Krängningshämmare

I detta forum skriver vi om Skoda RS.
dsthlm

Krängningshämmare

Inlägg av dsthlm »

Hej,

jag behöver lite råd... Jag har för ett antal veckor sen lämnat in min bil till verkstad eftersom det knarrade från vänster fram när man körde över ett farthinder.

Sen dess har bilen varit in och ut från verkstaden där de har hittat alla möjliga jävla problem (länkarmar, torra bussningar osv) men efter åtta gånger hos verkstaden så låter det fortfarande men nu endast när det är varmt ute. När det är svalare låter det ingenting.

Vet nån vad det kan bero på för verkstaden är rådlös (de tror att det är krängningshämmaren men innan jag betalar ännu mer pengar vill jag verkligen veta om det kan vara det).

Tack!
Daniel
dsthlm

Sv:Krängningshämmare

Inlägg av dsthlm »

Tydligen vet folk utanför verkstaden lika lite... :(

Ingen som har haft liknande problem?
UTC
Bilmodell: Skoda RS
Kontakt:

Sv:Sv:Krängningshämmare

Inlägg av UTC »

Hej
Jag har också lika problem som du beskriver,avtar något när det kallnar ute. Regnar det försvinner det helt. Obs har bytt dom 2 små bussningarna på krängningshämmaren, kanske lite bättre men ändå obetydligt. Jag har en 04 som rullat 4,600 mil, det var problemfritt precis under garantitiden sedan kom gummignisslet.
staropramen
Bilmodell: Octavia RS
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Krängningshämmare

Inlägg av staropramen »

Har mycket svårt att tänka mig att svaren inte finns i sökfunktionen men jag kan ha fel.
dsthlm

Sv:Sv:Sv:Krängningshämmare

Inlägg av dsthlm »

Lars-Göran. Jag tror du och jag har EXAKT samma problem. Verkstaden min de har fan bytt allt förutom själva stötdämparna men inget hjälper. Länkarmar (alltså hela grejen) både höger och vänster, nya bussningar, smord allting med sån där gummifett eller vad det heter. Regnar det låter det absolut ingenting men är det varmt så knarrar det rätt störande :/

Jäkla skit :(
MZM
Bilmodell: Skoda Octavia RS Kombi
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Krängningshämmare

Inlägg av MZM »

har liknande problem. har, eller hade rättare sagt, två missljud. ett framifrån då man körde över farthinder. Bytte krängningshämmare och stag på mekonomen och det var löst. Sen har jag ursprungsljudet som varken engströms eller mekonomen vet vad det är för nått. Det gnisslar när jag svänger höger och bara när jag svänger höger. verkar komma bakifrån nånstans.

Engströms trodde det var avgassystemet och svetsade ett fäste som var lite löst...hjälpte inte...då trodde det att det var fästena till baksätena. bankade på dem utan resultat. Mekonomen har ingen aning om vad det kan vara. Idag rensade jag rent i bagaget. plockade ur reservhjul, frigolitbaljorna, allt löst som fanns där. körde en runda. gnisslar. fällde baksätet oxå för att utesluta fästena...gnisslade då med. Nu är jag less på skiten!

kan tilläggas att gnisslandet avtar då det regnar eller är svalare ute.
jukka
Bilmodell: Skoda octavia glxi 1.8 20v
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Krängningshämmare

Inlägg av jukka »

samma här! knarrar ganska jävligt nu under varma årstiden, på verkstan var dom ganska säkra på att det var nedre spindelleden som var kass eller torr som man säger, hörs det nåt klonkande ljud när du kör i gupp nån gång på din bil?
dsthlm

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Krängningshämmare

Inlägg av dsthlm »

Ja, det hörs det.
MZM
Bilmodell: Skoda Octavia RS Kombi
Kontakt:

Inlägg av MZM »

[quote]samma här! knarrar ganska jävligt nu under varma årstiden, på verkstan var dom ganska säkra på att det var nedre spindelleden som var kass eller torr som man säger, hörs det nåt klonkande ljud när du kör i gupp nån gång på din bil?[/quote]

klonkade hade jag fram innan. löstes när krängningshämmaren samt stagen byttes.

Ösregnaade nu när jag åkte hem från stan, då hörs inget gnissel bakifrån när jag svänger höger. (borde alltid regna :) )
dsthlm

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Krängningshämmare

Inlägg av dsthlm »

För mig är iaf mycket bytt nu vid det här laget så jag får väl byta krängningshämmaren också. Vad kostar en kränghämmare ungefär?
Trigger
Bilmodell: Skoda Octavia RS
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Krängningshämmare

Inlägg av Trigger »

Hey ta det lung...

verkstaden har blåst dig på massor med slantar :(
Det som låter i "guppen" är krägningshämmarstagen. Alldeles säkert... standardfel på dessa bilar.
Kostar ca 175:- st och är jättelätt at byta. Någon krängninshämmare behövs inte bytas utan endast stagen.
Worteex

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Krängningshämmare

Inlägg av Worteex »

Hade/har samma fel på min. Fast på min var det ett dunkande ljud hela tiden när jag körde.
Sen var jag ute på en tvättbräde-grusväg och körde...nu är det tyst på dunkandet men det knirrar och klonkar lite när jag kör över gupp samt ibland vid svängning.

/Henke
mklint
Bilmodell: Octavia Kombi GLX TDI
Kontakt:

Inlägg av mklint »

En liten idé kan vara att man tar en liten duschflaska med vatten i och sprutar på olika delar och sedan testkör. Sedan såg jag på en bilprogram förut, att de letade oljud (på prototypbilar eller nästan färdiga exemplar) genom att en kille körde och en annan kröp runt i bilen och lyssnade (låg t.o.m i skuffen). Kommer kanske ta ett tag att hitta rätt ställe, men har du och en kompis tråkigt en dag så :-)
UTC
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Krängningshämmare

Inlägg av UTC »

Tjena !

Här har ni en till som har "svart bälte" i gummignissel, har varit inne tidigare i detta forum och försökt delge med synpunkter betr. gnisslet.
Men nu kanske jag har lösningen?
Pratade i veckan med en märkesobunden bilmekaniker och han sa direkt att det var främre stabiliseringsstagen (en på varje sida). Gummit på dessa kulleder har förmodligen spruckit och som följd rinner oljan ur och leden blir torr och gnisslar, oftast nedre kulleden. Sannolikheten att detta skulle vara felsymptomen hävdade bilmeken skulle vara 99 %. Det kan ju faktisk vara logiskt eftersom det blir tyst när det regnar, då blötlägger man ju leden.Jag har ännu inte provat detta eftersom jag skall prata med VAG först och försöka få dom att stå för åtminstånde matrialet (min garanti gick ut i mars 06).

Ps Min uppfattning är att VAG försöker mörka detta som ett generalproblem, stå på er !
dsthlm

Inlägg av dsthlm »

Hej Trigger... om du har rätt så är "en massa slantar" en underdrift. Jag tror fram till dagens datum har de dragit 15.000kr från mitt kort för de olika reparationer.
UTC
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Krängningshämmare

Inlägg av UTC »

[quote]Hej Trigger... om du har rätt så är "en massa slantar" en underdrift. Jag tror fram till dagens datum har de dragit 15.000kr från mitt kort för de olika reparationer.[/quote], jag lider med dig och det känns inte rättvist, det här verkar ju igentligen vara ett ganska simpelt problem som VAG borde ha löst för länge sedan.
Sist jag talade med VAG på telefon sökte dom på sin felhistorik via sin PC, men kunde inte hitta något samband. (sa dom?)

P.S Om det nu skulle vara så att vi löst det här gnisselproblemet genom detta forum, så tycker jag faktisk att våra försökskaninslantar skall återbetalas via VAG !

MVH
SKODAS Sverker OLofsson
dsthlm

Sv::Sv:Krängningshämmare

Inlägg av dsthlm »

Kan man tycka men jag har redan snackat med de och det går de inte med på.
danpfe

Inlägg av danpfe »

[quote]Hey ta det lung...

verkstaden har blåst dig på massor med slantar :(
Det som låter i "guppen" är krägningshämmarstagen. Alldeles säkert... standardfel på dessa bilar.
Kostar ca 175:- st och är jättelätt at byta. Någon krängninshämmare behövs inte bytas utan endast stagen.[/quote]

Stagen byttes men nu när det ibland är plusgrader igen så börjar oljuden igen :( Nu ska jag ändå flytta utomlands ganska snart men jag tänkte ta med bilen och låter det väl fixa där nere i Schweiz... frågan däremot är: Vad är krängningshämmare på engelska eller t.o.m. tyska? Och om ingen vet det... vad är en krängningshämmare egentligen? Jag som inte är nån mekaniker och har noll koll har ingen aning vilken del man egentligen snackar om...
danpfe

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Krängningshämmare

Inlägg av danpfe »

För den som bryr sig så heter det anti roll bar på engelska och Stabilisator på tyska :)
Herr_O
Bilmodell: Skoda Octavia 1.8T RS
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Krängningshämmare

Inlägg av Herr_O »

Grabbar, höj volumen på stereon å kör tills nått pajjar! Efter det så vet ni vad som var fel!
Skriv svar