RS lite mera stereo
-
Suqyy
- Bilmodell: Skoda Octavia RS
- Kontakt:
Sv:RS lite mera stereo
Tips o tricks...
Gör nya hållare för högtalarna.
Originalen vibrerar rätt bra när man höjer volymen.
När du ska dra kablarna till steget så ta ut stolarna.
det är faan så mycket lättare att dra kablarna då.
Stolarna sitter med två skruv i framkant. Sen behöver du lossa
"höljena" från golvskenorna. Totalt 6 skruvar/stol.
Men oj vilken fröjd att dra kabel....
Jag skulle skippa C5'orna bak o sätta ett par koaxialer bak om du ska ha bakhögtalare för utfyllnad.
Jag ska koppla in R6A fram och tänkte ha DLS 425 koaxialer bak som utfyllnad.
Diskantplaceringen i bakdörren tycker jag pesonligen är skitjobbig eftersom man har huvet mindre än 0,5m därifrån.
Annars låter det väl skitbra.
Lägg upp bilder ;)
/ Kenneth
Gör nya hållare för högtalarna.
Originalen vibrerar rätt bra när man höjer volymen.
När du ska dra kablarna till steget så ta ut stolarna.
det är faan så mycket lättare att dra kablarna då.
Stolarna sitter med två skruv i framkant. Sen behöver du lossa
"höljena" från golvskenorna. Totalt 6 skruvar/stol.
Men oj vilken fröjd att dra kabel....
Jag skulle skippa C5'orna bak o sätta ett par koaxialer bak om du ska ha bakhögtalare för utfyllnad.
Jag ska koppla in R6A fram och tänkte ha DLS 425 koaxialer bak som utfyllnad.
Diskantplaceringen i bakdörren tycker jag pesonligen är skitjobbig eftersom man har huvet mindre än 0,5m därifrån.
Annars låter det väl skitbra.
Lägg upp bilder ;)
/ Kenneth
-
rsvakt
- Bilmodell: skoda octavia RS
- Kontakt:
Sv:Sv:RS lite mera stereo
Tackar för svaret :)
Ska titta hur det är med stolarna.
C5 i bak är en lite mer tillfällig lösning. Ska göra nåt bättre senare i vår. De låter bra och passar in så länge.
Lite väl trångt i framdörrarna tycker jag. Vet inte riktigt var delningsfiltrena ska få plats. Vill få allt fint i bilen så en kompis ska hjälpa mig dem dragningen och dörrarna (hoppas jag). Har inte byggt speciellt mycket stereo (bara massa annat).
Håller på att räkna kabeldimension/längd
Till slutsteg DLS CA50, 5m dimension 21 mm^2 borde väl räcka? Funderar på hur mycket den ska avsäkras med också?
Högtalare 1,5mm^2 (ej basen)
Ska titta hur det är med stolarna.
C5 i bak är en lite mer tillfällig lösning. Ska göra nåt bättre senare i vår. De låter bra och passar in så länge.
Lite väl trångt i framdörrarna tycker jag. Vet inte riktigt var delningsfiltrena ska få plats. Vill få allt fint i bilen så en kompis ska hjälpa mig dem dragningen och dörrarna (hoppas jag). Har inte byggt speciellt mycket stereo (bara massa annat).
Håller på att räkna kabeldimension/längd
Till slutsteg DLS CA50, 5m dimension 21 mm^2 borde väl räcka? Funderar på hur mycket den ska avsäkras med också?
Högtalare 1,5mm^2 (ej basen)
-
Greven
- Bilmodell: Skyline R32 GTR
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:RS lite mera stereo
Hallå killen Delnings filtrena löses enkelt...
Har själv PS6 i min jag la filtrena utan för dörren under instrumet panelen o drog in kabel till högtalarna..
Hur enkelt som helst behöver inte ens festa dom det gå o få upp dom så dom är kvar..
Diskanten siter i orginal hålleren utan nå krux...
Har själv PS6 i min jag la filtrena utan för dörren under instrumet panelen o drog in kabel till högtalarna..
Hur enkelt som helst behöver inte ens festa dom det gå o få upp dom så dom är kvar..
Diskanten siter i orginal hålleren utan nå krux...
-
Suqyy
- Bilmodell: Skoda Octavia RS
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:RS lite mera stereo
Kör på 2,5mm kablar till högtalarna i stället.
En sak om du ska ta bort stolarna...
Slå inte på tändningen. Då måste du släcka airbag-lampan hos verkstan....
En sak om du ska ta bort stolarna...
Slå inte på tändningen. Då måste du släcka airbag-lampan hos verkstan....
-
McPerra
- Bilmodell: Skoda Octavia RS Combi
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:RS lite mera stereo
Hej på er!
Har precis hittat hit till Skodaklubben och tycker det är en kanonsite!
Nu har jag lite funderingar kring bilstereo i min RS-03.
Har haft en massa problem med höger bashögtalare som låter som om man kört en skruvmejsel genom den. Efter några resor till återförsäljaren och ett par byten av högtalaren bytte dom till slut till ett par "bättre" som inte lät lika illa. Dagen efter slutade höger högtalare fungera helt. *Suck*
Nu tänker jag ta tag i det här själv och har sett att en del av er har satt in DLS PS6 fram. Hur låter det? Var det knöligt att installera med mycket demontering och sånt?
Bor i Sundsvall (=kallt) och har inte tillgång till något garage, så det blir till att fixa detta på någon varm höstdag. Då vill man ju gärna att det ska gå så fort som möjligt... ;)
Tack på förhand!
/Per
Har precis hittat hit till Skodaklubben och tycker det är en kanonsite!
Nu har jag lite funderingar kring bilstereo i min RS-03.
Har haft en massa problem med höger bashögtalare som låter som om man kört en skruvmejsel genom den. Efter några resor till återförsäljaren och ett par byten av högtalaren bytte dom till slut till ett par "bättre" som inte lät lika illa. Dagen efter slutade höger högtalare fungera helt. *Suck*
Nu tänker jag ta tag i det här själv och har sett att en del av er har satt in DLS PS6 fram. Hur låter det? Var det knöligt att installera med mycket demontering och sånt?
Bor i Sundsvall (=kallt) och har inte tillgång till något garage, så det blir till att fixa detta på någon varm höstdag. Då vill man ju gärna att det ska gå så fort som möjligt... ;)
Tack på förhand!
/Per
-
Draco
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:RS lite mera stereo
vad för musik lyssnar du på??
högt? vad e det för stereo du har.
råkar inte vara så att det kan vara fel på själv stereon..
som skickar ut en likström till högtalarn och bränner spolen
vilket kan leda till miss ljud...
som sagt.. vilken typ musik lyssnar du på. lyssnar du på hög volym
och stereo du använder??
Draco
högt? vad e det för stereo du har.
råkar inte vara så att det kan vara fel på själv stereon..
som skickar ut en likström till högtalarn och bränner spolen
vilket kan leda till miss ljud...
som sagt.. vilken typ musik lyssnar du på. lyssnar du på hög volym
och stereo du använder??
Draco
-
Greven
- Bilmodell: Skyline R32 GTR
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:RS lite mera stereo
För pengarna låter dom bra vare sig du har steg eller vanlig bilradio som driv kraft....
Tar du det lungt med moteringen så runt 3 tim max då drog jag ny kabel till stegen rev ner allt o plocka i hop det med lite folk som kom o störde o prata skit...
o jag matar på rätt så hår o det fungerar...
det ända möliga strulet är pilla lite med kabeln i genom föringen mellan dör o cupe...
O kanske en plåt bit bakom högtalarn inga störe jobb..
Tänk på plasten som är där bakom när den kapas upp o det skulle hända någe där bakom under garanti tiden så kan dom va kinkiga...
men kapa upp där kan också hjälpa ljudet fram..
Tar du det lungt med moteringen så runt 3 tim max då drog jag ny kabel till stegen rev ner allt o plocka i hop det med lite folk som kom o störde o prata skit...
o jag matar på rätt så hår o det fungerar...
det ända möliga strulet är pilla lite med kabeln i genom föringen mellan dör o cupe...
O kanske en plåt bit bakom högtalarn inga störe jobb..
Tänk på plasten som är där bakom när den kapas upp o det skulle hända någe där bakom under garanti tiden så kan dom va kinkiga...
men kapa upp där kan också hjälpa ljudet fram..
-
McPerra
- Bilmodell: Skoda Octavia RS Combi
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:RS lite mera stereo
Tack för svaren!
Stereon som sitter i är en Pioneer DEH-P77MP och är helt ny.
Den kan ju iofs vara defekt ändå men Skodaverkstan hade tydligen testat med fler apparater och inget lät direkt bra i den.
Har testat med alla sorters musik och volymen har inte varit särskilt hög heller. Låter illa redan på låg volym. De högtalare dom satte dit nu senast var ett par 80W Clarion tvåvägshögtalare men som sagt har baskonen nu lagt av på höger sida.
Jobbet du beskriver Greven låter ju inte allt för betungande. Det får nog bli ett par PS6 tror jag. All förändring är ju till det bättre just nu...
/Per
Stereon som sitter i är en Pioneer DEH-P77MP och är helt ny.
Den kan ju iofs vara defekt ändå men Skodaverkstan hade tydligen testat med fler apparater och inget lät direkt bra i den.
Har testat med alla sorters musik och volymen har inte varit särskilt hög heller. Låter illa redan på låg volym. De högtalare dom satte dit nu senast var ett par 80W Clarion tvåvägshögtalare men som sagt har baskonen nu lagt av på höger sida.
Jobbet du beskriver Greven låter ju inte allt för betungande. Det får nog bli ett par PS6 tror jag. All förändring är ju till det bättre just nu...
/Per