Fel på gaspedalen?
-
pete33
- Bilmodell: Skoda octavia 03
- Kontakt:
Fel på gaspedalen?
Har en octavia 03 1.8T 150HK med automatlåda och gått 4600 mil.
Rätt ofta händer detta vid accelaration:
Jag trycker ner gaspedalen ca 2cm och bilen accelererar som om jag tryckt gasen i botten, fast bara under 1 sekund.
Sedan "föstår bilen" att den gjort ett misstag och slutar accelerera helt under ca 1 sekund, för att sedan fortsätt med en normal acceleration.
Detta är inte alls roligt, speciellt inte i köer. Har lämnat in bilen men verkstaden hittar inget fel, de tycker den går bra och inga felkoder.
Något tips? Elektriska gaspedalen? Turbon?
Den är ej trimmad.
Rätt ofta händer detta vid accelaration:
Jag trycker ner gaspedalen ca 2cm och bilen accelererar som om jag tryckt gasen i botten, fast bara under 1 sekund.
Sedan "föstår bilen" att den gjort ett misstag och slutar accelerera helt under ca 1 sekund, för att sedan fortsätt med en normal acceleration.
Detta är inte alls roligt, speciellt inte i köer. Har lämnat in bilen men verkstaden hittar inget fel, de tycker den går bra och inga felkoder.
Något tips? Elektriska gaspedalen? Turbon?
Den är ej trimmad.
-
sir_pelle
- Bilmodell: Octavia 1.8T
- Kontakt:
Sv:Fel på gaspedalen?
automat i ett nötskal.
om du kör mkt annars genom att "stämpla" så blir det så.
automaterna idag lär sig efter körstil och arbetar efter vana!
om du kör mkt annars genom att "stämpla" så blir det så.
automaterna idag lär sig efter körstil och arbetar efter vana!
-
T
- Bilmodell: Skoda Octavia Combi 4x4 L&K
- Kontakt:
Sv:Sv:Fel på gaspedalen?
Automatare har ju ofta ganska kort gasspel, trampar du då hårt på gasen så gör bilen kanske t.o.m. Kick-down.
Nu kan jag inte automaten på octavia men jag har kört Volvo som har erkänt bra automatlådor, det är samma fenomen.
Det gäller att vara LÄTT på gasen, annars växlar den ner och drar på helt enkelt.
Nu kan jag inte automaten på octavia men jag har kört Volvo som har erkänt bra automatlådor, det är samma fenomen.
Det gäller att vara LÄTT på gasen, annars växlar den ner och drar på helt enkelt.
-
mas
Sv:Sv:Sv:Fel på gaspedalen?
Jag har samma problem på min bil och hade även på min RS. Däremot så uppstår det bara innan bilen har blivit varm (har jag fått för mig..).
Om vi har samma problem så har det med andra ord inget att göra med växellådan ...
/Magnus
Om vi har samma problem så har det med andra ord inget att göra med växellådan ...
/Magnus
-
pete33
- Bilmodell: Skoda octavia 03
- Kontakt:
Fel på gaspedalen?
Det stämmer.
Om bilen är varm och får ståt 15-30 minuter och du sedan sätter dig i den så uppkommer detta fenomen. Men om den är varm så uppstår det inte lika ofta.
Verkstaden ska ta in bilen igen, de misstänker nån tempratur-regulator som känner av om mer bränsle ska tillföras (bilen tror att den är kallare än vad den är) och tillför mer bränsle "chokar" tillfälligt.
Får se om skoda debbar mig, då nybilsgarantin gick ut i Juli. Men jag lämnade in bilen för ovan nämna fel INNAN nybilsgarantin gick ut!
Om bilen är varm och får ståt 15-30 minuter och du sedan sätter dig i den så uppkommer detta fenomen. Men om den är varm så uppstår det inte lika ofta.
Verkstaden ska ta in bilen igen, de misstänker nån tempratur-regulator som känner av om mer bränsle ska tillföras (bilen tror att den är kallare än vad den är) och tillför mer bränsle "chokar" tillfälligt.
Får se om skoda debbar mig, då nybilsgarantin gick ut i Juli. Men jag lämnade in bilen för ovan nämna fel INNAN nybilsgarantin gick ut!
-
vibrante
- Bilmodell: Octavia 2 RS
- Kontakt:
Sv:Fel på gaspedalen?
Varför kör du inte Manuel???????????????????????????????
-
sir_pelle
- Bilmodell: Octavia 1.8T
- Kontakt:
Sv:Sv:Fel på gaspedalen?
för att han inte vill!! ;)
-
oktavia20
- Bilmodell: Skoda Oktavia
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Fel på gaspedalen?
Jag har en octvia 1,6 manuell -99 som också drar på av sig själv ibland . Det händer bara när bilen är "halv varm"tex.om man varit på fotboll ell hockey så händer det när man står i kön därifrån. Bilen tar över gasningen själv och gasar upp till ca 4000 varv, där den står ett tag för att sedan antingen tjyvstanna eller återgå till tomgång.
Bilen startar altid perfekt,och om man kör iväg som vanligt till den blir varm , händer ej detta
Bilen har varit på service för detta otaliga ggr. men felet kvarstår
Har lärt mig detta nu så jag är beredd nu.
Bilen startar altid perfekt,och om man kör iväg som vanligt till den blir varm , händer ej detta
Bilen har varit på service för detta otaliga ggr. men felet kvarstår
Har lärt mig detta nu så jag är beredd nu.
-
Swehawk
- Bilmodell: Skoda Octavia Glxi
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Fel på gaspedalen?
Mats med 1,6 -99an:
Det är tempgivaren! Lätt som en plätt att byta och kostar runt 350 spänn!
Det är tempgivaren! Lätt som en plätt att byta och kostar runt 350 spänn!