1.8T vs 1.6

I detta forum skriver vi om Skoda Octavia.
tobm
Bilmodell: Skoda
Kontakt:

1.8T vs 1.6

Inlägg av tobm »

Hej!

Jag är i bilbytartagen och har börjat kika runt efter en Skoda Octavia kring -00. Kraven är att den får kosta max 50k, men ska åtminstone ha ac/abs/dubbla airbags. Det är väl egentligen grundkraven. Sen att den ska vara sjysst att köra + bra komfort är väl bonus.

Har sett att det finns 1.6:or samt 1.8T med lite mer hästar i. 1.8:an verkar ju onekligen lite roligare med 150 hästar, men är det valuta för pengarna? Kan jag "klara" mig bra med en mindre motor? Är det mer eller mindre krångel med någon av bilarna?

Synpunkter, åsikter, egna erfarenheter?

Har sett en annons på en 1.8T -00, 49k, 15.000 mil. Enligt annonsen: ac, airbags, cd, larm, komplett servicebok, lm-fälgar, svensksåld.

Något att ha? Jag har förstått att kamrem+vattenpump måste ha bytts (åminstone en gång :) på de här milen. Eller vad har en Skoda för livslängd? Är jag korkad som köper en sån här bil som gått 15.000? Hur är det med turbon? Mer problem än fördelar?

Min nuvarande bil är en volvo 240 -80, så det mesta blir ju bara bättre... ;) Å andra sidan har den rullat bra långt över 40.000 mil, går som en klocka :)
Steffe
Bilmodell: Rs II
Kontakt:

Sv:1.8T vs 1.6

Inlägg av Steffe »

Första tips är:
Kolla helst den nyare modellen.
-01 tror jag.
Klart bättre o snyggare bil.
Min åsikt

Steffe
Furby
Bilmodell: Octavia E 4x4
Kontakt:

Sv:Sv:1.8T vs 1.6

Inlägg av Furby »

Har själv haft 1.6 som vi var väldigt nöjda med.
Octavian klarar sig bra i jämförelse med andra. Låg kostnad per mil samt bättre än medelbilen.

http://www.skodaklubben.se/upload_cars/bilder/2146/stora/skanna0001.jpg
Per/Haninge
Bilmodell: Skoda 1,8 T
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:1.8T vs 1.6

Inlägg av Per/Haninge »

49K är ett väldigt bra pris ( förutsatt att bilen är ok ), kolla med verkstadspersonalen där bilen är servad, dom är guld värda när det gäller information om bilen.
150 Hk nog eller ej ?
Jakten på Hk slutar aldrig ; )

Per/Haninge
d00m
Bilmodell: Seat Leon Cupra R
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:1.8T vs 1.6

Inlägg av d00m »

Håller med om att 01:an är ett klart lyft både vad gäller utsidan och insidan. Skillnaden mellan 1.6 och 1.8T är rätt stor...
Skriv svar