Fråga till Hundägare

I detta forum skriver vi om icke bilrelaterade saker.
Jens_G
Bilmodell: Ford Fiesta ST 150
Kontakt:

Fråga till Hundägare

Inlägg av Jens_G »

Efter en massa tjat av min syster på mig och morsan har det nu bestämts att vi ska köpa hund. Det enda jag egentligen hade att säga till om var vilken ras jag kunde tänka mig. Naturligtvis så vill jag ha en snäll hund med starkt psyke, lite vakthund och en som kommer bra överens med barn. Så nu har jag bestämt att det blir en Boxer.

Men frågan är egentligen enkel. Vissa säger att man ska ge hund samma mat som vi äter och andra säger att den endast ska ha torrfoder. Vilket stämmer? Eller är det en mix av båda?
Administrator
Bilmodell: BMW X5
Kontakt:

Sv:Fråga till Hundägare

Inlägg av Administrator »

Hej..

Du ska absolut inte ge din hund samma mat som du äter..

Det är praktiskt taget omöjligt att då ge din hund rätt mängd näring varje dag..

En hund mår inte heller bra av att byta mat.. Så kör på ett torrfoder och använd det sen alltid.. Ska man byta foder så gör man det försiktigt genom att blanda i mer och mer av det nya fodret och tillslut så kör man med endast det nya fodret..

Jag använder Doggy (grön påse med små bitar), köp en stor säck och kolla runt för att hitta det billigaste stället att handla på...
Detta foder har vi inom min familj använt i typ 10 år.

När du serverar torrfoder så är det bra om du blötlägger maten, då slipper det svälla i magen på hunden.

Rekommenderar dig även att gå på hundkurs med din nya valp, där får du och din hund lära sig massor med bra saker..

ja det var en hel del.. lycka till...

/Golden Retriver
Thomas
Bilmodell: Skoda Superb Combi Alldrive
Kontakt:

Sv:Sv:Fråga till Hundägare

Inlägg av Thomas »

Det hänger lite på hunden, vissa hundar klarar ej av att äta vanlig husmanskost medans andra klarar det hur bra som helst.
Jag har själv två hundar (Bordercollies) som båda är tikar, den ena klarar av vilken mat som helst medan den andra blir att spy upp allt efter några timmar. Hon klarar bara av torrfoder (ej heller blötlagd torrfoder).
Om du kan så kan du mixa husmanskost med hundfoder. Det enda som du skall låta bli att ge din hund är kycklingben, fläskben och fiskben. De splintar sig och kan punktera magsäcken eller tarmsystemet. De kan även sätta sig på tvären i matstrupen!
Använder själv Doggys gröna med små bitar.

MVH Thomas
Furby
Bilmodell: Octavia E 4x4
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Fråga till Hundägare

Inlägg av Furby »

Våran hanne har känslig mage och får lätt utslag.
Han tål Best in Show vilket är tur eftersom det är billigt.
d00m
Bilmodell: Seat Leon Cupra R
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Fråga till Hundägare

Inlägg av d00m »

Torrfoder är klart enklast, då vet man att hunden får rätt mängd näring varje dag. Sen kan man förstås komplettera med lite rester och sånt om man känner för det, fick det rådet från min uppfödare när jag köpte hunden, så att magen skulle bli van med allt. Men å andra sidan är labradorer levande soptunnor som trycker i sig allt de kommer över ändå, så man behöver nog inte aktivt vänja magen vid annat än torrfoder. ;)
Skriv svar