original högtalare?
-
korpen
- Bilmodell: Skoda RS
- Kontakt:
original högtalare?
Hej!
Är det någon som vet vad det sitter för några högtalare i Octavia RS som standard? (Fabrikat/effekt och så)
Är det någon som vet vad det sitter för några högtalare i Octavia RS som standard? (Fabrikat/effekt och så)
-
Draco
- Kontakt:
Sv:original högtalare?
varför ska du veta det?? vill du ha orginal.. gå till skoda verkstaden..
annars finns det en DLS som passar rätt så bra.. om du vill ha bättre kvalitet
Draco
annars finns det en DLS som passar rätt så bra.. om du vill ha bättre kvalitet
Draco
-
korpen
- Bilmodell: Skoda RS
- Kontakt:
Sv:Sv:original högtalare?
jag ville veta det så jag visste vart i pris/presstanda jag skulle börja titta för att köpa bättre. Eftersom jag inte fått bilen ännu är det svårt att kontrollera själv.
Kanske utryckte jag mig oklart så vi säger så här istället om man gillar o kräma på lite duger då original högtalarna eller är dom inget att ha. det jag är ute efter är välljud och inte bara högt ljud.
Korpen :)
Kanske utryckte jag mig oklart så vi säger så här istället om man gillar o kräma på lite duger då original högtalarna eller är dom inget att ha. det jag är ute efter är välljud och inte bara högt ljud.
Korpen :)
-
mogwai
- Bilmodell: Skoda Octavia kombi 1.8t
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:original högtalare?
om man säger kortfattat ... dom duger bra o spela i vanlig ton ... men så fort du vill höra vad dom sjunger om i musiken så börjar det bluddra o dista som fan ....
alla högtalare över 800:-/par klassen är grymt mycket bättre
alla högtalare över 800:-/par klassen är grymt mycket bättre
-
Draco
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:original högtalare?
Så sant.. DLS låter bra... har inte råd men mina orginal ska bytas ut.. så fort pengar finns i min plånbok
Draco
Draco
-
andwig
- Bilmodell: Skoda Octavia RS Combi
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:original högtalare?
Tjena
Jag stoppade in en Sony xplod låda och kopplade inden på subwoofer utgången i stereon och stängde av basen på övriga högtalare (orginal), och jag tycker att ljudet blev riktigt bra, klart över förväntan. Det krävs ju då att man har separat subwoofer utgång på stereon.
Andy
Jag stoppade in en Sony xplod låda och kopplade inden på subwoofer utgången i stereon och stängde av basen på övriga högtalare (orginal), och jag tycker att ljudet blev riktigt bra, klart över förväntan. Det krävs ju då att man har separat subwoofer utgång på stereon.
Andy
-
jonasj
- Bilmodell: RS Combi
- Kontakt:
Sv:original högtalare?
Kollade mina orginal i dörrarna idag och det stod Blaupunkt på dem... Vet inga data dock, annat än att det stod 4ohm oxå. Pappkon och plastchassi...
-
Draco
- Kontakt:
Sv:Sv:original högtalare?
host host.. blaupunkt....det är känt märke om man är en gammal gubbe ....
Draco
(inget illa menat)
Draco
(inget illa menat)
-
Suqyy
- Bilmodell: Skoda Octavia RS
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:original högtalare?
Blaupunkt har faktiskt börja skärpa till sig på stereosidan.
Kolla deras nya huvudenheter. Ser ju bra ut i alla fall.
Hur de sen låter vet jag ju inte, men de gamla är ju inte så imponerande.
Föredrar dock Pioneer och DLS :)
Kolla deras nya huvudenheter. Ser ju bra ut i alla fall.
Hur de sen låter vet jag ju inte, men de gamla är ju inte så imponerande.
Föredrar dock Pioneer och DLS :)
-
jonasj
- Bilmodell: RS Combi
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:original högtalare?
Köpte på test dessa idag:
http://www.sony.se/view.x?cat=1032616&prod=31704&loc=sv_SE
Satte i den ena på höger sida och testade att växla med full balans vänster resp. höger för att jämföra ljudet lite ovetenskapligt mellan denna nya Sony och originalhögtalaren som sitter kvar på vänster sida. Resultat: Det går att spela högre med Sonyn men det finns nästan ingen bas. Jag vet inte vad det kan bero på. Är det kanske känsligheten på orignal och sonyn som skiljer sig så mkt att det blir konstigt? Enda fördelen Sonyn har är att det går att spela högre innan det börjar "skramla". Nån som har en förklaring?
http://www.sony.se/view.x?cat=1032616&prod=31704&loc=sv_SE
Satte i den ena på höger sida och testade att växla med full balans vänster resp. höger för att jämföra ljudet lite ovetenskapligt mellan denna nya Sony och originalhögtalaren som sitter kvar på vänster sida. Resultat: Det går att spela högre med Sonyn men det finns nästan ingen bas. Jag vet inte vad det kan bero på. Är det kanske känsligheten på orignal och sonyn som skiljer sig så mkt att det blir konstigt? Enda fördelen Sonyn har är att det går att spela högre innan det börjar "skramla". Nån som har en förklaring?
-
mysbrallan
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:original högtalare?
Min uppfattning i frågan är att det inte direkt är några vidare förusättningar för att få bra bas i dörrarna fram! små, grunda platser för högtalarna, för att inte tala om fuktskyddet som sitter precis bakom (det lär ju göra att en hel del bas försvinner)! För att få i mina högtalare var man för övrigt tvungen att göra hål i fuktskyddet (jag hade nog gjort det ändå...)!
-
Draco
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:original högtalare?
enkel förklaring.. bas är stor luftförflyttningmed andra ord måste högtlaren kunna förflytta mycket luft för att få ut mer bas.
stor luftförflyttningen = Djup bas
små luftförflyttningen = Ljusa toner
alla högtalare klara av hela frekvens skalan. men man konstruerar höglare för att dom ska klara av en viss frekvens bättre än andra.
en högtalare för dom stora luftförflyttningen och en höglare för dom små luftförflyttningen.
Fram höglare som du syftade på är kanske inte dom bästa för framsystemet om du är ute efter basen..
större kon tillsammand med större rörelse för att inte glömma av kraften från magneten.. allt detta leder till ljudkvalietet.
större magnet leder oftast till högtaleren har lättare att röra sig fram och tillbaka. osv..
Den bästa typ av en högtalare skulle ha varit en rund som en boll som kan expandera osv. men tja.,. den lösningen har jag inte sätt men tanken är bra´.
med tanken på att det är trångt bakomhöglaren så kan det vara svårt att hitta bra höglare.. Rekomendation är att bygga ut..
eller som vissa kör.. DLS som dom flesta är nöjda
Draco..
stor luftförflyttningen = Djup bas
små luftförflyttningen = Ljusa toner
alla högtalare klara av hela frekvens skalan. men man konstruerar höglare för att dom ska klara av en viss frekvens bättre än andra.
en högtalare för dom stora luftförflyttningen och en höglare för dom små luftförflyttningen.
Fram höglare som du syftade på är kanske inte dom bästa för framsystemet om du är ute efter basen..
större kon tillsammand med större rörelse för att inte glömma av kraften från magneten.. allt detta leder till ljudkvalietet.
större magnet leder oftast till högtaleren har lättare att röra sig fram och tillbaka. osv..
Den bästa typ av en högtalare skulle ha varit en rund som en boll som kan expandera osv. men tja.,. den lösningen har jag inte sätt men tanken är bra´.
med tanken på att det är trångt bakomhöglaren så kan det vara svårt att hitta bra höglare.. Rekomendation är att bygga ut..
eller som vissa kör.. DLS som dom flesta är nöjda
Draco..
-
Macke
- Bilmodell: RS combi
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:original högtalare?
Är det någon som provat att stoppa dämpull bakom högtalaren då?
Kanske kan fungera?Det är ju så man gör om man har lite för liten baslåda för att "lura" basen.
Självklart med bättre högtalare än orginal då.
Kanske kan fungera?Det är ju så man gör om man har lite för liten baslåda för att "lura" basen.
Självklart med bättre högtalare än orginal då.