Hur ta bort låskolv???
-
Chrille
- Bilmodell: Saab 9-3
- Kontakt:
Hur ta bort låskolv???
Som topic. Tänkte montera bort låskolven i förardörren eftersom jag precis upptäckt att jag haft inbrott :/ Detta möjligjordes pga att jag ahr originallarmet som man kan larma av genom att vrida på nyckeln. Jättenkelt för amatörerna till biltjuvar som lyckades få med sig ett par solglasögon för 200:- och en stereo for lite större summa... Det lite roliga var att fronten till stereon och fjärren låg i mittarmstödet men inte fan tog dom den =) Baslåda och slutsteg stod kvar det med... Undrar om dom är lyckliga över bytet som inte ens duger till att torka sig i röven med. Jävla amatörer!
Det jag nu undrar är hur man monterar bort den med bibehållen funktion för c-låset och larmet. Tänte sätta dit en likadan lucka där låset satt som sitter på alla andra dörrar. Jag vet att man kan få svårt att öppna bilen om man får batteritorsk men då får man väl klättra in genom bakluckan eller nåt.
Jaja, någon som vet nåt om låskolven kanske?
Mvh
Det jag nu undrar är hur man monterar bort den med bibehållen funktion för c-låset och larmet. Tänte sätta dit en likadan lucka där låset satt som sitter på alla andra dörrar. Jag vet att man kan få svårt att öppna bilen om man får batteritorsk men då får man väl klättra in genom bakluckan eller nåt.
Jaja, någon som vet nåt om låskolven kanske?
Mvh
-
Björn Sköld (nalle)
Sv:Hur ta bort låskolv???
Har haft samma problem, dvs försök till inbrott denna vägen.
På dörrens kortsida sitter 2 st små svarta brickor, ta bort dom samt skruva ut(torx) dom samtidigt som du håller ut handtaget på utsidan. Då kan du ta i mot cylindern och trycka in täckbrickan.
Se upp så att du inte tappar skruvarna!! då får du montera bort insidan.
Lycka till!
//nalle
På dörrens kortsida sitter 2 st små svarta brickor, ta bort dom samt skruva ut(torx) dom samtidigt som du håller ut handtaget på utsidan. Då kan du ta i mot cylindern och trycka in täckbrickan.
Se upp så att du inte tappar skruvarna!! då får du montera bort insidan.
Lycka till!
//nalle
-
mogwai
- Bilmodell: Skoda Octavia kombi 1.8t
- Kontakt:
Sv:Sv:Hur ta bort låskolv???
Jag lät Skoda göra det åt mig ... det kostade 200:- tror jag eller nåt ... men då va det gemensamt med Service iofs ")
Hellre kommer jag inte in i bilen om ja lyckas få slut på batteriet i larmnyckeln (som man dessutom borde märka när den blir dålig) än att bli av med prylarna igen ..
Gör som jag ha ett extra batteri i plånboken bara ... batteriet är ju inte ens lika stor som en 1-krona
Hellre kommer jag inte in i bilen om ja lyckas få slut på batteriet i larmnyckeln (som man dessutom borde märka när den blir dålig) än att bli av med prylarna igen ..
Gör som jag ha ett extra batteri i plånboken bara ... batteriet är ju inte ens lika stor som en 1-krona
-
Bolle
Sv:Hur ta bort låskolv???
Tja tråkigt ville bara säga att mitt orginal larm inte larmar av om man låser upp med nyckeln....
-
Chrille
- Kontakt:
Sv:Sv:Hur ta bort låskolv???
Ok, tack för svaren. Detta blir garanterat första åtgärd.
Bolle-> det låter konstigt om ditt originallarm fungerar annorlunda?!?
Ska ringa Skoda imorrn och kolla om man kan ändra med vag-com.
Mvh
Bolle-> det låter konstigt om ditt originallarm fungerar annorlunda?!?
Ska ringa Skoda imorrn och kolla om man kan ändra med vag-com.
Mvh
-
Chrille
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Hur ta bort låskolv???
Förresten. Det sitter inte några sladdar elelr nåt som känner av när man låser upp? Eller är det så att det är den mekaniska kraften att vrida låskolven, precis som elmotorn i dörren gör, som låser upp och larmar av?
Mvh
Mvh
-
Bolle
Sv:Sv:Sv:Hur ta bort låskolv???
Vet inte om det har nått med att det inte är samma årsmodell...
-
Draco
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Hur ta bort låskolv???
har märkt att mitt larm har hängt sig en eller två gånger.
gick inte att larma upp med knappen men stoppade in nycklen och öppnade.. och sen efter det kunde jag oxå att larma av med knappen..
vet inte om det är nycklen som hänger sig eller om det är bilen..
orsaken varför jag inte vågar att ta bort låset. inte så skoj att inte kunna låsa upp ..
Draco
gick inte att larma upp med knappen men stoppade in nycklen och öppnade.. och sen efter det kunde jag oxå att larma av med knappen..
vet inte om det är nycklen som hänger sig eller om det är bilen..
orsaken varför jag inte vågar att ta bort låset. inte så skoj att inte kunna låsa upp ..
Draco
-
djnikej
- Bilmodell: Skoda Octavia RS
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Hur ta bort låskolv???
Har kan tjuvarna vara amatörer om de visste hur de skulle göra???
-
Greven
- Bilmodell: Skyline R32 GTR
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Hur ta bort låskolv???
Sa det förut sätt i ett extra... orginal larmet suger purjo
Litar inte en sekund på deta larm..
Litar inte en sekund på deta larm..
-
Chrille
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Hur ta bort låskolv???
Tjuvarna var not amatörer eller öststatare. En stereo med front är inten ens värd särskilt mycket. Dessutom hade de varit på alla möjliga sorters bilar. En ny passat med larm som dom hade misslyckats att få upp samt en gammal toyota corolla från sent 80-tal och en Volvo 440 -94. Det enda dom fick med sig från dessa bilar var ett par solglasögon, en stereo utan front och en ficklampa med inbyggd verktygssats. Tycker jag inte känns så jävla proffsigt...´
Hursomhelst åkte jag till V.a.g och hade turen att få tag i den där erstättningsbiten för låset som dessutom redan var proffslackad i silver. Fick den monterad på 10min så det är inte alltid våra hackkycklingar går dåligt ifrån sig.
Mvh
Hursomhelst åkte jag till V.a.g och hade turen att få tag i den där erstättningsbiten för låset som dessutom redan var proffslackad i silver. Fick den monterad på 10min så det är inte alltid våra hackkycklingar går dåligt ifrån sig.
Mvh
-
balunen
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Hur ta bort låskolv???
Gammal tråd men aktuellt ämne,
inatt så körde någon in en mejsel eller liknande i låset på passagerarsidan. Då våra fina RS:er har "komfortfunktionen" att alla rutona går ner om man håller låset i öppet-läge en liten stund så är det ju inga större problem att plocka åt sig ev. saker som förvaras i bilen via de öppna rutorna. Larmet var på och inte aktiverat, hade för mig att det fanns rörelse-sensor på det men tydligen inte...
Hur som helst skall jag följa de förslag som tagits upp tidigare att plocka bort låskolven och bara sätta dit en täckbricka istället.
Är det någon som gjort detta på verkstad nyligen ?
inatt så körde någon in en mejsel eller liknande i låset på passagerarsidan. Då våra fina RS:er har "komfortfunktionen" att alla rutona går ner om man håller låset i öppet-läge en liten stund så är det ju inga större problem att plocka åt sig ev. saker som förvaras i bilen via de öppna rutorna. Larmet var på och inte aktiverat, hade för mig att det fanns rörelse-sensor på det men tydligen inte...
Hur som helst skall jag följa de förslag som tagits upp tidigare att plocka bort låskolven och bara sätta dit en täckbricka istället.
Är det någon som gjort detta på verkstad nyligen ?
-
djupdal
- Bilmodell: Skoda octavia 1.8 T Combi
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Hur ta bort låskolv???
kolla upp om era larm funkar alls....det gjorde inte mitt
enheten i dörren gjorde att det inte fungerade....man kunde låsa upp och igen....men larmet gick inte på....och det märks inte heller...det blinkade ändå...
dom bytte enheten sen va det ok
enheten i dörren gjorde att det inte fungerade....man kunde låsa upp och igen....men larmet gick inte på....och det märks inte heller...det blinkade ändå...
dom bytte enheten sen va det ok
-
dwd
- Bilmodell: Skoda Octavia RS
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Hur ta bort låskolv???
för mig räckte det med att man knackade lite hårt med knogarna på låset på förarsidan så gick larmet igång,, dock fungerar inte det nåmer =/
var det en "bugg" eller är det så att jag skall säga till om det på servicen?
var det en "bugg" eller är det så att jag skall säga till om det på servicen?
-
djupdal
- Bilmodell: Skoda octavia 1.8 T Combi
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Hur ta bort låskolv???
tala om det på servicen....det skulle jag göra iaf