blinkande oljetryckslampa

I detta forum diskuterar vi bla fördelar, nackdelar, mektips och problem med Skoda Fabia.
danne80
Bilmodell: Skoda
Kontakt:

blinkande oljetryckslampa

Inlägg av danne80 »

Min pappa har en fabia 1.4 årsm: 2000. Problemet är att när han efter att ha bytt motorolja+ filter (orginal), så blinkar motoroljetryckslampan och ett par pipande ljud uppkommer så fort han har startat bilen och varvar upp den till ca 1500 varv. Jag har kollat motoroljetrycket och det låg på ca 4.5 kilo. Har även kollat kabelstycken, rätt motoroljemängd. Det kvittar om man har kabel av eller på till givaren. Är det någon som har haft detta problem förut eller har någon lösning på problemet?
Dizzyhenke
Kontakt:

Sv:blinkande oljetryckslampa

Inlägg av Dizzyhenke »

skulle gissa att kabelhärvan som går ut i motorrummet har ärgat ! väldigt vanligt fel på fabian
danne80
Kontakt:

Sv:Sv:blinkande oljetryckslampa

Inlägg av danne80 »

Du har helt rätt, när vi klippte upp kabelhärvan så var det fullt med vatten i den. En kabel hade ärjat av. Nu ska den få torka en natt sen isolera den på rätt sätt så att inget vatten kan bli ståendes. Tack för svar!
Tobbe80
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:blinkande oljetryckslampa

Inlägg av Tobbe80 »

Fått den kollad på verkstad ? är kablarna skrumpna och kablarna ärjade så rek ja att uppsöka verkstad, ev byta kabelhärvan.....
mersault
Bilmodell: Skoda Fabia
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:blinkande oljetryckslampa

Inlägg av mersault »

Det låter exakt som kabelhärvan, ja. Det felet har vi också haft. Jag skulle tro att Skoda byter kabelhärvan gratis åt er, det gjorde dom åt oss i år (också årsmodell 2000) trots att garantin var slut. Det är "ganska" dyrt annars, ca 30000:- (ja, 30000!) tror jag det skulle gått på om man själv betalat en verkstad att göra det!
danne80
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:blinkande oljetryckslampa

Inlägg av danne80 »

Den kabeln som var av går inte att skarva. Den är så ärjad att den går av hela tiden. De andra kablarna som ligger brevid den är som ni säger "skrumpna". Går detta verkligen att få på garanti fast bilen är av 2000 årsm samt att en lokal verkstad (ej auktoriserad skoda verkstad) här i min stad har tittat på härvan o klippt upp den? Bara att ringa och höra med dem antar jag.
janssoni
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:blinkande oljetryckslampa

Inlägg av janssoni »

Hej,

Tack för alla tips, det är min bil detta gäller. Vem kan tänka sig att ett sådant allvarligt fel uppstår bara för att man byter olja????
När felet började inträffa kollade jag med en Skodaverkstad och där sa man att jag skulle kolla alla säkringarna och om det fanns två oljetrycksgivare. Det skulle tydligen kunna bli nån avvikelse mellan dem om nåt av detta var fel. Inget nämndes om kabelhärvan. Därför ska det bli intressant att se vad dom svarar när man försöker få det som en garantifråga, jag har mina aningar.... Emellertid kan kanske föregående inlägg få dem på "rätt tankar", vi får se. Allmänt sett måste jag säga att hur i h-e kan man sätta in sådana undermåliga kablar i en modern bil. Kvaliteten är ju sämre än på en bil från 40-talet, det är kanske några gamla kablar tillverkade i Sovjet på 20-talet som man köpt på ett överskottslager? Man kan faktiskt tro det när man ser eländet.
I övrigt har bilen fungerat bra, men nu tappar jag verkligen förtroendet. Heja Volvo!!!

Mvh,
Ingemar
Ola

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:blinkande oljetryckslampa

Inlägg av Ola »

Hej!
Hade samma fel på min Audi. Oljevarningen gick på efter oljebyte, trots att jag hade oljetryck. Eftersom det var garanti kvar lämnade jag in den för rep. Svaret blev att jag fick en räkning på drygt 2000kr för byte av en kabelsko! Felet var glappkontakt i kabeln till oljetrycksgivaren. De ville inte ta det på garantin eftersom "jag hade själv orsakat felet". Jag vägrade att hämta ut bilen och det tog sedan ca en vecka innan de gav med sig och tog det på garantin, så jag kunde få ut min bil. Det enda de då hade gjort var att byta en kabelsko provisoriskt. De vägrade att åtgärda felet ordentligt, med följd att det återkom efter garantitidens utgång...
janssoni
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:blinkande oljetryckslampa

Inlägg av janssoni »

Hej,

Mot all förmodan så fick jag positiv respons; Skoda tar på sig ansvaret och byter kabelhärvan på garantin! Det är jag tacksam för eftersom kostnaden lär ska ha varit upp emot 30 000 kr.
Jag fick också ett gott bemötande från både verkstan och från generalagenten så förtroendet för Skoda har rättats till!
Enda fläcken var att man inte hade några delar i Sverige så jag står utan bil i flera månader nu.

Mvh,
Ingemar
Skriv svar