Ljusinställning
-
Storfiskaren
- Bilmodell: Skoda Felicia 97 Diesel
- Kontakt:
Ljusinställning
Höger halvljus är för lågt (ombesiktning) och behöver justeras upp. Saken är den att justeringsreglaget på lamparmaturen är dragen i maxläge. Sedan verkar det som om det inte har någon funktion när man vrider på vredet i kupe'n för att justera ljusen den vägen...
Min fråga är:
Kan jag som lekman ge mig på att få upp ljuskällan på egen hand, eller är detta ett "stort" ingrepp?!
Jag vill på något vis få upp den till gpdkänd nivå och inget mer...
Så tips mottages tacksamt hur jag skall gå tillväga :-)
Min fråga är:
Kan jag som lekman ge mig på att få upp ljuskällan på egen hand, eller är detta ett "stort" ingrepp?!
Jag vill på något vis få upp den till gpdkänd nivå och inget mer...
Så tips mottages tacksamt hur jag skall gå tillväga :-)
-
T08R
- Bilmodell: Superb
- Kontakt:
Sv:Ljusinställning
Då har du tråligtvis ett läckage från vredet i bilen till cylindrarna i strålkastarna.
För att få det att fungera igen behöver man byta byta båda cylindarna slangarna och vredet inne i bilen (detta låter dyrare än vad det är, allt är en del) fast det är inget roligt jobb att göra.
Det du kan prova är att vrida ur cylindern på den sidan som är för låg. Sen haka loss den från reflektorn. När du fått tu den så skruvar du ut pinnen en bit i cylindern, i med den i reflektorn och fast i strålkastarhuset, sen är det bara göra så tills det blir bra (om det nu finns så mycket justermån att det går att få bra.
Ett tips är ju att även lossa den sidan som står rätt och mäta på den så ser du hur mycket du behöver skruva ut pinnen i cylindern.
Lycka till
För att få det att fungera igen behöver man byta byta båda cylindarna slangarna och vredet inne i bilen (detta låter dyrare än vad det är, allt är en del) fast det är inget roligt jobb att göra.
Det du kan prova är att vrida ur cylindern på den sidan som är för låg. Sen haka loss den från reflektorn. När du fått tu den så skruvar du ut pinnen en bit i cylindern, i med den i reflektorn och fast i strålkastarhuset, sen är det bara göra så tills det blir bra (om det nu finns så mycket justermån att det går att få bra.
Ett tips är ju att även lossa den sidan som står rätt och mäta på den så ser du hur mycket du behöver skruva ut pinnen i cylindern.
Lycka till
-
mattiasa30
- Bilmodell: Skoda Felicia
- Kontakt:
Det finns gråa rattar som man kan skruva på på själva lampan. Om du öppnar motorhuven om tittar så ser du dom.
Reglaget inifrån brukar tydligen paja på felician. Det kostar ca 3000 att byta hissanorgningen.
Matte
Reglaget inifrån brukar tydligen paja på felician. Det kostar ca 3000 att byta hissanorgningen.
Matte
-
Tottomannen
- Bilmodell: Skoda/Caddy Pickup
- Kontakt:
Det finns absolut ingen anledning att pilla med den hydrauliska justeringen, det finns som sagt en skruv att justera lyktan med, det är den som sitter närmast skärmen, den andra är sidledsjustering...
-
snigeln
- Bilmodell: Seat Alrea XL Freetrack
- Kontakt:
Sv:Sv:Ljusinställning
yttre justerskruven räcker tyvärr inte till!!!
har gjort på frugans felicia exakt som Emil beskrev, fast jag tog inte lös på motsatt sida utan hade en skiva som jag "ritade av" ljusbilden på och sedan använde för att måtta in ljushöjden.
Funkar finfint, gick igenom besiktningen UA, nu är det bara att vänta på att den andra ska trilla ner oxo...
har gjort på frugans felicia exakt som Emil beskrev, fast jag tog inte lös på motsatt sida utan hade en skiva som jag "ritade av" ljusbilden på och sedan använde för att måtta in ljushöjden.
Funkar finfint, gick igenom besiktningen UA, nu är det bara att vänta på att den andra ska trilla ner oxo...
-
T08R
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Ljusinställning
Bra att det löste sig.
Sen är justeringen inne i bilen inte hydralisk utan pneumatisk. Den sytrs med luft och inte vätska.
Sen är justeringen inne i bilen inte hydralisk utan pneumatisk. Den sytrs med luft och inte vätska.
-
Tobbe80
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Ljusinställning
justeringen på felicia styrs med en glykolblandning .... ingen luft
-
T08R
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Ljusinställning
Är du säker på det.
Har nämligen bytt några stycken och nog har dom vart torra och fina. Inget kladd från någon glykol någon stans när dom gått sönder.
Har även klippt isär en av kablarna (den under kylaren) då jag bytt för att demontera den lättare och då har det inte runnit någon vätska ur någon av dom.
Är det glykol så brukar det alltid va bra kladdigt när vattnet dunstat bort.
Tror en kille på jobbet böt på sin bil i fredags, ska kolla på den för den är inte kastad än.
Har nämligen bytt några stycken och nog har dom vart torra och fina. Inget kladd från någon glykol någon stans när dom gått sönder.
Har även klippt isär en av kablarna (den under kylaren) då jag bytt för att demontera den lättare och då har det inte runnit någon vätska ur någon av dom.
Är det glykol så brukar det alltid va bra kladdigt när vattnet dunstat bort.
Tror en kille på jobbet böt på sin bil i fredags, ska kolla på den för den är inte kastad än.
-
Tobbe80
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Ljusinställning
om den nu skulle styras med luft så ge mig en enkel förklaring på hur denna teknik skulle fungera ??? hur den bygger upp trycket osv
-
Tottomannen
- Bilmodell: Skoda/Caddy Pickup
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Ljusinställning
Det är definitivt vätska i slangarna. Jag ställer mig också frågande till hur det skulle fungera med tryckluft, jag har iaf inte hittat någon kompressor i min bil... :-0
-
T08R
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Ljusinställning
Glömde kolla det idag... Mycket att göra på jobbet.
Men ni som bytt borde förstå hur det funkar. Både vredet, slangar och cylindrar är en del. Den är helt tät och när man vrider på vredet inne i bilen så dras en skiva som skapar ett undertryck i slangarna som då drar i cylindrarna så samma tryck behålls. Jag tror det är atmorsfärstryck i slangarna bara det att dom är helt täta så det blir en funktion ändå.
Har jag lite mindre att göra på jobbet imorron så ska jag kolla upp det.
Men ni som bytt borde förstå hur det funkar. Både vredet, slangar och cylindrar är en del. Den är helt tät och när man vrider på vredet inne i bilen så dras en skiva som skapar ett undertryck i slangarna som då drar i cylindrarna så samma tryck behålls. Jag tror det är atmorsfärstryck i slangarna bara det att dom är helt täta så det blir en funktion ändå.
Har jag lite mindre att göra på jobbet imorron så ska jag kolla upp det.
-
Tobbe80
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Ljusinställning
Okej...kika närmare på detta ;)
-
Storfiskaren
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Ljusinställning
Problemt är nu löst!
Det var så enkelt som att "plocka ur" den svarta del med slangen tillkopplad. På denna sitter den en metallisk "pigg" som man skulle dra ut manuellt. Därfter var det bara att plugga tillbaka denna "svarta del" igen och skruva så att ljusnivån blev korrekt. Tog ca 5min att åtgärda.
Tack för allas intensiva försök att hjälpa mig att få upp ljusbilden.
Kostnad? 0 kronor...
Det var så enkelt som att "plocka ur" den svarta del med slangen tillkopplad. På denna sitter den en metallisk "pigg" som man skulle dra ut manuellt. Därfter var det bara att plugga tillbaka denna "svarta del" igen och skruva så att ljusnivån blev korrekt. Tog ca 5min att åtgärda.
Tack för allas intensiva försök att hjälpa mig att få upp ljusbilden.
Kostnad? 0 kronor...
-
ruoh
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Ljusinställning
Att 'plocka ur' säger du, hurdå ? Jag har bänt och dragit utan framgång alldeles för länge.........
Händer inte ett skvatt.
Händer inte ett skvatt.
-
ruoh
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Ljusinställning
Nää, jag begriper ingenting.... det sitter en liten pigg i bakkant av 'cylindern' som möjligen skulle kunna få något att fjädra tillbaks och lossa på det hela - men den sitter som berget. I övrigt finns inget att se eller känna. Jag har dessutom 'turen' att ha problemet på vänster sida, med betydligt bättre utrymme än på höger. Chanslös ?
-
Storfiskaren
- Kontakt:
Sv::Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Ljusinställning
Gör som jag...
Rulla in på en verkstad.
Jag gjorde så och de fixade det som sagt var inom 5min och jag rullade sedan vidare utan någon kostnad. De ställde även in ljuset åt mig :-).
Kanske är smidigare än att riskera "göra sönder" något.
Rulla in på en verkstad.
Jag gjorde så och de fixade det som sagt var inom 5min och jag rullade sedan vidare utan någon kostnad. De ställde även in ljuset åt mig :-).
Kanske är smidigare än att riskera "göra sönder" något.
-
Storfiskaren
- Kontakt:
EDIT:
Den svarta "delen" har två små clips som är utstickande som håller den "på plats". Man skall förmodligen "klämma till" på sidan om den. Den är ju iofs rund men troligen skall detta ske i vågrätt poisition.
EDIT:
Med detta menas att de är INTE synliga och de är placerade på så vis att när cilyndern är på plats så har de sin placering i själva passformen i sig.
Jag stod bredvid mekanikern som stack in handen (inga verktyg eller liknande) och klämde till och vips så hade han den i handen. Då jag tittade på delen så såg jag dessa små "clips".
EDIT:
Clips = utstickande/utbuktning på cilyndern.
Det viktiga, som han poängterade, var att INTE(!) dra loss slangen som sitter på "svarta delen" för det brukar resultera i allt för stora problem i sig.
Himla nöjd att det var en sådan smidig lösning på problemet :-)
Den svarta "delen" har två små clips som är utstickande som håller den "på plats". Man skall förmodligen "klämma till" på sidan om den. Den är ju iofs rund men troligen skall detta ske i vågrätt poisition.
EDIT:
Med detta menas att de är INTE synliga och de är placerade på så vis att när cilyndern är på plats så har de sin placering i själva passformen i sig.
Jag stod bredvid mekanikern som stack in handen (inga verktyg eller liknande) och klämde till och vips så hade han den i handen. Då jag tittade på delen så såg jag dessa små "clips".
EDIT:
Clips = utstickande/utbuktning på cilyndern.
Det viktiga, som han poängterade, var att INTE(!) dra loss slangen som sitter på "svarta delen" för det brukar resultera i allt för stora problem i sig.
Himla nöjd att det var en sådan smidig lösning på problemet :-)
-
riku
- Bilmodell: felicia
- Kontakt:
Den svarta delen vrids ca. 90 grader så kommer clipsen i position för att tas ut.Nu finns en justerskruv innanför, lätt när jag kom på hur man gör. Det är typ bajonettfattning