ojämn bromsverkan

I detta forum skriver vi om Skoda Octavia.
jupiter
Bilmodell: Skoda octavia tdi
Kontakt:

ojämn bromsverkan

Inlägg av jupiter »

efter mitt 3dje besök hos bilprovningen så har jag fortfarande ojämn bromsverkan nu behöver jag hjälp!!

det började med att abs lampan och handbromslampan blinkade!
fatta då att det var lite bromsvätska så jag fyllde på.

hittade ett läckage i höger hjulcylinder så jag bytte den och bromsbanden. frid och fröjd trodde jag men icke nu växlar det att det är bättre vs sämre på höger och vänster bak!! alltså en bromsning 1,4 / 0,6 nästa broms 0,4 / 1,4.

kan jag ha fått in luft i abs pumpen och måste till verkstad eller är abs pumpen trasig och måste till verkstad.

skall tillägga att jag byttade hjulcylindern och broms banden på vänster bak det visade sig vara ett litet läckage på den med!
men inte tycker jag att det skall åstadkomma växlingar så.

jag vill ogärna besiktiga en 4dje gång och inte få godkännt med tillhörande spanskflgga i rutan som det säjs att man får då.
har till på torsdag på mej snälla ni kom med ideér på fel
fabia rs
Bilmodell: Octavia RS II / Subaru Impreza GT

Sv:ojämn bromsverkan

Inlägg av fabia rs »

1,4 på bak hjulen låter som att det inte är rent på backarna!!
det skall inte va så mycket broms verkan bak!!!

Tips: nollställ båda ljusteringarna och gör rent båda sidorna med bromsrengöring både på backarna och trumorna!!!
kör sedan och bromsa med både färdbroms och handbroms.

Mvh Karlzzon
Tobbe80
Kontakt:

Sv:Sv:ojämn bromsverkan

Inlägg av Tobbe80 »

bytte du BÅDA hjulcylindrar ? byt alltid dessa parvis, även backar för att veta att du får 100% rätt bromsverkan, du kan även fått fel cyl, då de finns 2 olika vad ja vet.. då får du fel bromsverkan hö/vä.. men riv loss båda sidor igen, rengör trummor, kolla om du ha rätt cyl på den bytta sidan, annars byt och byt även andra sidan, dra upp spärren så du släpper spänningen, häng på trummorna och dra sen ner justeringen till du känner att hjulet börja ligga an,då peta du bara upp justeringen igen så de går lätt, självjusteringen funka aldrig 100%
jupiter
Bilmodell: Skoda octavia tdi
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:ojämn bromsverkan

Inlägg av jupiter »

jag fuskade när jag bytte första gången för när jag tog isär på högersidan så var det nya band och monteringsatsen var ny bytt det syntes väl för det var helt rent "förutom bromsvätskan"
och lika mycket kvar på banden som på dom nya jag köpt.

jag bytade då endast banden och tvättade och brände med gasol på
trumman för att få bort all olja med god tro att det var okej på vänster sidan. nu visade det sig att vänster sida inte var okej men varför får jag varierande resultat.

har varit ute med bilen en tur idag och nu fick jag ett larm på abs'en igen men det slocknade när jag startade om bilen! detta är andra gången det hänt.
jag har rätt cylindrar med det finns två sorter men det är till automat resp manuell. vilket fall så var det samma dia som satt på tidigare.
finns det någon i dalslands närområde på skodaklubben som kan kolla felkoder till hyffsade priser kan ju vara en abs sensor som glappar.
Skriv svar