Tillbaka från ACE =)

I detta forum skriver vi om trimning.
Chrille
Bilmodell: Saab 9-3
Kontakt:

Tillbaka från ACE =)

Inlägg av Chrille »

Jaha, då har man fått bilens mjukvara optimerad av Anders på Ace. Trippen ner var inte direkt smärtfri då jag blev utsatt för någon form av dolda kameran i regi av någon polismyndighet nedåt landet. Detta visade sedermera vara något helt annat. De hade lite synpunkter på hastigheten jag framförde bilen i. Detta resulterade i ett tidkort som ger en hint om hur sportig en RS är i std-skick. Sträckan 1700m avverkades på ca:44s. Detta ger således en genomsnittshastighet på ~136km/h vilket är över tillåtna hastigheten som var 90km/h. Allt detta till det facila priset av 2000: Som extra bonus fråntar dom mig mitt körkort vilket nu ger mig möjligheten att närmare bekanta mig med de komunala färdmedlen i våran vackra hufvudstad :D Hursomhelst är ni nog mer intresserade av hur bilen går efter chippet. Enligt Anders var alla värden på bilen, som läses av med diagnosverktyg under en liten åktur innan trimningen påbörjas, perfekta. Efter det glada konstaterandet tar han ut styrboxen och löder dit hohenesterchippet, provstartar bilen och läser av värden och ger sig därefter ut på en 30min lång åktur då han läser alla värden såsom tänding och laddtryck etc. och justerar meppen vid behov. Nu hade jag sån tur att min bil inte krävde någon som helst sänkning av laddtryck eller backning av tändning då den aldrig spikade :) Detta resulterade i ett max-laddtryck på lite över 1.2bar och sänks därefter till ca:0.9bar på lite högre varv till ca: 6000varv då turbon inte orkar med längre. Detta var tydligen så mycket höhenster tillåter en att "ställa på" bilen med steg-1-mjukvara. Jag har nu kört ca: 60mil med programvaran och den går bara bättre och bättre. Jag blev lite förvånad över hurpass brutalt den bygger upp laddtrycket. Upp till ca 2400rpm känns den något piggare än std och runt 2700 börjar det hända lite grejer. Vid ca 3000-3100(där laddtryckspeaken ligger) sticker den iväg ordentligt upp till 4100rpm där nästa top verkar finnas. Efter det håller den effekten jämnt och fint upp till ca: 5800 då den börjar bli lite segare(dock hundra ggr piggare än innan chip). Det roligaste förutom att fläska på 2:an och 3:an är att ligga i 150 på 5:an och ge plattan och känna att det verkligen händer nåt. Massor faktiskt =) Anders var iaf nöjd med hur min bil reagerade på mjukvaran och så även jag. Han mätte med nån vag-com-"pryl" och han upmätte 320nm+ som max och att den höll ca:300nm ända upp till 5000rpm.
Det känns som en helt ny bil! Jag kan verkligen rekomendera detta chip, Anders service och hans enorma kunnande är lysande.

Mvh / Christian
SkodaRs2003
Bilmodell: BMW M3
Kontakt:

Sv:Tillbaka från ACE =)

Inlägg av SkodaRs2003 »

va skoja att de gick bra med chippningen, men tråkigt med de andra, lider med dig...........

Mvh Danne
ThomasT
Bilmodell: VW Golf Gti mkIV
Kontakt:

Sv:Sv:Tillbaka från ACE =)

Inlägg av ThomasT »

Grattis till en kul bil!!! :)

Jag kan dessutom meddela att 300Nm vid 5000rpm ger 213.6hk.....
FightingDiva
Bilmodell: Skoda Octavia RS
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Tillbaka från ACE =)

Inlägg av FightingDiva »

Kul med ytterligare en nöjd kund hos ACE, tråkigt det med snuten.

Lycka till med bilen och kör försiktigt nu (det är ju skojjigare med chip).

Mvh,

Nikos
Mange
Bilmodell: Octavia vRS
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Tillbaka från ACE =)

Inlägg av Mange »

Fan va kul!, bara att byta avgas nästa vår nu då? :), du har inte kommit på varför kopplingen kärvar när den blir varm?, inget Anders visste nått om? :)
FightingDiva
Bilmodell: Skoda Octavia RS
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Tillbaka från ACE =)

Inlägg av FightingDiva »

Har man sagt a så får man säga b :-)

Nej skämt åsido, har man chippat bilen är det bara en fördel att byta avgassystem också, och ferrita står högt i kurs för min del iaf.
Christer

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Tillbaka från ACE =)

Inlägg av Christer »

Kul för dig med chippet altså. Hur mycket kostade det?
Chrille
Bilmodell: Saab 9-3
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Tillbaka från ACE =)

Inlägg av Chrille »

Tjena allihopa! Chippet kostar 7000:- om ni är några bilar samtidigt, annars 8000:-. Jag är jättenöjd med chippet men tyvärr är min bil fortfarande lite konstig och sänker laddtrycket ibland. Igår gjorde den det 2ggr men inte en enda gång när jag var ute för en sista åktur idag. Ska se vad verkstaden säger... Det är inte så kul att köra när det är lite blött har jag märkt. Släpper på gaspådrag på både tvåan och trean :)
Skriv svar