Bilsemester
-
Björn S (nalle)
Bilsemester
Planerar med familjen att bila söder ut i sommar, ner till Kroatien närmare bestämt. Är det någon som har bilat ner till balkan på sitone eller genom öst Europa?
Roliga/bra vägar? dyrt/billigt? sevärdigheter/turistfällor,Vägstandard?
Har börjat titta på bilkartan, och det finns mängder av vägar ner.
Var där för 11år sedan i andra avseenden...
//nalle
Roliga/bra vägar? dyrt/billigt? sevärdigheter/turistfällor,Vägstandard?
Har börjat titta på bilkartan, och det finns mängder av vägar ner.
Var där för 11år sedan i andra avseenden...
//nalle
-
RSR
Sv:Bilsemester
Körde genom Polen för 3 år sen. Bitvis bra vägar.
-
MarwinD
- Bilmodell: Skoda Octavia RS
- Kontakt:
Sv:Sv:Bilsemester
Motormännen har en bok, Bil genom Europa, tror jag den heter. Vet inte om Kroation nämns men det är värt att kolla! =)
-
johzon
- Bilmodell: Škoda octavia RS Johzon design
- Kontakt:
Sv:Bilsemester
Om du kör i södra Tyskland kan det vara bra att ta med en extra ciggarett limpa till poliserna.!!!
Då går det snabbare!!
>>>>>>>>>>>><<johzon>>>>>>>>>>><<<<<<<<<>
Då går det snabbare!!
>>>>>>>>>>>><<johzon>>>>>>>>>>><<<<<<<<<>
-
Damage
- Bilmodell: Mazda 6 kombi-coupé Touring
- Kontakt:
Sv:Sv:Bilsemester
Jag har kört ner till Kroatien ett antal gånger. Första var igenom polen, slovakien, ungern men det är inget att rekommendera... det tar en otrolig tid då det knappt finns en enda motorväg men det är fint och mycket omväxlande så behöver det inte gå så fort är det något...
Men om man inte vill spendera halva semestern på vägen så tar du båten till rostock... sen raka spåret rätt ner till slovenien och du är i Zagreb på 12-15 timmar beroende på trafik... sen har du bara 2-3 timmars lysande motorvägskörning kvar till kuststaden Split och Makarska rivieran ner till Dubrovnik om så önskas...
Ska själv ta det senare alternativet i år igen för det passade mig och frugan perfekt... men allt blir lättare då frugan själv är kroat så haha...
Hur som helst... helt underbart land... gör denna resa och du ångrar dig inte...
Men om man inte vill spendera halva semestern på vägen så tar du båten till rostock... sen raka spåret rätt ner till slovenien och du är i Zagreb på 12-15 timmar beroende på trafik... sen har du bara 2-3 timmars lysande motorvägskörning kvar till kuststaden Split och Makarska rivieran ner till Dubrovnik om så önskas...
Ska själv ta det senare alternativet i år igen för det passade mig och frugan perfekt... men allt blir lättare då frugan själv är kroat så haha...
Hur som helst... helt underbart land... gör denna resa och du ångrar dig inte...
-
Björn S (nalle)
Sv:Sv:Sv:Bilsemester
Färden går nog mest i den östra delen är det tänkt. Trafiken blir nog tät med tanke på fotbolls vm om man åker genom Tyskland.
Mängder av folk kommer att röra på sig mer än normalt misstänker jag i samband med det.
Vägen ner mot Rijeka,split,Dubrovnik minns jag som väldigt vackra, men lite krokiga.
Är poliserna röksugna i Tyskland?? Jag som slutade för 4 år sen...
//nalle
Mängder av folk kommer att röra på sig mer än normalt misstänker jag i samband med det.
Vägen ner mot Rijeka,split,Dubrovnik minns jag som väldigt vackra, men lite krokiga.
Är poliserna röksugna i Tyskland?? Jag som slutade för 4 år sen...
//nalle
-
joskar
- Bilmodell: Skoda Octavia II 1.8 TSI DSG
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Bilsemester
Vi bilade i somras till Bosnien och Kroatien.Det är ny motorväg mellan Zagreb och Split,så den vägen går jättesnabbt. Vägen ner till Dubrovnik är ju väldigt kurvig och tar lång tid... Vi hade inga problem med att hitta lediga hotel utmed kusten till skapliga priser. I Bosnien ser man fortfarande många bombade hus och många skyltar som varnar för minfält...
-
Björn S (nalle)
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Bilsemester
-Jo tack, dom känner jag igen... Inget för barnen att springa ut på...
Känns tryggt att det är lätt att få boende. får se om tid finns för en tur till Bosnien.
Kommer nog att åka ner flera gånger när sonen blir större och förstår varför pappa står framför ett bombat hus och pekar.
Just nu är det solen och värmen som saknas mest!!
//nalle
Känns tryggt att det är lätt att få boende. får se om tid finns för en tur till Bosnien.
Kommer nog att åka ner flera gånger när sonen blir större och förstår varför pappa står framför ett bombat hus och pekar.
Just nu är det solen och värmen som saknas mest!!
//nalle
-
Draco
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Bilsemester
det är fint i kroatsien.. skulle själv vilja bila ner..
men vet att det kostar en del att bila ner.
vet inte vart summan hamnar på.
är det någon som vet vad det kostar att köra ner
tur och retur.. med bil
Robbot
men vet att det kostar en del att bila ner.
vet inte vart summan hamnar på.
är det någon som vet vad det kostar att köra ner
tur och retur.. med bil
Robbot
-
Björn S (nalle)
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Bilsemester
Tror inte det blir så himla dyrt. ca 3-4000:- i bränsle ToR lika mycket för boende i ca 1-2 v beroende på standard.
Shell går i hela Europa, frågan är om preem finns? Statoil?
Vi har en reskassa, så nu är planering av färdväg steg 2.
Skodakortet är fyllt med reserv i fall någonting händer.
//nalle
Shell går i hela Europa, frågan är om preem finns? Statoil?
Vi har en reskassa, så nu är planering av färdväg steg 2.
Skodakortet är fyllt med reserv i fall någonting händer.
//nalle
-
Damage
- Bilmodell: Mazda 6 kombi-coupé Touring
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Bilsemester
Det finns inga mackar neröver som vi är vana vid som Shell, Statoil men dom har bra och mycket fina mackar och många så man behöver inte leta direkt efter nån..
Dock i öst-tyskland ska man vara på sin vakt så man inte hamnar mitt emellan två mackar med lite bensa kvar då det kan vara upp emot 7-8 mil till en mack...
Ja säg en 10 lax så har du resa plus boende över semestern. Maten är inte dyr alls så det resterande är inget att snacka om i prisväg...
Vägen till Dubrovnik är lite krokig men ack så vacker och det finns massor med fina badplatser efter vägen...
Dock i öst-tyskland ska man vara på sin vakt så man inte hamnar mitt emellan två mackar med lite bensa kvar då det kan vara upp emot 7-8 mil till en mack...
Ja säg en 10 lax så har du resa plus boende över semestern. Maten är inte dyr alls så det resterande är inget att snacka om i prisväg...
Vägen till Dubrovnik är lite krokig men ack så vacker och det finns massor med fina badplatser efter vägen...