Chip el. Box & Garanti

I detta forum skriver vi om trimning.
Drutten&Jena
Bilmodell: Fabia RS
Kontakt:

Chip el. Box & Garanti

Inlägg av Drutten&Jena »

Köpte för inte så länge sen en Fabia RS, bilen har gått 4300 och är 1nästan 2 år gammal. Dvs Nybilsgarantin går ut i November.
Innan jag köpte den kollade jag och en verkstad igenom bilen ordentligt. Det var bara mindre fel på den som säljaren lovade skulle omfattas av nybilsgarantin.

Efteråt åkte jag till Din Bil Södertälje (Läste i en del forum om deras dåliga rykte) och beställde en tid för checkup av garantifel. Fick tid 3 veckor senare, detta var i Augusti.
När jag väl var där fick jag lämna bilen en dag, och självklart fick jag ingen lånebil utan fick hyra en av Europcar. (svineri enligt mig, då det är garantiärenden)

Dan efter fick jag till svar att INGA garantier gäller eftersom bilen är trimmad. Det sitter en KCR box öppet filter & sportavgassystem.
Blev väldigt förvånad och småarg, påpekade för den arrogante service killen att vad har en trimmad motor att göra med att elhissen på passagerarsidan inte fungerar, eller att vindrutetorkarna var felinställda och skavt av lacken på motorhuv och A-Stolpe?
Det är det här som gäller fick jag till svar, kunde inte göra annat än att åka därifrån. Nu har jag varit i kontakt med Motormännen, bett om att få kompletta garantivillkor, och även skrivit till ARN.

Då det handlar om fel som säkert kostar över 15 lappar att göra så låter man det inte bero.

Frågan är om någon av er har råkat ut för detta tidigare? Om inte så är det bra att veta att man bör ta bort eventuell trimbox och helst också öppet filter innan man lämnar in.

/Lorre
Furby
Bilmodell: Octavia E 4x4
Kontakt:

Sv:Chip el. Box

Inlägg av Furby »

Jag lämnar alltid in bilen i orginalskick och dessutom på Bildepån som gör ett bra jobb.
Även försäkringsbolagen kan krångla vid ev motorskada.

Kopierat från AMS forum:

Vi kom in på ämnet i KCR-tråden och jag tyckte att det var lite synd att en så intressant diskussion ska dölja sig bakom en missvisande rubrik.

Vill därför starta en ny diskussion om chipstrimning och försäkringsbolag. Som ni alla känner till är försäkringsbolagen ytterst ovilliga att ersätta motorskador om de på något sätt kan ana sig till att motorn är (varit) modifierad.
Problemen uppstår när en motorskada inträffar som inte har med trimmet att göra. Då blir det väldigt svårt för bilägaren att få ersättning och försäkringsbolaget vägrar reglera skadan, då bilen varit modifierad (chipstrimmad).

Som ni alla vet finns det vissa fel som är relativt frekventa på olika bilmodeller. VAG 1,8T20V har till exempel tändspolar som går sönder stup i kvarten och som kan leda till motorskador i värsta fall, luftmängdmätarna går sönder på många bilar (VAG, Volvo, t.ex) och kolvarna spricker på Saab 9-5. Ni kan säkert många fler exempel på fel som är återkommande.

Det som då kan bli intressant i sammanhanget är att en del av de mera skickliga chipstrimmarföretagen har sett till att trimma på ett sådant sätt att det inte syns, eller åtminstone inte vid en normalkoll ser ut som om programmet är modifierat.
Bilägaren kan då "vända på bevisbördan" och säga att det är upp till försäkringsbolaget att bevisa att bilen är trimmad. Flera av de tuningföretag jag har haft kontakt med berättar samma sak: vid en koll kan inte verkstaden se trimmet = försäkringsbolaget kan inte bevisa att motorn är trimmad och har då ingen ursäkt för att inte reglera skadan.

Jag uppmanar ingen att luras, att till exempel kräva fabriksgaranti och reparation av en motorskada som orsakats av trimning är det samma som "bedrägligt beteende" och brottsligt. Samtidigt är det inte rätt av försäkringsbolagen att gömma sig bakom en dålig ursäkt och låta bilägaren ta hela smällen av en motorskada.

Är det någon där ute som har erfarenheter i ämnet?

Pär Brandt
auto motor & sport
Drutten&Jena
Kontakt:

Sv:Sv:Chip el. Box

Inlägg av Drutten&Jena »

Synd är ju att man inte hade en blekaste aning om detta kunde bli ett problem. Annars hade man ju plockat bort boxen, vilket är väldigt enkelt. Frågan är om dom har fört in detta i nått sorts datorsystem där andra VAG ställen kan se detta. Eller om man ska dra en rövare och plocka bort grejjerna och åka till Nyköping eller nått.

/Lorre
rs_autopower
Bilmodell: Skoda octavia RS Combi TS Edition
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Chip el. Box

Inlägg av rs_autopower »

Så skulle jag gjort....
The Weasel
Bilmodell: Skoda Octavia RS II FL
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Chip el. Box

Inlägg av The Weasel »

Risken finns ju att dom har det noterat i datorn, men å andra sidan så skadar det ju inte att åka och "testa" på ett annat ställe.
Drutten&Jena
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Chip el. Box

Inlägg av Drutten&Jena »

Efter kontakt med Motomännens jurister, och en anmälan till ARN så verkar det som man fått rätt! Jag kommer att få mina fel åtgärdade inom kort.
Dom ringde mig och talade om att ett missförstånd har skett (Ahumm) och att jag skulle åka in för att bilen skulle ses över (igen)
Ska nu lämna in den nästa vecka.
Kändes rätt skönt när jag satt o bokade tiden med samma person som avfärdade mig sist, (på eget initiativ tydligen.)

Så nu vet vi det... även om bilen är trimmad så gäller nybilsgarantin och andra garantier. Då garantin inte gäller är om motorn i sig, koppling eller v-låda pajjar.

Fred!
Furby
Bilmodell: Octavia E 4x4
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Chip el. Box

Inlägg av Furby »

Det var väldigt intressant läsning och framförallt kul för dig.
Grattis.
Worteex

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Chip el. Box

Inlägg av Worteex »

Låter ju helt logiskt att en vindrutetorkare eller lacksläpp etc. Iinte har något att göra med en trimning. Men givetvis så vill ju bilhandlarna spar så mycket pengar som möjligt så dom skyller på modifieringar.
Givetvis om motorn pajar får man ju ta det om man har trimmat. Skönt att du fick rätt över något som verkar som en självklarhet för oss alla med lite almänt vätt i skallen.

//Henrik
Skriv svar