en ocean av turbosar
-
Karies
- Bilmodell: Skoda Octavia 4x4
- Kontakt:
en ocean av turbosar
ok så jag har börjat fundera på ett turbobyte. så varför ska jag välja en mitsubishi 16t turbo framför en garret gt28r? eller någon annan turbo för den delen. ville gärna ha en turbo som spoolar upp vid ett lägre varv utan andnöd på toppen. men det kanske inte går? i vilket skede är det dags att byta spridare, pump osv? när tänker stakar och kolvar skjuta åt fan? jag har redan sökt på forumet men det verkar inte vara så mycket snack om de olika turbo aggen som finns och vad dom har för egenskaper. var man ska börja byta bränslesystem och kolvar osv. finns det också ganska lite åsikter om. ingen som haft ett fläskigt ras? vad är det egenteligen för fel på budgetaggen? för dålig spool-upp men fet på toppen? ic, grenrör koppling och sånt har jag ganska god koll på. säg bara vad ni vet om olika turbosar och vid vilken effekt ungefär som saker börjar gå fel...
tack för att du orkade läsa (om du inte fuskade dig hit...)
tack för att du orkade läsa (om du inte fuskade dig hit...)
-
cyrre
- Bilmodell: Skoda Octavia RS2
- Kontakt:
Sv:en ocean av turbosar
http://forums.vwvortex.com/zeroforum?id=27
-
RRS Christian
- Bilmodell: Skoda Octavia Rs
- Kontakt:
Sv:Sv:en ocean av turbosar
alsater peter från katrineholm sköt sina kolv var det förra året eller var det 2 år sedan...
runt 300 börja stakarna mattas ut och tittar ut efter ett tag.
bytt då gärna kolvar också.om du vill varava mer bytt då även avgas ventil.
kanske kam vissa kör med 1,8 sug motor kamen..
bränsle pump håller för ca 350 hk vid 3 bar soppa tryck.
spridare är ett måste att byta . jag har till salu om du är intresserad. pm´a isännafall..
Turbo finns en djungel men kort sagt.
1: Kan du snickra ihop grenrör , Dp själv ???
2: Hur mycket får det kosta.
Om du vill ha snabb spool up får du tänka på att kanske kosta på en kullagrad turbo och bygga ett pulse indelat grenrör och inte så bamse avgasdel men inte för lite heller då om du inte vill få andnöd...
jag kör själv med en kkk t16 jag kan tycka att den spolar upp lite segt inget super tråkigt men den kommer vid runt 3300 ca..
då köra jag med ett gjutet honestergrenrör..
så det går ju att få ladd i det tidigare man kan kanske backa tändning lite på lägra vara för att å in mer avgaser så den spolar upp tidigare men inget jag vill göra utan avgastemp mätare samt Lambda mätare..
kan du inte snicka saker själv så kan jag rekomendera ett kitt från USA kanske...
Ic Lär du byta helst redan vi en chipning...
Samma med koppling den brukar ge upp om du racear hårt med orginal..
driv linan lär du titta på kankse stoppa in en diff i lådan den är lite klen om du börjar gå över 300 sträcket...
Chassit lär du också titta upp kanske Coilovers??
iallfall alla motorbussningar (powerflex)
samt alla bussningar i chassit blir en brutal skillnad mot orginals tugg gummi lösningar,,,
Däck vid race så är slicks nästan ett måste om du vill få ner hästarna i backen då vi snackar framhjuls drift..
avgassystem kan jag bara rekomendera Ferrita... går du inte över 300 hk så behöver du inte byta Katt den flödar såpass bra...
Dump lär du ha kraftigare om du snackar över 280 - 300...
(återcirkulernade)
finns mycket godis att slänga på men allt har sitt pris och kan svida i plånboken...
Det var skrivet får en 180 hk RS glömde kolla om det var en sådan du snacka om...
bara fråga på om du har några fler frågor finns ett par st som har gjort lite mer med bilen..
runt 300 börja stakarna mattas ut och tittar ut efter ett tag.
bytt då gärna kolvar också.om du vill varava mer bytt då även avgas ventil.
kanske kam vissa kör med 1,8 sug motor kamen..
bränsle pump håller för ca 350 hk vid 3 bar soppa tryck.
spridare är ett måste att byta . jag har till salu om du är intresserad. pm´a isännafall..
Turbo finns en djungel men kort sagt.
1: Kan du snickra ihop grenrör , Dp själv ???
2: Hur mycket får det kosta.
Om du vill ha snabb spool up får du tänka på att kanske kosta på en kullagrad turbo och bygga ett pulse indelat grenrör och inte så bamse avgasdel men inte för lite heller då om du inte vill få andnöd...
jag kör själv med en kkk t16 jag kan tycka att den spolar upp lite segt inget super tråkigt men den kommer vid runt 3300 ca..
då köra jag med ett gjutet honestergrenrör..
så det går ju att få ladd i det tidigare man kan kanske backa tändning lite på lägra vara för att å in mer avgaser så den spolar upp tidigare men inget jag vill göra utan avgastemp mätare samt Lambda mätare..
kan du inte snicka saker själv så kan jag rekomendera ett kitt från USA kanske...
Ic Lär du byta helst redan vi en chipning...
Samma med koppling den brukar ge upp om du racear hårt med orginal..
driv linan lär du titta på kankse stoppa in en diff i lådan den är lite klen om du börjar gå över 300 sträcket...
Chassit lär du också titta upp kanske Coilovers??
iallfall alla motorbussningar (powerflex)
samt alla bussningar i chassit blir en brutal skillnad mot orginals tugg gummi lösningar,,,
Däck vid race så är slicks nästan ett måste om du vill få ner hästarna i backen då vi snackar framhjuls drift..
avgassystem kan jag bara rekomendera Ferrita... går du inte över 300 hk så behöver du inte byta Katt den flödar såpass bra...
Dump lär du ha kraftigare om du snackar över 280 - 300...
(återcirkulernade)
finns mycket godis att slänga på men allt har sitt pris och kan svida i plånboken...
Det var skrivet får en 180 hk RS glömde kolla om det var en sådan du snacka om...
bara fråga på om du har några fler frågor finns ett par st som har gjort lite mer med bilen..
-
Karies
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:en ocean av turbosar
ok med det fick jag ju en del svar på mina frågor i alla fall. men om jag nu handlar en garrett turbo (för sakens skull).
då ligger
gt28r
gt28rs
gt2871r
i en prisklass och prestanda som jag verkar tåla och gilla. men vad är skillnaden dom emellan. är det spjällhusets storlek? har jag fel om jag säger att effekten kommer senare med ett större spjällhus? om jag då väljer minstingen gt28r kommer den få andnöd vid 4000rpm? och om jag väljer den stora... måste jag vänta på effekten?
jag tänkte att jag skulle köpa et grenrör och snickra dp själv. frågan är om 2,5tums dp räcker eller stryper jag stackaren då?
jag vill ju som sagt ha en tidig effekt som håller över hela registret.
siktet för effekten är väl inställt på 250-300hk och ja jag har en octavia rs.
då ligger
gt28r
gt28rs
gt2871r
i en prisklass och prestanda som jag verkar tåla och gilla. men vad är skillnaden dom emellan. är det spjällhusets storlek? har jag fel om jag säger att effekten kommer senare med ett större spjällhus? om jag då väljer minstingen gt28r kommer den få andnöd vid 4000rpm? och om jag väljer den stora... måste jag vänta på effekten?
jag tänkte att jag skulle köpa et grenrör och snickra dp själv. frågan är om 2,5tums dp räcker eller stryper jag stackaren då?
jag vill ju som sagt ha en tidig effekt som håller över hela registret.
siktet för effekten är väl inställt på 250-300hk och ja jag har en octavia rs.
-
RRS Christian
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:en ocean av turbosar
Av dom där turbosana skulle jag rekomendera RS turbon...
Spjällhus???? menar du avgashus eller impell inloppet??
Spjällhus???? menar du avgashus eller impell inloppet??
-
RRS Christian
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:en ocean av turbosar
nej du skulle kunna köra 2,5 tums hela vägen räcker till 350 hk..
men jag kör 3 tum dp 2,5 efter katt....
det är vilket som beror ju på vad man vill... går att räkna ut avgasmottryck osv..
men jag kör 3 tum dp 2,5 efter katt....
det är vilket som beror ju på vad man vill... går att räkna ut avgasmottryck osv..
-
Karies
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:en ocean av turbosar
avgashus inbillar jag mig. men om man köper rs turbon så finns det bara en storlek.
en helt annan fråga. om man köper en rs turbo i sverige så får man ge i alla fall 12-13000kr. men i usa kan man köpa en för 1200 dollar. lönar det sig då att importera en eller kommer det till så mycket avgifter att man inte bör?
en helt annan fråga. om man köper en rs turbo i sverige så får man ge i alla fall 12-13000kr. men i usa kan man köpa en för 1200 dollar. lönar det sig då att importera en eller kommer det till så mycket avgifter att man inte bör?
-
RRS Christian
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:en ocean av turbosar
köp från usa.....
borde finnas enu billigare också
borde finnas enu billigare också
-
whitestripe
- Bilmodell: subaru
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:en ocean av turbosar
om du handlar från usa så kommer du att få betala moms och tullavgift.
Momsen är 25% av köpesumman och tullavgiften är mellan 0-20% av summan.
Observera att du betalar tullavgift och moms även på fraktkostnaderna.
Momsen är 25% av köpesumman och tullavgiften är mellan 0-20% av summan.
Observera att du betalar tullavgift och moms även på fraktkostnaderna.
-
RRS Christian
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:en ocean av turbosar
jo men kan ju få dom att skriva ner värdet om man vill 8-)
-
whitestripe
- Bilmodell: subaru
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:en ocean av turbosar
de seriösa firmorna vill ej skriva ner värdet.
hur glad skulle du bli om du köper en turbo för säg, 10000:-
dom skriver ner värdet till 1000:-
sen går turbon sönder/försvinner i frakten. grattis, du har just slängt 9000:- i sjön.
hur glad skulle du bli om du köper en turbo för säg, 10000:-
dom skriver ner värdet till 1000:-
sen går turbon sönder/försvinner i frakten. grattis, du har just slängt 9000:- i sjön.
-
brma
- Bilmodell: Skoda Octavia RS Kombi
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:en ocean av turbosar
Visst går det att skriva ner kvittot men bara inom rimliga gränser. Jag rekomenderar ändå att köpa från usa, säg att du får ett kvitto på 600 $, frakten är 100 $ (högt räknat) tull på 700 är 70 $ och moms på 770 $ är 192 @ totalt 1200 +70+192= 1462 $ * 7,2=10 500 kr ungefär...
Med ett ärligt kvitto blir det lite mer. Räkna med 10-12 kr per dollar inkl frakt, tull och moms.
Med ett ärligt kvitto blir det lite mer. Räkna med 10-12 kr per dollar inkl frakt, tull och moms.
-
Karies
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:en ocean av turbosar
eftersom jag startade tråden tänker jag frångå ämnet lite. grenrör. det pratades om ett puls indelat grenrör vilket jag i ärlighetens namn inte hajjade. undrar om det kunde varit ett sånt här?
http://www.full-race.com/catalog/product_info.php?cPath=21_97&products_id=304
dyrt var det i alla fall. ser mer ut som en kanelfläta än ett grenrör.
angående intercoolers, vad är fördelar-nackdelar med vattenkylning till turbon? som jag ser det verkar det mest vara fördelar. man slipper kapa sönder frontbalken tex. men det kanske inte får plats i slutändan.
http://www.full-race.com/catalog/product_info.php?cPath=21_97&products_id=304
dyrt var det i alla fall. ser mer ut som en kanelfläta än ett grenrör.
angående intercoolers, vad är fördelar-nackdelar med vattenkylning till turbon? som jag ser det verkar det mest vara fördelar. man slipper kapa sönder frontbalken tex. men det kanske inte får plats i slutändan.
-
rs_autopower
- Bilmodell: Skoda octavia RS Combi TS Edition
- Kontakt:
Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:en ocean av turbosar
Dubehöver inte kapa i krockbalken för att få ner en riktigt bra IC....du får plats med 70mm djup och det är väldigt bra!
-
cyrre
- Kontakt:
Sv:v:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:en ocean av turbosar
Pulsindelat måste menas med att inte avgaspulserna går i varann. Borde räcka med att alla avgaskanaler är lika långa så avgaserna följer tändföljden ut till kompressorhuset.
-
cyrre
- Kontakt:
Vattenkyld turbo och intercoolers har väl inget att göra med varann?
IC'n kyler den komprimerade luften medans vattenkylningen till turbon används för livslängd samt skydd av närliggande komponenter!?
IC'n kyler den komprimerade luften medans vattenkylningen till turbon används för livslängd samt skydd av närliggande komponenter!?
-
RRS Christian
- Kontakt:
vet inte om det är vatten ´buren ic du snackar om men det ärfina saker.
tar mindre plats...
annrs läs föregående talare..
precis sådant grenrörjag talar om som man räknar ut avgaspulserna
tar mindre plats...
annrs läs föregående talare..
precis sådant grenrörjag talar om som man räknar ut avgaspulserna
-
Karies
- Kontakt:
så om jag beställer en massa saker från usa då... dom har ju inte så många skodasar där. men om jag beställer ett grenrör till en gylf 4:a, passar det då? det är la i alla fall samma chassi och motorplasering.
-
RRS Christian
- Kontakt:
jo så läng du håller dig till auq Motorn så är det exakt..
finns vissa andra koder du också kan köra med men kommer inte ihåg vilka..
om du beställer från usa hojta till då är ev intresserad av kolv och stakar...
finns vissa andra koder du också kan köra med men kommer inte ihåg vilka..
om du beställer från usa hojta till då är ev intresserad av kolv och stakar...
-
Karies
- Kontakt:
ska kolla upp lite mer saker först innan jag beställer från usa. dröjer nog 2-6 veckor i alla fall. sen gör det ju ingenting om vi är ett par som kan dela på frakten över sjön.