motorvärmare
-
andreas
- Bilmodell: scout 08
- Kontakt:
motorvärmare
hej jag har köpt en motorvärmare till min bil. Den går på kylvattnet så min fråga är vilken slang som är bäst lämpad för detta. Så är det någon skulle vilja hjälpa mig med denna fråga så blir jag glad.
mwh andreas
mwh andreas
-
Elfmark
- Bilmodell: Skoda Octavia RS SÅLD!
- Kontakt:
Sv:motorvärmare
till RS:en ska du inte ha en slangvärmare..
-
Hia
- Bilmodell: Octavia 4x4
- Kontakt:
Sv:Sv:motorvärmare
Nej köp en induktans värmare annars får du start problem (funkar dock sämre men du har inget val)
-
Elfmark
- Bilmodell: Skoda Octavia RS SÅLD!
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:motorvärmare
om det är Defa du använder så ska det vara modell 877..
-
T
- Bilmodell: Skoda Octavia Combi 4x4 L&K
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:motorvärmare
Min lokala skodaverkstad monterade slangvärmare på min... har inte haft några startproblem hittills, utom en gång när värmaren suttit i 15-20 minuter, men det gör den ju normalt aldrig.
Visserligen har jag ARX-motor på min...
Visserligen har jag ARX-motor på min...
-
Hia
- Bilmodell: Octavia 4x4
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:motorvärmare
Hade oxå det från början men lite surt när du inte hinner värma så länge att det blir självcirkulation då måste du ha minst 3 startförsök när det är kallt. Min försäljare hade fått en sån monterad men min verkstad undrade vem F"N som hade monterat den. Så den är utbytt.
-
andreas
- Bilmodell: scout 08
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:motorvärmare
då är det bara att handla nytt. då får det bli en som man sätter på tråget i stället så oljan blir varm i stället
tack för alla svar mwh andreas
tack för alla svar mwh andreas
-
skodaturbo
- Bilmodell: Octavia Combi
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:motorvärmare
Jag hade en octavia 1,8t 150hk combi 2003 förut där jag fick monterat defas värmare som sätts utanpå motorblocket. Jag trodde först att det var fel på den när jag inte märkte någon skillnad mellan att ha den på eller av. Värmen kom ej fortare ur defrostern än utan, och jag gjorde experimentet att mäta skillnaden i körstäcka tills 90 grader uppnåddes i kylartemp vid samma utetemperatur med eller utan värmaren. Skilnaden blev bara något hundratal meter vilket ju lika gärna kan gå på felmarginalen. Då trodde jag definitivt att motorvärmaren var defekt.
Efter uppmätning där den visade sig vara hel så konstaterades att den bara värmer oljan i tråget till ljummen vilket i praktiken inte gör någon skillnad för motorns uppvämning(resten av motorn är kall). Med moderna syntetoljor som flyter lätt även i sträng kyla så startar motorn inte ens lättare eller märks det någon skillnad i bensinförbrukning. Så lägg inte pengar på en meningslös trågvärmare. I norrland sätter dom på slangvärmarna i alla fall eftersom det är det ända som fungerar där trots nackdelarna.
Efter uppmätning där den visade sig vara hel så konstaterades att den bara värmer oljan i tråget till ljummen vilket i praktiken inte gör någon skillnad för motorns uppvämning(resten av motorn är kall). Med moderna syntetoljor som flyter lätt även i sträng kyla så startar motorn inte ens lättare eller märks det någon skillnad i bensinförbrukning. Så lägg inte pengar på en meningslös trågvärmare. I norrland sätter dom på slangvärmarna i alla fall eftersom det är det ända som fungerar där trots nackdelarna.