Lister

I detta forum skriver vi om Skoda Octavia.
Skriv svar
slaktarn
Bilmodell: -
Kontakt:

Sv:Lister

Inlägg av slaktarn »

lackning av lister:

För att få det snyggt så bör man lämna in dem till en bra lackerare som fixar samma färgkulör (om man nu vill ha samma färg). Vad det verkar så går det inte att fixa själv med hjälp av en liten färgburk. För att få mina lister bra så behövdes det ett lager grundlack samt utjämningmassa för att få listerna släta och sedan något lager lack för att till sist avsluta med klarlack. Har man inte klarlack så släpper färgen direkt.

Listerna sitter monterade med snäppfästen på stötfångarna och är limmade på dörrarna. Det bästa är att rycka loss de gamla listerna och köpa nya för att sedan lackera dem. Tyvärr så finns det inte grundlackade lister att köpa så vissa lackerare kan vara lite kinkiga med att lacka gummilister.

Visst kan man ju försöka själv med sprayburk men det kommer att släppa så fort man petar på det om man inte har grundlackat.

Hoppas nu att det här bringar lite klarhet i det här ämnet

//Slaktarn
Draco
Kontakt:

Sv:Sv:Lister

Inlägg av Draco »

Jag har ju naturligtvis varit dum och glömde se mig bak och backade på en annan bil så min bakspoiler ska lackas om .. så jag tog i och frågade om man kunde lackera om listerna oxå.
Jo det går.. MEN!!

fram och baklisten är lätt att ta bort men sido listerna går att ta bort men när man väl har tagit bort sido listerna så går det inte att sätta tillbaka dom igen. (Enligt plåtnissen). glömde fråga vad sidlisterna kostade men fram och bak gick på en 300:- eller nått sånt.. små summor tycker jag..

Ska beställa sidolisterna och slipa ner dom så att dom blir släta så att man inte behöver lacka dom flera gånger..

Har även hört att att om man lackar dom direkt på bilen och om man missar bara lite runt hörnen så kan det börja flagna.

så jag skulle rekomnede att beställa nya sidolister och ta bort fram/bak listerna och får som om lackade ifall man vill ha det bra gjort..

Rekomendationen kommer från plåtnissen från motorhallan.

Tycker själv att det låter bra..

Draco
RSRacing

Sv:Sv:Sv:Lister

Inlägg av RSRacing »

Ja lacka mina sido lister på plats för ja tyckte det vat alldeles för jävla jobbigt att slita bort dom och kanske åstakommit skada på bilen.
Men fram o bak "klicka" ja bara loss o lackade löst.
Har inte sett någon tendens att det skulle flagna runt list kanten
( Har ju bara tvättat bilen 2-3gånger i veckan under träff säsongen ju)

//Christer
Draco
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Lister

Inlägg av Draco »

Christer... det jag menar... e att det är lätt att det blir dåligt lackat när dom sitter på plats men VISST.. det går det beror på hur duktiga lackarn är osv.. Inget illa menat.. säger bara som plåtnissen sa i halmstad att det är bättre att köpa nya och få det ordentligt gjort så att det inte flagnar..

Draco
Suqyy
Bilmodell: Skoda Octavia RS
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Lister

Inlägg av Suqyy »

Det är inge svårt att ta bort sidolisterna men ett jävla pill.
Värm listen med varmluftpistol ( ganska mycket ).
Dra sen bort den samtidigt som du värmer på tejpen mellan plåt o list.
Detta för att få bort så mycket av tejpen som möjligt.
Sen är det bara att gno på med lite lösningsmedel som inte skadar lacken, jag använde t-röd för att få bort tejpresterna.

Vet inte om detta är rätt sätt men det funkade för mig och jag har inte sett några lackskador.
Dodde
Bilmodell: Skoda Octavia
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Lister

Inlägg av Dodde »

Var köper ni nya lister och hur mycket kostar dem?

Och nu till den viktigaste frågan:
Hur får ni tillbaka dem?
Använder ni häftmassa eller björnklister ;-)

Mvh
Nyfiken i en strut
Draco
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Lister

Inlägg av Draco »

misstänker att dom kostar lika mycket som fram och bak listerna..
typ en 300kr.

hur man sätter dit dom.. tja... det ingår väl med listen .. dubbeltejp..

Draco
slaktarn
Bilmodell: -
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Lister

Inlägg av slaktarn »

Listerna köper man i sin lokala reservdelsbutik och jag betalade 400 per bak o fram list samt 200 kr per sidolist (totalt 1600 för hela bilen). Detta är priser innan man börjar pruta :D

//Slaktarn
Draco
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Lister

Inlägg av Draco »

hmm .. det e ju bara sidolisterna man köper för fram och bak går som sagt att ta bort...
den dyra kostnaden är att få dom lackade.. om man inte känner en lackare. dvs.

Draco..
Skriv svar