Lurad av IF

I detta forum skriver vi om icke bilrelaterade saker.
Skriv svar
staropramen
Bilmodell: Octavia RS
Kontakt:

Lurad av IF

Inlägg av staropramen »

Inte varje dag man blir lurad av försäkringsbolag. Hade det bra med folksam men så bytte man till IF pga billigare försäkring och samma förmåner enligt de. Nu när brottet skett så stinker de. För det första fick jag klartecken att Skoda original larm var godkänt av säljaren. Det visade sig vara fel!(Godkänns av folksam). Min stereoförsäkring upp till (valfritt belopp) hos folksam skulle finnas hos IF med dock utan att det kostade något extra. Återigen lurad. De försäkrar upp till maxbeloppet 10000kr. Detta innebär nu för min del att jag ska betala självrisk på 3000 Kr pga hyckleri från säljaren. Hade de dessutom tagit stereon så hade jag blivit rejält fattig. Bytar genast tillbaka till folksam.
marcusA
Bilmodell: VW Passat
Kontakt:

Sv:Lurad av IF

Inlägg av marcusA »

Jag har fortfarande inte fått några pengar sedan jag hade inbrottet i min bil i sommras !!!

Försäkrings bolaget var IF i mitt fall oxå !!!!
MrC
Bilmodell: Octavia 2 RS
Kontakt:

Inlägg av MrC »

Säljaren kan ju säga vad han vill för att du skall teckna hos honom, sen när det kommer till kritan så stämmer det inte. Kriminellt. Tyvärr inget man kan göra mer än byta bolag.
Har själv Folksam.

Kent
staropramen
Kontakt:

Sv:Sv:Lurad av IF

Inlägg av staropramen »

Jaha, då ska man byta tillbaka nu till Folksam. Betalar 80 kr mer på månad. Dock är larmet godkänt och stereoförsäkringen över 10k. Får jag på skriftligt av säljaren. Det är bara ett problem. Har bundit mig 1 år på IF och det gäller alla bolag. Det innebär nu att jag knappt kan sova om nätterna i ett halvår pga IF. Får alltså ut 7k efter självrisk för stereon vid eventuellt inbrott. Vilket skämt.
stoom
Bilmodell: Jetta
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Lurad av IF

Inlägg av stoom »

Det vanliga är att man binder sig ett år itaget med bilförsäkringar, dvs man kan bara avsluta försäkringen på huvudförfallodagen MEN ett tips, man kan ju säga upp försäkringen om man säljer bilen tex till sin fru, sen kan man ju köpa tillbaks den igen och välja nytt försäkringsbolag. Kostar inget att byta ägare i bilregistret.
/Oscar
Draco
Kontakt:

Inlägg av Draco »

Har kollat upp..
som standard utförande så är bilstereon försäkrad upp till 25000kr
utan någon extra larm.

Hos trygghansa..

Draco
juanito
Bilmodell: Skoda Octavia combi
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Lurad av IF

Inlägg av juanito »

Har själv bara positiva efrafernheter av Folkis, men hör mest skit från andra. Kul att här höra fler som upplevt dem positivt. Den högre premien har aldrig stört mig, eftersom de skött sig exemplariskt när något hänt.
staropramen
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Lurad av IF

Inlägg av staropramen »

Har fått ett tips av en annan person som jag ska testa. Det går att avställa bilen. Efter det är klart kan man teckna (påställa) ny försäkring hos någon annan. Ska prova det.
fabia rs
Bilmodell: Octavia RS II / Subaru Impreza GT

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Lurad av IF

Inlägg av fabia rs »

Jag har provat men F-bolaget har rätt att behålla dig i 6 månader även om bilen är avställd !! men prova gärna !!

Mvh Karlzzon
sparkartjat
Bilmodell: Skoda fabia rs
Kontakt:

Inlägg av sparkartjat »

testa auro försäkringar har det själv och är tok nöjd! och det är väldig billigt! Mvh
sir_pelle
Bilmodell: Octavia 1.8T
Kontakt:

Sv:Sv:Lurad av IF

Inlägg av sir_pelle »

bästa är att ställa bilen på någon annan i två dagar sen tebax på sig själv... då har den ju bytt ägare. med andra ord kan du byta försäkringsbolag =)
rs_autopower
Bilmodell: Skoda octavia RS Combi TS Edition
Kontakt:

Inlägg av rs_autopower »

Ska du ställa av bilen måste det gå 3månader innan du kan byta bolag.....bättre som vissa har sagt att byta ägare...+om du ska ställa av den så har allafall jag brand och stöldförsäkring det betyder att du blir kvar som kund hos ditt bolag.....VÄLDIGT farligt att ställa av bilen helt utan försäkring!!!
loppan
Kontakt:

Inlägg av loppan »

Jag uppfattade det som om du drabbats av skada. I en del försäkringsvillkor står det att försäkringsbolaget har rätt att säga upp försäkrinsavtalet vid skada. I vissa fall har även kunden rätt att säga upp försäkringen vid skada. Har du undersökt det i försäkringens villkor?
plutten
Bilmodell: Skoda octavia kombi
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Lurad av IF

Inlägg av plutten »

Hallo har råkat ut för exakt samma som du.... jag var då i kontakt med ett annat företags advokater som hjälpte mig med att bli av med IF... dom har helt rätt skriv över din bil på mossan tjejen eller nån du kan lita på. denna person måste i sin tur teckna ev försäkring annars får du frafikföreningen på dig....det är säkert.... avvakta 1vecka sen låter du "köpa" tillbaka bilen. och täknar då en ny försäkring hos folksam så klart.. jag lovar det funkar.... ha det och lycka till,, IF ska inte ha en spänn.
staropramen
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Lurad av IF

Inlägg av staropramen »

Har inte undersökt det så noga, men jag ska prata med någon chef och försöka byta. Annars följer jag mikaels senaste inlägg. Skriver över bilen på någon annan.

Huruvida ett försäkringsbolag är bra, märks först hur man blir behandlad vid skada/inbrott.

Angående skadegörelsen. Jag har två möjligheter. Antingen fixa det själv, eller betala självrisk på 3000:-. Jag anmälde skadan samma dag som det hände för polisen och bolaget. Det värsta är dock inte det. Det är att jag betalar 10 000:- per år för något som är totalt värdelöst. Dessutom har jag inte gjort något fel. Bilen har stått i mitt garage och porten var stängd. En granne har glömt stänga sin port och det kostar mig 3000:- för tillfället. Jag har nu varit tvungen att plocka bort stereo sakerna från bilen för att minimera risken för inbrott.
Skriv svar