5 väx/ 6 väx

I detta forum skriver vi om Skoda RS.
Skriv svar
Gul RS Kombi
Bilmodell: Skoda RS
Kontakt:

5 väx/ 6 väx

Inlägg av Gul RS Kombi »

Hur bra är det med 6växlar igentligen ....?
man får ju bara växla och växla...
drog ifrån en Nya A4 2,0t sedan idag vid rödljuset
tror att han halka efter
på andra växen 2 till 3an

han har ju 20hk mer men också en växel mer....
Tobbe80
Kontakt:

Sv:5 väx/ 6 väx

Inlägg av Tobbe80 »

en 6e växel har du oftast för att få ner motorvarvtal och få ner bränslekostnaden, lite annolunda drevat i nya 6 petade lådor för att få den ekonomisk..5 vxl e så sett snabbare utväxlad
MLM
Kontakt:

Sv:Sv:5 väx/ 6 väx

Inlägg av MLM »

ja, det är inte klokt, dagens RS drar faktiskt ifrån det mesta vid rödlysen, väntar bar på å se vad den nya kan prestera:)
Gul RS Kombi
Bilmodell: Skoda RS
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:5 väx/ 6 väx

Inlägg av Gul RS Kombi »

typ samma utväxling som audin jag drog...
vet ej vad det är för utväxling på 180hk rs´en

nya audi a4 2,0t
Manuell transmission med 6 växlar växelspaken placerad på golv, utväxling 1:ans växel 1:3,667, utväxling 2:ans växel 1:2,053, utväxling 3:ans växel 1:1,423, utväxling 4:ans växel 1:1,032, utväxling 5:ans växel 1:0,8, utväxling 6:ans växel 1:0,658 och utväxling backväxel 1:3,4

nya octavia rs 2,0tfsi
Manuell transmission med 6 växlar växelspaken placerad på golv, utväxling 1:ans växel 1:3,357, utväxling 2:ans växel 1:2,087, utväxling 3:ans växel 1:1,469, utväxling 4:ans växel 1:1,098, utväxling 5:ans växel 1:1,108, utväxling 6:ans växel 1:0,927 och utväxling backväxel 1:3,99
rubank
Bilmodell: Skoda Octavia RS (överlämnad till ny entusiast..)
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:5 väx/ 6 väx

Inlägg av rubank »

RSen är tyvärr erkänt dålig att komma iväg med från ett rödlyse, running start däremot så kan den glänsa till!
/Anders
Klucken
Bilmodell: Annat märke
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:5 väx/ 6 väx

Inlägg av Klucken »

Men mening:
Att vänja sig vid sexväxlat tar någon timme - att försöka vänja sig av vid det går knappt.

När jag kör frugans bil är det ofta jag lägger handen på växelspaken och kommer på mig själv i sista stund att det inte finns fler växlar... ;)

Det handlar inte bara om att få ner bränsleförbrukningen utan också om att ha möjligheten att oftare ligga på idealiska varv då lådan blir mer tätstegad.

Om det är bra eller inte, tja, säkert ställdes samma fråga då tillverkarna lagt till en växel genom bilhistorien. I "modern tid" från 4 till 5 till 6.. och säkert en fortsättning på detta framöver..nu tar vi det som självklart att en bil ska ha minst 5 växlar om den är manuellt växlad.

Jag gillar sexväxlat - dessutom är VAGs sexväxlade hållbarare än den 5-växlade...
mikael.andersson
Bilmodell: Porsche Boxster
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:5 väx/ 6 väx

Inlägg av mikael.andersson »

Jag klipper nya RS mend min Golf GTI, för mycketöverhäng ger den för mycket släpp bak i rondeller.. Har haft gamla RS och den bilen var goo som satan.. Även om den inte var snabbast...
MLM
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:5 väx/ 6 väx

Inlägg av MLM »

rubank! man får ju varva upp den lite, annars är det svårt, det håller jag med om, men den kommer rätt bra på tvåan:)
snigeln
Bilmodell: Seat Alrea XL Freetrack
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:5 väx/ 6 väx

Inlägg av snigeln »

tja, jag skulle då inte ha något imot en till växel, för jag tycker det varvar på tok för mycket när man "tuffar på" runt 120...

Skulle vilja ha fabia rs varv där, så då vore ju den 6'e växeln perfekt!! fabian ligger ju typ en tusing under octavian...
rubank
Bilmodell: Skoda Octavia RS (överlämnad till ny entusiast..)
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:5 väx/ 6 väx

Inlägg av rubank »

marcus, helt rätt! den drar rätt bra på tvåan, det är i starten som den suger fett. - har du för lite varv är du torsk, har du för mycket varv och inte bytt dogbonebussningen står du och tokhoppar - har du inte bytt till rejskoppling så fungerar den bara två rödljus sen är den lite för varm... ganska mycket som inte är helt bra med stillastående starter med våra kära ögonstenar. dogbone, lite bättre dämpare, en diff, bättre koppling, så skulle det göra att man hastar förbi rätt många andra stöddiga bilar.
(synd att det kostar så förbenat mycket med ovanstående recept för en vanlig knegare bara...)
/Anders
pierrefub
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:5 väx/ 6 väx

Inlägg av pierrefub »

utväxlingarna stämmer inte...
men RS 180hk har 0.834 på sista växeln....riktigt dåligt..
kolla in ovanstående Audi lådan..och det med den slutväxeln...föredömligt! ca 145km/h vid 3000rpm...
Jag kommer att byta drev i min 02J låda! ganska enkelt faktiskt . Har alla info nu. återkommer när jag gjort det ifall ngn är intresserad..
Jag byter ifrån 0.834 till 0.717 på 5an... slutväxel standard 3.64nånting...
...höres...
pierrefub
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:5 väx/ 6 väx

Inlägg av pierrefub »

Rättelse! räknade på det nu! det blir ca 160km/h vid 3000varv.GRYMT!
Audi rules! och det är inte ens en TDI....tänk om nya skoda Rs kunde följt det exemplet....istället varvar man ihjäl sig....tsssss...inte ens en överväxel i nya 6växlade lådan....illa illa skoda.....
Andy*Cupra*
Bilmodell: Octavia RS2
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:5 väx/ 6 väx

Inlägg av Andy*Cupra* »

Jag har 6 vxl i min nya Skoda, fast det är en 150hk och ingen rs.

Den varvar ungefär 1900varv i 80, vilket jag tycker är bra.

Nu har bilen gått sönder, och jag åker en skoda 1.6fsi istället.

Den varvar typ 3000 i 80 :)

6vxl var jag lite skeptisk till innan, men man kan verkligen ligga på optimala vxl hela tiden. I Love It!

MVH
Andreas
Skriv svar