vindrutetorkare

I detta forum skriver vi om Skoda Octavia.
Peter84
Bilmodell: Skoda Octavia 1.6GLX
Kontakt:

vindrutetorkare

Inlägg av Peter84 »

Tjenare!
Vindrutetorkaren på förarsidan har "glidigt" ner så den slår i den andra torkaren när den vänder i nedreläget.
Testade att skruva bort bulten för ett tag sen men fick inte loss armen från axeln, så jag vred bara upp armen lite o drog åt igen. Men nu när det regnade sist så hörde jag att den slog i igen.
Vad är problemet?

/Peter
bassebas
Bilmodell: Skoda Octavia 1.6 TDI -10 + Skoda Octavia 1.8TSI 160dsg-10
Kontakt:

Sv:vindrutetorkare

Inlägg av bassebas »

Armen brukar sitta fast som bara den. Skaffa/låna en liten avdragare så får du loss den.
Thomas Gehlhaus (Howzer)

Sv:Sv:vindrutetorkare

Inlägg av Thomas Gehlhaus (Howzer) »

Verkar vara jäkligt tajta toleranser på det där. Efter att jag fått vindrutan bytt pga stenskott har jag aldrig fått ordning på torkarna igen...
Antingen slår torkaren på förarsidan i listen i nederkant av rutan eller, efter att ha flyttat armen ett hack, listen i vänsterkant av vindrutan.
Nu ska hela länkaget bytas (för andra gången!) för att de kärvat ihop och då ska jag vara stenhård på att verkstaden får dit torkararmarna finfint efteråt :)
ZwitterBoy
Bilmodell: Skoda Octavia GLX
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:vindrutetorkare

Inlägg av ZwitterBoy »

Jag fick problem med kärvande länkage på min Octavia förra sommaren. Tyckte det var dyrt med 1200.- spänn för ett nytt. Så jag tog helt enkelt och bankade ut axlarna som torkararmarna satt på och slipade bort allt skräp fettade in dom och skruvade ihop allt igen!

Just kombinationen aluminum, järn och vatten är inte optimalt!

Skulle nog hålla lite bättre om man vid service bytte den lilla O-ringen som sitter upptill....

/Pierre
Peter84
Bilmodell: Skoda Octavia 1.6GLX
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:vindrutetorkare

Inlägg av Peter84 »

Men ska man kunna vrida armen när den står stilla.
Alltså när jag lossade bulten kunde jag ju vrida upp den lite o sedan dra åt, eller kuggar den över då?
HAr inte haft tid att kika på det ännu...
Skriv svar