Har en -00 1.9 Tdi som fick för sig att inte vilja starta idag. Motorn går runt, men den vill inte starta. Provade att felsöka med VAG-com men den kunde inte få kontakt med motorn. Kollade om VAG-com kunde få kontakt med någon annan enhet och ABS-enheten fungerade bra, dock visade den en felkod om att den inte kunde få kontakt med motorstyrenheten. Det jag också kunde notera var att förvärmarlampan inte alls lyste, den brukar ju alltid blinka till även fast motorn är varm. Vidare så hörde jag vid något enstaka tillfälle ett litet brummande då jag slog på tändningen (antar att det vara ett relä som stod och slog). Alla andra lampor ipå instrumnetbrädan fungerar som de ska.
Någon som ha någon bra gissning vad det kan vara, innan jag lämnar in bilen till en VAG-verkstad och blir fattig?
Tdi startar inte
-
mklint
- Bilmodell: Octavia Kombi GLX TDI
- Kontakt:
-
fabia rs
- Bilmodell: Octavia RS II / Subaru Impreza GT
Sv:Tdi startar inte
Strömförsörjnings relä till motorstyrdornet sitter bara på dieslar!!!
Sitter i motorummet (om jag kommer ihåg rätt) på torpedväggen brevid broms servot !!!!!
Mvh Karlzzon
Sitter i motorummet (om jag kommer ihåg rätt) på torpedväggen brevid broms servot !!!!!
Mvh Karlzzon
-
johnny mann
- Bilmodell: Octavia 2 1.6 FSI AUT. ELEG.
- Kontakt:
Sv:Sv:Tdi startar inte
Sitter i elcentralen under säkringarna,relä 109 ( eller 106 ) om jag inte minns fel.
-
mklint
- Bilmodell: Octavia Kombi GLX TDI
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Tdi startar inte
Precis, jag kollade reläerna i motorrummet och dessa fungerade som de skulle. Kollade på tdiclub.com och där hänvisar de till "Relay 109"
Stod 109 på det och det sitter ovanför kopplingspedalen. Jag plockade ur det och provade det, fungerade inte. Tog isär reläet och såg en hemsk kallödning, lödde om alla lödningar på det lilla kretskortet och monterade, voila glödningslampan tändes i 1 sek och sedan startade bilen utan problem. Jippie, där sparade man säkert en tusing.
Fick igår reda på av en som lånade bilen förra veckan att den dog i 1 sek då han körde, beror säkert på lödningen detta också!
Stod 109 på det och det sitter ovanför kopplingspedalen. Jag plockade ur det och provade det, fungerade inte. Tog isär reläet och såg en hemsk kallödning, lödde om alla lödningar på det lilla kretskortet och monterade, voila glödningslampan tändes i 1 sek och sedan startade bilen utan problem. Jippie, där sparade man säkert en tusing.
Fick igår reda på av en som lånade bilen förra veckan att den dog i 1 sek då han körde, beror säkert på lödningen detta också!