Placering av motorvärmare
-
Dodde
- Bilmodell: Skoda Octavia
- Kontakt:
Placering av motorvärmare
Jag ska få en motorvärmare installerad på verkstad för 3200:- (hela kitet inkl arbete) på torsdag v 38.
Men det jag funderar över är var man ska placera uttaget som man sticker in kontakten i.
Verkstaden sa att de brukar borra ett hål fram som den kommer ut genom.
Men jag vill inte ha ett hål i varken kofångaren, störfångaren eller någon annanstans.
För det kommer bara att störa de sköna svepande linjerna som Octavian har.
Jag vill ha uttaget placerat någonstans under motorhuven. Trots det extra böket med att öppna och stänga huven.
Var har ni som har motorvärmare placerat era uttag?
Tacksam för svar innan torsdag
Men det jag funderar över är var man ska placera uttaget som man sticker in kontakten i.
Verkstaden sa att de brukar borra ett hål fram som den kommer ut genom.
Men jag vill inte ha ett hål i varken kofångaren, störfångaren eller någon annanstans.
För det kommer bara att störa de sköna svepande linjerna som Octavian har.
Jag vill ha uttaget placerat någonstans under motorhuven. Trots det extra böket med att öppna och stänga huven.
Var har ni som har motorvärmare placerat era uttag?
Tacksam för svar innan torsdag
-
Mr X
- Bilmodell: Subaru Impreza GT
- Kontakt:
Sv:Placering av motorvärmare
Mitt hade jag placerat i frontgallret under reg-skylten.
Nu har jag bytt ut plast gallret mot ett metall och funderar på var jag ska montera uttaget nu, vill nämligen inte ta hål i metall gallret
Nu har jag bytt ut plast gallret mot ett metall och funderar på var jag ska montera uttaget nu, vill nämligen inte ta hål i metall gallret
-
RSRacing
Sv:Sv:Placering av motorvärmare
Jag har två alternativ som jag ska kolla upp.
Det ena är bakom intercooler gallret o de andra är när du uppnar huven så sitter kontakten precis breve höger lyse, alltså bakom grillen.
Såg på volvo som hade satt gångjärn på reggplåten i överkant och satt nån form av magnet i under kant, såg rätt bra ut.
//RSR Christer
Det ena är bakom intercooler gallret o de andra är när du uppnar huven så sitter kontakten precis breve höger lyse, alltså bakom grillen.
Såg på volvo som hade satt gångjärn på reggplåten i överkant och satt nån form av magnet i under kant, såg rätt bra ut.
//RSR Christer
-
Dodde
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Placering av motorvärmare
Nu är det klart.
Snyggt blev det monterat i det vänstra gallret nere i spoilern.
En liten svart Defa kontakt som smälter in i resten av det svarta gallret.
Bild finnes i min info.
För dig som undrar ville Rydbergs i Kalmar ha 3800:- när jag hämtade bilen.
Det är fantastiskt hur den bilfirman kan konsten att salta räkningar!
Jag ringde sammanlagt tre gånger till dem innan jag fick motorvärmaren monterad bara för att förvissa mig om priset och vad som ingick. Jag frågade t.o.m. om momsen var inräknad.
Tredje gången jag ringde sa de att till min bil skulle det kosta 3200:-
Jag fick betala 3200:- som avtalat, tack och lov.
Men jag vet inte om jag ska vara glad att de utan större övertalning prutade 600:-?
Skulle de ha blåst mig annars eller?
Snyggt blev det monterat i det vänstra gallret nere i spoilern.
En liten svart Defa kontakt som smälter in i resten av det svarta gallret.
Bild finnes i min info.
För dig som undrar ville Rydbergs i Kalmar ha 3800:- när jag hämtade bilen.
Det är fantastiskt hur den bilfirman kan konsten att salta räkningar!
Jag ringde sammanlagt tre gånger till dem innan jag fick motorvärmaren monterad bara för att förvissa mig om priset och vad som ingick. Jag frågade t.o.m. om momsen var inräknad.
Tredje gången jag ringde sa de att till min bil skulle det kosta 3200:-
Jag fick betala 3200:- som avtalat, tack och lov.
Men jag vet inte om jag ska vara glad att de utan större övertalning prutade 600:-?
Skulle de ha blåst mig annars eller?
-
Greven
- Bilmodell: Skyline R32 GTR
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Placering av motorvärmare
Ganska enkelt o montera i desa bilar har väl 80st bakom mig nu..
om man tar A3 Golf 4 Seat o Skoda..
Det dyra är ju motorvärmar kroppen..=(
om man tar A3 Golf 4 Seat o Skoda..
Det dyra är ju motorvärmar kroppen..=(
-
nonac
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Placering av motorvärmare
hehe.. minns jag inte helt tokigt så får en tekniker/mekaniker höja max 20% på uttalat pris pga oväntade omständigheter m.m... 3200 x 1.20 = 3840.. Var det inte motiverat försökte de väll sig på en fuling men dock inom ramen för vad som är lagligt.. :)
-
jonasj
- Bilmodell: RS Combi
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Placering av motorvärmare
Ni som inte redan betalat för installation av elmotorvärmare så kan jag varmt rekomendera att istället installera en bensinmotorvärmare. Har en själv i min RS och det är fruktansvärt praktiskt. Man fjärrstartar den från upp till 600 m ("fri sikt") eller har upp till tre förinställda starttider. Motorn blir mkt varm (tempnålen rakt upp) och kupén är alltid mysigt varm.
Man slipper alla fula kontakter :) nä, skämt åsido, man slipper att vara beroende av en elstolpe. Man kan alltid få en varm bil, var man än är. Bensinmotorvärmarna är visserligen rätt dyra men ack så skönt det är :-)
Sommartid kan man ställa den i "kylläge" och då vädrar den ur bilen vilket kan vara bra om den stått parkerad en stund i solen. (fungerar både med Climatronicen eller "vanliga" fläkteriet)
Den kör dock inte kompressorn och kylan... det skulle tydligen dra ur batteriet direkt om den gjorde.
Man slipper alla fula kontakter :) nä, skämt åsido, man slipper att vara beroende av en elstolpe. Man kan alltid få en varm bil, var man än är. Bensinmotorvärmarna är visserligen rätt dyra men ack så skönt det är :-)
Sommartid kan man ställa den i "kylläge" och då vädrar den ur bilen vilket kan vara bra om den stått parkerad en stund i solen. (fungerar både med Climatronicen eller "vanliga" fläkteriet)
Den kör dock inte kompressorn och kylan... det skulle tydligen dra ur batteriet direkt om den gjorde.
-
nicke
- Bilmodell: Skoda Superb Combi TSI160hk DSG Elegance
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Placering av motorvärmare
Vad betalade du? märke?
-
jonasj
- Bilmodell: RS Combi
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Placering av motorvärmare
Jag har en Webasto.
Jag tror det kostar ca 15 kkr att få en installerad. Inte vem som helst kan göra det då själva ingreppet i bilen är rätt "avancerat" om jag förstått rätt.
Jag tror det kostar ca 15 kkr att få en installerad. Inte vem som helst kan göra det då själva ingreppet i bilen är rätt "avancerat" om jag förstått rätt.
-
Dodde
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Placering av motorvärmare
Ursäkta mig men vad betyder "15 kkr "?
-
Sixpack
- Bilmodell: Skoda Octavia RS
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Placering av motorvärmare
k=kilo=1000