byta ventiltätningar

I detta forum skriver vi om Skoda Octavia.
jante
Bilmodell: Skoda Octavia GLXi
Kontakt:

byta ventiltätningar

Inlägg av jante »

Tjeena,

Är det någon som har roat sig med att byta ventiltätningar utan att demonterat toppen? Har för mig att det skall gå om man trycksätter cylindern, men hur funkar det i praktiken?

Mvh
Anders
jante
Bilmodell: Skoda Octavia GLXi
Kontakt:

Sv:byta ventiltätningar

Inlägg av jante »

Hmmm, ingen som har en åsikt, trist, eller är det kanske jag som ställer besvärliga frågor ;).
Okay, följdfråga istället, sträckbultarna till toppen skall bytas när toppen är av står det i verkstadshandboken, men är det verkligen så. Om vi tittar på andra bilar så kan så kallade sträckbultar återanvändas 4 gånger, första gången är alltså vid monteringen av toppen på fabriken. Är det någon som vet?

Mvh
Anders
Fraggel
Bilmodell: Skoda Octavia
Kontakt:

Sv:Sv:byta ventiltätningar

Inlägg av Fraggel »

Tycksätta toppen vid byte har jag testat funkar kanon ta och modda ett tändstift "borra igenom det" svetsa på en snabbkoppling tryckluft där porslinet satt gänga i och sätt på kompressorn håll tummarna för att den inte ger upp lr att slangen går av och byt funkar kanon.

i alla fall på en opel som jag bytte på borde funka lika bra på skodan.

bultarna bör du byta då dom skall sträckas ut när man drar åt.

dom håller därefter toppen som en "gummisnodd" hårt mot blocket när du demonterar så mattas "gummisnodds" effekten så det blir inte lika bra nästa gång.

därav skillnad sträckbult topplocksbult.

Bytte toppackning på gummans fabia "sträckbultar" har för mig att jag betalade runt 300kr för alla 10.

så köp nya du.
Skriv svar