Utrymme, baksäte mm.

I detta forum skriver vi om Skoda RS.
Skriv svar
Jirnto
Bilmodell: Octavia Elegance
Kontakt:

Utrymme, baksäte mm.

Inlägg av Jirnto »

Hej! Har planer på att skaffa en Octavia, nu till mina frågor:

Bygger Octavia:n på VW Bora - bottenplattan? Hur är utrymmet för benen och huvud i baksätet (gämför gärna med passat)? Är bultdelningen 112/5 på ljulnaven?
Furby
Bilmodell: Octavia E 4x4
Kontakt:

Sv:Utrymme, baksäte mm.

Inlägg av Furby »

Octavia, Audi A3, Golf och jag tror Seat Leon delar bottenplatta.
Furby
Bilmodell: Octavia E 4x4
Kontakt:

Sv:Sv:Utrymme, baksäte mm.

Inlägg av Furby »

Hoppa över texten.

http://auto.idnes.cz/automoto.asp?r=automoto&c=A060330_115455_automoto_fdv
willewolf

Sv:Utrymme, baksäte mm.

Inlägg av willewolf »

Ang utrymmet i baksätet, kan jag bara säga att ska du regelbundet skjutsa vuxna personer i baksätet i bilen så köp en större direkt. Jag är 186cm, när jag sitter bra fram då kan det inte vara en speciellt lång person bakom, barn går ju iof utmärkt.
maverick
Bilmodell: Skoda Octavia RS
Kontakt:

Sv:Sv:Utrymme, baksäte mm.

Inlägg av maverick »

Är det en RS av gen1 (01-05) så är det 5x100 i bultdelning. 5x112 kom inte förr än gen2, den som säljs nu.

Baksätet i ettan är helt ok tycker jag. Jag är 1,76, och har bra plats bakom mig själv. Bagaget är enormt för klassen. Gott om plats för packning, och en stor baslåda. ;-)
d00m
Bilmodell: Seat Leon Cupra R
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Utrymme, baksäte mm.

Inlägg av d00m »

Baksätet fungerar ju, även om det inte är enormt. Sitter man längst bak med framstolen (vilket man kanske gör om man är 185+, det gjorde iaf jag på min och jag är 186) så är det redigt trångt bakom, men flyttar man fram stolen ett hack eller två så går det ju att klämma in en vuxen bakom. Leon delar även den "golfplattan" som någon antog ovan.
d00m
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Utrymme, baksäte mm.

Inlägg av d00m »

Tänkte tillägga att Passat är nämnvärt större, i synnerhet i baksätet. Lite FÖR stor för min smak...
juanito
Bilmodell: Skoda Octavia combi
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Utrymme, baksäte mm.

Inlägg av juanito »

Passat har ju en annan bottenplatta som delas med Superb.
willewolf

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Utrymme, baksäte mm.

Inlägg av willewolf »

Har man en familj på säg 2 småbarn + 2 vuxna, då skulle jag rek att man köper större direkt!! Kan vara jäkligt kul o häftigt med en RS, men inte lika kul om man ska föra ett normalt samtal i 130 genom vägbuller och barnskrik. Speciellt inte eftersom din sambo antagligen sitter i baksätet och du får skriiika till henne eller honom. Sen så sitter du som ett affro om du är 185+ och ska montera en barnstol bakom förarsätet, du får nämligen skjuta fram sätet något snäpp och då åker man som ett cp. Kan tänka att en Octavia med 2vuxna och 2äldre barn typ 8-10år funkar bättre, baksätet är mer utformat för dom än för vuxna.
Jirnto
Bilmodell: Octavia Elegance
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Utrymme, baksäte mm.

Inlägg av Jirnto »

Tack!, då har jag fått svar på det jag ville veta.
d00m
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Utrymme, baksäte mm.

Inlägg av d00m »

Allt är ju en fråga om hur petig man är... När morsan var liten hade de en pytteliten bil (minns inte vilken modell) i en familj med fyra barn, och det fungerade alldeles utmärkt. Vi åkte fyra vuxna i min RS Combi till Arvikafestivalen för två år sen och det var inga direkta problem tyckte jag. Nog funkar det med en RS till en familj med två barn alltid, men visst är Passat en större bil om än inte lika rolig. Du får välja prioritera, körupplevelse mot utrymme och mindre vägljud.
Skriv svar