Nya sonax!

I detta forum skriver vi om bilvård, tex vaxning osv..
Skriv svar
Wolf
Bilmodell: Skoda Octavia RSR
Kontakt:

Nya sonax!

Inlägg av Wolf »

Någon som har testa nya Sonax extreme 2, polish + vax?

Ngt att rekommendera eller inte?

Wolf
MrC
Bilmodell: Octavia 2 RS
Kontakt:

Sv:Nya sonax!

Inlägg av MrC »

Har testat och det är Xtremt bra. Rekommenderas verkligen.
juanito
Bilmodell: Skoda Octavia combi
Kontakt:

Sv:Sv:Nya sonax!

Inlägg av juanito »

Tänkte själv införskaffa underverket! :-)
MrC
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Nya sonax!

Inlägg av MrC »

Alla Sonax Xtremeprodukter är mycket lättarbetade och lämnar inga spår på lister och ger inget flammigt resultat.
Skall man göra bilen fin inför vintern så är det det klassiska röda burken som gäller. Även den är väldigt lättarbetad men ger ett mer hållbart resultat som klarar vägsalt och upprepade tvättar.
sir_pelle
Bilmodell: Octavia 1.8T
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Nya sonax!

Inlägg av sir_pelle »

Deras polish+vax xtreme suger pung om du inte redan har bilen vaxad, funkar kanske bra som underhåll.
Wolf
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Nya sonax!

Inlägg av Wolf »

Tack!

Tänkte testa dessa prudukter nu under sommaren bara, sedan när vintern börjar, avfettar jag bilen och lägger på original sonax polish och vax!!

Bara det bästa till min Svarta RS:)
rs_autopower
Bilmodell: Skoda octavia RS Combi TS Edition
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Nya sonax!

Inlägg av rs_autopower »

Bara det bästa till min Svarta RS:)

Ja du det är ju knappast Sonax men alla får ju använda vad dom tycker är (bäst)
MrC
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Nya sonax!

Inlägg av MrC »

[quote]Bara det bästa till min Svarta RS:)

Ja du det är ju knappast Sonax men alla får ju använda vad dom tycker är (bäst)[/quote]
Smaken är som baken men jag pratar inte skit om andra produkter.
Wolf
Kontakt:

Inlägg av Wolf »

[quote]Bara det bästa till min Svarta RS:)

Ja du det är ju knappast Sonax men alla får ju använda vad dom tycker är (bäst)[/quote]

Vad använder du Tobbe?
loppan
Bilmodell: Octavia RS
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Nya sonax!

Inlägg av loppan »

Tänkte ta upp en sak om Sonax "röda, flytande vax" som inte tidigare diskuterats. Den nya typen av Sonaxvax Xtreme i stora förpackningen luktar inte lika starkt för oss som vill stå inne i garaget och arbeta för att skydda oss mot smuts/sandpartiklar som blåser runt ute. Frågan är hur skadliga lösningsmedel som Sonax gamla hederliga röda lackrengörare och vax ínnehåller?
MrC
Kontakt:

Inlägg av MrC »

Eftersom jag jobbar inom branschen (lösningsmedel) så kan jag säga att det är ofarligt. Den lilla mängd lösningsmedel man blir utsatt för är oerhört liten och för att det skall vara farligt så skall koncentrationen vara väldigt hög. Då det mesta av produkten stannar kvar på lacken är det inga problem. Behöver inte vara farligt för att det luktar. Om man däremot vaxar bilar varje dag i 20 år så kan det finnas en viss hälsorisk.
Ammoniak som luktar som fan är helt ofarligt. När man inte kan vara i ett rum som stinker av ammoniak så är det långt kvar innan det är hälsofarligt.
rubank
Bilmodell: Skoda Octavia RS (överlämnad till ny entusiast..)
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Nya sonax!

Inlägg av rubank »

[quote]Eftersom jag jobbar inom branschen (lösningsmedel) så kan jag säga att det är ofarligt. Den lilla mängd lösningsmedel man blir utsatt för är oerhört liten och för att det skall vara farligt så skall koncentrationen vara väldigt hög. Då det mesta av produkten stannar kvar på lacken är det inga problem. Behöver inte vara farligt för att det luktar. Om man däremot vaxar bilar varje dag i 20 år så kan det finnas en viss hälsorisk.
Ammoniak som luktar som fan är helt ofarligt. När man inte kan vara i ett rum som stinker av ammoniak så är det långt kvar innan det är hälsofarligt.
[/quote]

tips till dig som är i branshen : (om den helt ofarliga ammoniaken)

Ammoniakgas
Stora utsläpp av gas kan ge frätskador på växter och djur. Innehåller kväve som bidrar till övergödning av vattenmiljöer. Ammoniak i gasform är klassificerat av Kemikalieinspektionen som giftigt vid inandning; det kan också ge allvarlig ögonskada.

Första hjälpen vid inandning
1) Ammoniakgas
Vid inandning av större mängd gas: Frisk luft, konstgjord andning. Varm vattenånga hjälper till att häva strupkramperna som kan kväva till döds.

2) Vattenlösning av ammoniak
Vattenlösningar med mer än 10 % ammoniak klassificeras av kemiaklieinspektionen som frätande och irriterande på andningsorganen, medan 5-10 % klassificeras som farligt vid förtäring och med risk för allvarlig ögonskada.
I större mängd, inandad eller drucken, ger ammoniak en dödlig förgiftning som någon beskrivit som hörande till de smärtsammaste och ohyggligaste man känner. Höga doser kan ge hudcancer.
sir_pelle
Bilmodell: Octavia 1.8T
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Nya sonax!

Inlägg av sir_pelle »

Men hur mycket amoniak tror du att det är i vax från sonax då? säkert 50 procent^^

O sen är det väl knappast nån som ska hälla det i ögonen eller dricka det. Förutom du kanske.
rs_autopower
Bilmodell: Skoda octavia RS Combi TS Edition
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Nya sonax!

Inlägg av rs_autopower »

Smaken är som baken men jag pratar inte skit om andra produkter.

Inte jag heller,det ända jag säger är att det är långt ifrån bäst.Någon frågade mig längre upp i tråden vad jag använder för produkter. Jag har 2komponents lackskydd som läggs 2ggr/år så jag behöver inget vax men som konsument produkt så rekomenderar JAG Lahegas NO1 Serie......lätt jobbat ,lätt att applicera med maskin och ett mycket mer långvarigt skydd jämfört med tex Sonax. Fördelen med Sonax är att det är väldigt lättjobbat och det "kritar" ingenting det är därför många fastnar för produkten.Och visst funkar det med Sonax men det är långt ifrån bäst. Jag brukar undvika att ge mig in i diskutioner om "bästa vax" för vi har olika syn på vad en BLANK bil är......många verkar tro att man har en jätte blank bil bara man vaxar den 2ggr/år och står och gnider för hand med en polish/lackrengörare 1ggr/år och att diskutera detta ämne då känns rätt onödigt.........Använd produkter som ni är nöjda med så blir alla nöjda-)))
rubank
Bilmodell: Skoda Octavia RS (överlämnad till ny entusiast..)
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Nya sonax!

Inlägg av rubank »

[quote]Men hur mycket amoniak tror du att det är i vax från sonax då? säkert 50 procent^^

O sen är det väl knappast nån som ska hälla det i ögonen eller dricka det. Förutom du kanske.[/quote]

dra ut sprutan och läs mitt inlägg igen, kanske så förstår du att det är en FAKTARUTA om ammoniak som jag klistrade in. med den ville jag bara tala om att man nog inte skall jämföra vax med ett GIFT!!
MrC
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Nya sonax!

Inlägg av MrC »

[quote]Smaken är som baken men jag pratar inte skit om andra produkter.

Inte jag heller,det ända jag säger är att det är långt ifrån bäst.Någon frågade mig längre upp i tråden vad jag använder för produkter. Jag har 2komponents lackskydd som läggs 2ggr/år så jag behöver inget vax men som konsument produkt så rekomenderar JAG Lahegas NO1 Serie......lätt jobbat ,lätt att applicera med maskin och ett mycket mer långvarigt skydd jämfört med tex Sonax. Fördelen med Sonax är att det är väldigt lättjobbat och det "kritar" ingenting det är därför många fastnar för produkten.Och visst funkar det med Sonax men det är långt ifrån bäst. Jag brukar undvika att ge mig in i diskutioner om "bästa vax" för vi har olika syn på vad en BLANK bil är......många verkar tro att man har en jätte blank bil bara man vaxar den 2ggr/år och står och gnider för hand med en polish/lackrengörare 1ggr/år och att diskutera detta ämne då känns rätt onödigt.........Använd produkter som ni är nöjda med så blir alla nöjda-)))[/quote]

Då missförstod jag dig på den punkten. Ber om ursäkt. Det är som du säger att man använder det man tycker är bäst.
Eftersom jag bara vaxar mina bilar så ger Sonax ett mycket bra resultat men om jag kräver mer än bara vaxskydd så håller jag med om att det finns bättre produkter.
maverick
Bilmodell: Skoda Octavia RS
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Nya sonax!

Inlägg av maverick »

Activeshampoo ur Xtreme-serien är kass. Gör knappt rent alls. Farsans Turtle Wax-nånting är långt bättre.
MrC
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Nya sonax!

Inlägg av MrC »

Har bara använt det 1par gånger och jag tycker det är OK men det finns bättre. Jag tvättar sällan med rent schampoo utan använder oftast vaxschampoo mellan de riktiga vaxningarna.
Skriv svar