förbindelse emellan för dörren känner inte av att jag öppnat dörren, och ibland har larmet gått igång när jag har satt mig i bilen för att åka iväg *yippi* kul att få lite uppmärksamhet....*PIP PIP* :). Är det någon här på forumet som haft liknande problem, tänkte om man kan försöka fixa det själv eller inte. Verkar ju vara något elfel, i samband med att detta hände så funkade inte heller summern, *pipvarnaren* när förardörren är öppen.
Any comments?????
Mvh Jimpa
Har ett kryptiskt fel i bilens alarmsystem. Det är en Octavia RS. Förardörren och larmet har tydligen ingen förbindelse emellan för dörren känner inte av att jag öppnat dörren, och ibland har larmet gått igång när jag har satt mig i bilen för att åka iväg *yippi* kul att få lite uppmärksamhet....*PIP PIP* :). Är det någon här på forumet som haft liknande problem, tänkte om man kan försöka fixa det själv eller inte. Verkar ju vara något elfel, i samband med att detta hände så funkade inte heller summern, *pipvarnaren* när förardörren är öppen.
Any comments?????
Mvh Jimpa
-
lacika10
- Bilmodell: Octavia V RS
- Kontakt:
Sv:alarmfel??
Det där med dörren vet jag inte riktigt ...men när du öppnar dörrarna med fjärren ska larmet stängas AV! Alltså: om larmet går igång när du redan sitter i bilen så borde det betyda att den inte stängdes av när du öppnade dörrarna med fjärren.
Larmet ska INTE kunna gå igång när du redan satt dig i bilen oavsett om kontakt finns med förardörren eller icke.
Larmet ska INTE kunna gå igång när du redan satt dig i bilen oavsett om kontakt finns med förardörren eller icke.
-
whitestripe
- Bilmodell: subaru
- Kontakt:
summer? pipvarnare?
min är helt tyst när jag öppnar dörren, på sin höjd så surrar soppapumpen lite grann.
nu vet jag inte om det här hjälper dig nåt men ändå:
om man låser upp med nyckeln i dörren så har du 10 sek på dig att starta bilen anars går larmet.
det kan vara för dålig kräm i batteriet. då kan den bete sig lite hur som helst, men då måste det vara så dåligt att den knappt startar.
piper den så fort du öppnar dörren?
piper den om du öppnar någon annan dörr?
min är helt tyst när jag öppnar dörren, på sin höjd så surrar soppapumpen lite grann.
nu vet jag inte om det här hjälper dig nåt men ändå:
om man låser upp med nyckeln i dörren så har du 10 sek på dig att starta bilen anars går larmet.
det kan vara för dålig kräm i batteriet. då kan den bete sig lite hur som helst, men då måste det vara så dåligt att den knappt startar.
piper den så fort du öppnar dörren?
piper den om du öppnar någon annan dörr?
-
orum
- Bilmodell: Octavia2
- Kontakt:
Det låter som att det är dörrkontakten som det är "vajsing " på.
Mvh Mikko
Mvh Mikko
-
jimbob
Sv:Sv:alarmfel??
Istvan: Det är som du säger, att när jag öppnar bilen med fjärren *som jag alltid gör* så låser bilen sig själv i alla fall efter en stund. MEN om jag passar på att till exempel öppna vänster bakdörr så känner tydligen larmet av detta och taklampan lyser och därmed så slås INTE larmet på. MEN om jag öppnar förardörren, som nämnts tidigare, så tänds inte taklampan och larmet kan gå igång.....*j---la bil.... *s*
Kan vara det som du säger Mika......dörrkontakten...vad vet jag. Jag var inne till Skoda service idag och de smörjde låset och hade sig, men det hjälpte inte. De bad mig ringa och boka en undersökning på deras *stora* verkstad så att någon elkille kunde kika på det.
Mvh Jimpa
Kan vara det som du säger Mika......dörrkontakten...vad vet jag. Jag var inne till Skoda service idag och de smörjde låset och hade sig, men det hjälpte inte. De bad mig ringa och boka en undersökning på deras *stora* verkstad så att någon elkille kunde kika på det.
Mvh Jimpa
-
orum
- Bilmodell: Octavia2
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:alarmfel??
Se till så att innerbelysningen aktiveras när du öppnar en dörr, sedan så kan du prova att trycka in dörrknappen manuellt när dörren är öppen. Håll knappen intryckt en stund och se om innerbelysningen släcks. Det kan ju vara så att kontaktytan i knappen har "ärgat" och inte ger så bra kontakt eller så har den gått sönder. Det kan resultera i att den ibland ger kontakt och ibland inte och det orsakar i så fall det som du beskriver är felet.
Be "verkstan" felsöka/(byta) dörrknappen eller så borde det gå att göra själv.
Mvh Mikko
Be "verkstan" felsöka/(byta) dörrknappen eller så borde det gå att göra själv.
Mvh Mikko
-
jimbob
Sv:Sv:Sv:Sv:alarmfel??
Ska ta och undersöka innan jag lämnar in. Tack för era svar!
Mvh Jimpa
Mvh Jimpa
-
JörnA
- Bilmodell: Skoda
- Kontakt:
Sv:alarmfel/dörrkontakt
Har samma problem med larmet: Larmet/belysningen känner inte av när någon av framdörrarna öppnas. Öppnar jag någon bakdörr eller bagageluckan först, funkar allt som det ska.
Har sökt efter dörrkontakten, men inte lyckats hitta den!
Trodde den satt nertill i hörnet (hålet som stiften som sitter på dörren greppar i), men där fanns inget, så var sitter kontakten?
Och hur kommer man åt den för att smörja / byta?
Tack
Jörn
Har sökt efter dörrkontakten, men inte lyckats hitta den!
Trodde den satt nertill i hörnet (hålet som stiften som sitter på dörren greppar i), men där fanns inget, så var sitter kontakten?
Och hur kommer man åt den för att smörja / byta?
Tack
Jörn
-
T
- Bilmodell: Skoda Octavia Combi 4x4 L&K
- Kontakt:
Sv:Sv:alarmfel/dörrkontakt
Sitter i dörrlåsmekanismen i dörren...
-
JörnA
- Bilmodell: Skoda
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:alarmfel/dörrkontakt
Och hur i hvt kommer man åt den....?
Någon som vet.....?
Försökte plocka loss insidan på dörren, men lyckades inte få bort fönstervevhandtaget.......
Någon som vet hur man gör?
Någon som vet.....?
Försökte plocka loss insidan på dörren, men lyckades inte få bort fönstervevhandtaget.......
Någon som vet hur man gör?