Dörrstängning lite trög

I detta forum skriver vi om Skoda RS 2.
Sidan77
Bilmodell: Skoda Octavia RS
Kontakt:

Dörrstängning lite trög

Inlägg av Sidan77 »

Idag fick jag min nya Skoda Octavia 2 RS combi, tjohoo. Grymt härlig bil. Har haft en RS halvkombi från 04 tidigare som jag varit väldigt nöjd men på den här har dom ju gjort så många förbättringar att det verkligen är som en helt annan bil. Skönare stolar, snyggare och mer praktisk interiör, enklare och på samma gång mer funktionell instrumentering. o ja ni vet ju själva.

Det är bara en grej som jag undrar om det kanske kan vara något fel. Man måste slänga igen bakluckan för att den skall stängas ordentligt. Det är ju ett touch lås på så att öppna den går jättelätt, men drar man i gummistroppen så den stängs lite lätt så lyser lampan på instrumentpanelen att luckan är öppen. Trycker man till på den så ser man att det glappar lite. Ska det vara så? Är det något som ska slitas in eller ska man lämna in den för fixning? Lite samma tendens på förardörren.

Mvh
Sidan77
T08R
Bilmodell: Superb
Kontakt:

Sv:Dörrstängning lite trög

Inlägg av T08R »

Det "problemet" är för att bilarna idag är så täta. Stänger man en dörr för snabbt så hinner inte luften ut och övertrycket i bilen gör att dörren inte låser i 2a läget. Prova hur dörren och bakluckan är att stänga om du har förar rutan nerhissad. Funkar det då så är det som det ska. Justerar man fästögglan så kan det bli så att det drar luft mellan dörr och list i högre fart och det vill man ju inte för det är ett jäkla oväsen.

Att man bygger bilarna så täta är för att man ska få bilen så tyst som möjligt under färd.
Sidan77
Kontakt:

Sv:Sv:Dörrstängning lite trög

Inlägg av Sidan77 »

Hej,

Nu har jag kört bilen en vecka och både förardörr och bagageutrymme stängs lite lättare. Men det är ändå väldigt ofta som de inte stängs ordentligt och man får göra ett nytt försök. Och det är ganska irriterande. Backluckan går knappt att stänga med gummistroppen, då måste man dra jädrar i det. Att ha fönster eller andra dörrar öppna påverkar inte nämnvärt. Vi får hoppas att det ger med sig lite till med tiden men annars tar jag nog in den. Frågan är om det finns nåt man kan göra? Tycker Skoda kunde ha gjort en smartare låsanordning nu när dom gjort kupén tätare, som drar till det sista istället för att dörren bara blir halvstängd.

Dock får man ju tillägga att den är betydligt tystare än den gamla RS:en, över förväntan faktiskt så det är mycket bra.
orum
Bilmodell: Octavia2
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Dörrstängning lite trög

Inlägg av orum »

Jag tror att det där är en vanesak. Har själv en Octavia 2 halvkombi och lyckas fortfarande med att misslyckas med stängningen av bakluckan efter 6 månader.
Man får ju tänka på vad man betalar för bilen och då kan den inte ha "exklusiva" automatiska dörr och bakluckespännare som sitter på ex. Mercedes och BMW

Mvh Mikko
Blenda
Bilmodell: RS 2
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Dörrstängning lite trög

Inlägg av Blenda »

Undrar om det ändå inte går att justera. Har inga problem med vare sig dörrar eller bagage på min RS2 kombi, ca 6 veckor gammal.
Brukar få påminna åt frugan att hon ej behöver "smällla " igen bagagluckan.
dwd
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Dörrstängning lite trög

Inlägg av dwd »

min baklucka stängs jättelätt från dag 1 å frammåt

prova justera dom där 2 gummiskruvarna/pluppara så borde den stängas lättare
RS-Tobbebobbe

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Dörrstängning lite trög

Inlägg av RS-Tobbebobbe »

Jag har upplever samma "problem" på min Kombi -06 men jag upplever det inte som något jätteproblem. Hade inne den på justering av låsklacken för det var värre innan (den stängde snett) det blev bättre.

Detta problem fanns inte alls på min gamla RS -1 halvkombi, där behövde man bara trycka lite lätt. Jag upplever mycket riktigt nya Octavia som mycket tätare så det är möjligt att det spelar in..

Tycker dock att kombiluckan känns förvånadsvärt lätt och nästan lite vek, kanske alu?
Sidan77
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Dörrstängning lite trög

Inlägg av Sidan77 »

Ok, skönt att höra att det verkar vara en justeringssak. Ska in med den till verkstaden på tisdag så får vi se om dom kan fixa till det.

Oavsett om bilen är dyr eller billig så måste det ju gå att stänga dörrarna ordentligt. Sen hur dom löser det är ju upp till Skoda så länge det funkar. Detta är ju en sprillans ny modell så det är väl inte så konstigt att det finns lite sånna här konstigheter egentligen.
Sidan77
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Dörrstängning lite trög

Inlägg av Sidan77 »

Var inne med min RS hos återförsäljaren förra veckan och dom skruvade lite på dom där knopparna och nu stängs bakluckan jättefint, framdörren har också blivit bättre även fast dom inte justerade något där.
Skriv svar