Hej
Jag mailade för 3 dagar sedan angående en "klack" som gått sönder på plasthylsan som sitter runt växelspaken (precis under damasken). Plasthylsan med sin klack (1.JO 711 893) är en backspärr, och jag har köpt en ny nu som jag snart ska montera.
Fast igår började fler problem uppstå. Bilen har börjat "tjuta" på låga gaspådrag, speciellt med 3:ans och 5:ans växel inlagd. Trycker jag in kopplingen slutar ljuden. Dessutom har växlar hoppat ut ett par, tre gånger, även där 5:an och 3:an. Det har aldrig hänt förut. Sedan märker jag att det luktar också lite skarpt, metalliskt, när jag kliver ut ur bilen efter att ha kört ett tag.
Vad kan detta vara? Man hoppas ju lite fåfängt att det inte ska bli så dyrt: Jag la ut 12.000 i oktober förra året (3000-mila service med byte av kamrem och bromsskivor/klossar).
Jag tänker hur som helst byta ut den där plasthylsan i helgen, men jag misstänker att det kanske inte är själva problemet? Är det någon som varit med om något liknande med sin Octavia?
/Stefan
Växlar hoppar ur
-
stefan olofsson
- Bilmodell: Skoda Octavia
- Kontakt:
-
Tomas M
- Bilmodell: Skoda octavia kombi
- Kontakt:
Sv:Växlar hoppar ur
Låter som om ett lager i lådan har gått sönder.
Så det blir till att riva lådan så att du inte kör sönder den mer än
nödvändigt..
Så det blir till att riva lådan så att du inte kör sönder den mer än
nödvändigt..
-
MrC
- Bilmodell: Octavia 2 RS
- Kontakt:
Sv:Sv:Växlar hoppar ur
Kan vara urtrampningslagret i kopplingen. Mycket lättare att åtgärda än om lådan är kass.
Kent
Kent
-
stefan olofsson
- Bilmodell: Skoda Octavia
- Kontakt:
Sv:Växlar hoppar ur
Tack för svar. Jag ska låta bilen stå så mycket som möjligt innan jag hittar tid hos närmsta verkstad. Jag har möjlighet att samåka med en annan till jobbet.
Nu var bilen i sämre skick än när jag körde till jobbet i morse. Precis när jag kom hem hoppade växlar titt och tätt och det gick trögt att få in dem. Tvåan ylade som en varg. Kan växellådan vara paj redan nu?
Hoppas jag i alla fall tar mig till en verkstad nu.
/Stefan
Nu var bilen i sämre skick än när jag körde till jobbet i morse. Precis när jag kom hem hoppade växlar titt och tätt och det gick trögt att få in dem. Tvåan ylade som en varg. Kan växellådan vara paj redan nu?
Hoppas jag i alla fall tar mig till en verkstad nu.
/Stefan