Hej!
Problemställningen är av bilmärkesoberoendwe natur och allmängiltigt för fordon med stänkskärmar.
Har en bil årsmod 89.Antar att den inte omfattas av helbilsgodkännande och att fälgdimensionen kan ändras något jämfört med regbevisets uppgifter.
Originalfälg: 5,5"*14" ET 36mm.
Om jag istället byter till 6" bredd(samma 14" diam) men ändrar ET till 39 alt 45mm så antar jag om jag tänkt rätt att nya fälgens ytterkant kommer att förskjutas utåt till för ET=39mm: 39-36mm=3mm + ytterligare (6-5,5)/2 = 6mm
Totalt alltså 3+6mm=9mm.
Med ET45mm blir det istället en förskjutning utåt med 9+6mm=15mm.
Kruxet i sammanhanget är att skärmkanterna idag med 175 däck 5,5"fälgbredd inpressning 36mm sticker utanför ca 1cm.
Om jag då kombinerar 185däck med fälgalternativet 6/39 så kommer däcksidan att förskjutas ytterligare 185-175/2 =5mm och då blir det totalt 9+5mm=14mm.
Med 6/45 och 185 däck så blir det 15+5mm=20mm.
Konsekvens:Däcken sticker utanför skärmkanten och SBP kan göra nedslagl
Om inte så kan stänk från däcken hamna på bilsidorna isf hjulhuset.
Tacksam för feed back om tankegången är korrekt.
Fälgdim bredd/inpressning
-
Tomas T
- Bilmodell: Skoda
- Kontakt:
-
heeke
- Bilmodell: Skoda Octavia 1.6 GLX
- Kontakt:
Sv:Fälgdim bredd/inpressning
Vet inte om jag hängde med där, men om man bara tittar på fälgen så blir det så här:
Jämfört med 5.5" ET36 så kommer fälgen ca 3.5mm längre ut med 6" ET39 och ca 2.5mm längre in med 6" ET45.
Jämfört med 5.5" ET36 så kommer fälgen ca 3.5mm längre ut med 6" ET39 och ca 2.5mm längre in med 6" ET45.
-
heeke
- Kontakt:
Sv:Sv:Fälgdim bredd/inpressning
Ju större ET ju längre in kommer fälgen, men fälgens total bredd är avgörande också eftersom ET mäts från fälgens mittpunkt.
http://www.dackgrossisten.se/i5.aspx
http://www.dackgrossisten.se/i5.aspx
-
Tomas T
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Fälgdim bredd/inpressning
Exakt däckgrossisten,med större ET desto mer inåt kommer fälgen.
Hittade en användbar formel på http://www.svenskahobbyklubben.se/forums.php?m=posts&q=7&n=last
Med 6" ET45 jämfört med 5,5" ET36 blir förskjutningen 121,2-105,8mm=15mm inåt.Om jag dessutom har 185 däck isf 175däck blir förskjutningen inåt 10/2+15mm=20mm.Och då är frågan om det tari fjädrarna och om vägegenskaperna blir lidande.
Hittade en användbar formel på http://www.svenskahobbyklubben.se/forums.php?m=posts&q=7&n=last
Med 6" ET45 jämfört med 5,5" ET36 blir förskjutningen 121,2-105,8mm=15mm inåt.Om jag dessutom har 185 däck isf 175däck blir förskjutningen inåt 10/2+15mm=20mm.Och då är frågan om det tari fjädrarna och om vägegenskaperna blir lidande.
-
heeke
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Fälgdim bredd/inpressning
Ja precis, en 6" fälg med ET45 kommer att bygga 15mm längre in i hjulhuset än en 5.5" fälg med ET36, men 6" fälgen kommer dessutom att hamna ca 2.5mm längre in i förhållande till skärmkanten.
Det där med vilket däck du sätter på har naturligtvis också betydelse, men jag tror inte din beräkning stämmer.
Jag har 205:or på min 6.5" fälg resp. 195:or på 6" för vintersulorna, men inte tycker jag att 205:orna skulle bygga 20mm på varje sida om fälgen, som det blir om man bara räknar på det.
Det där med fälgbredd kontra däcksbredd får någon annan ta för jag vet inte hur man ska räkna/tänka.
Det där med vilket däck du sätter på har naturligtvis också betydelse, men jag tror inte din beräkning stämmer.
Jag har 205:or på min 6.5" fälg resp. 195:or på 6" för vintersulorna, men inte tycker jag att 205:orna skulle bygga 20mm på varje sida om fälgen, som det blir om man bara räknar på det.
Det där med fälgbredd kontra däcksbredd får någon annan ta för jag vet inte hur man ska räkna/tänka.
-
Tomas T
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Fälgdim bredd/inpressning
Tog det säkra före det osäkra och inhandlade en original plåtfälgsats på skroten.
Gjorde uppmätning mha tumstock&måttband och stoppade in värdena i formlerna för bultdiameter och ET.
Shit tänkte jag,stämmer inte.Vad har de sålt för fälgar tänkt jag.Den enda begripliga fälgdimensionen som fanns instansad var fälgbredden 5,5".Mätte upp tfrån ytterkant till ytterkant.Stämde inte.
Hmm.I formeln använde jag den nominella 5,5"=140mm.
Tydligen ska man ta måttet som ovan ytterkant till ytterkant vilket är större än 140mm vilket är kantinsidan där däcket ligger an.Ja då stämde allt till slut.
Det verkar vara ganska kinkigt uppenbarligen med korrekt ET+-2-3mm.Biltemas lättmetallfälgar harET38 mot 36 enl original.
Gjorde uppmätning mha tumstock&måttband och stoppade in värdena i formlerna för bultdiameter och ET.
Shit tänkte jag,stämmer inte.Vad har de sålt för fälgar tänkt jag.Den enda begripliga fälgdimensionen som fanns instansad var fälgbredden 5,5".Mätte upp tfrån ytterkant till ytterkant.Stämde inte.
Hmm.I formeln använde jag den nominella 5,5"=140mm.
Tydligen ska man ta måttet som ovan ytterkant till ytterkant vilket är större än 140mm vilket är kantinsidan där däcket ligger an.Ja då stämde allt till slut.
Det verkar vara ganska kinkigt uppenbarligen med korrekt ET+-2-3mm.Biltemas lättmetallfälgar harET38 mot 36 enl original.
-
Tomas T
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Fälgdim bredd/inpressning
Henrik: om dina fälgar har samma ET så är det bar skillnaden i däcksbredd att ta hänsyn till.Dvs 205 sulorna bygger på 5mm på varje sida jämfört med 195:orna,vilket är knappt märkbart