Klimatronic fungerar inte bra

I detta forum skriver vi om Skoda RS.
Faxnäs
Bilmodell: Skoda Oktavia Ambiente,helcombi
Kontakt:

Klimatronic fungerar inte bra

Inlägg av Faxnäs »

Värmeanläggningen i min Ambiente, 02, har fungerat perfekt fram till nu. Den kyler som vanligt på inställning LO, den värmer som vanligt vid högsta värmeinställning, HI. Men därimellan spökar den. Ställer jag in exempelvis 22 grader kommer det fortfarande kall luft, ökar jag till 23 kommer det varm luft i viss omfattning men kan upphöra efter en kortare stund. Ökar jag ytterligare till 24 så kommer det något varmare luft men kan öven upphöra efter en förhållandevis kort stund. Ökar jag vidare till 25 så blir luften varmare . Går jag upp till max blir det max betr varmluft. Går jag ned till exempelvis 28 så blir det ganska så kall luft som strömmar ut omgående. Luften är inte 28 grader. Går jag tillbaka till max blir det max varmluft. Så här håller det på.

Säkringar hela, det klickar när jag byter värmetal, exempelvis från 22 till 23 grader. Luftmängden normal. Fläkten snurrar på som vanligt. Det är temperaturen på utgående luft som inte fungerar som den ska i mellanskiktet. Inga synliga läckor någonstans. Normalt med kylvatten.

Tacksam för synpunkter vad som kan vara orsaken till problemet. Kan det gå till sig om man väntar med verkstadsbesök? Kan det röra sig om beläggningar i elektroniken? Det är väl rätt så höga kostnader när det är fråga om värmesystemet? Har ännu inte behövt göra något verkstadsbesök med den här vagnen, som nu gått drygt 5000 mil.