fjärrnyckel

I detta forum skriver vi om Skoda Octavia.
Skriv svar
Pablo
Bilmodell: Octavia kombi
Kontakt:

fjärrnyckel

Inlägg av Pablo »

Har köpt en Octavia kombi 99 för två dagar sedan med "icke fungerande" fjärrnycklar. Har läst att man kan prova att byta batteri och alternativt även para ihop bil med nyckel efter batteribyte. Har provat detta men utan resultat. Min fråga till er är följande:

Vad får ni för feedback när ni trycker på respektive knapp på fjärrnyckeln?
lyser dioden på nyckeln direkt? med ett fast sken?
blinkar dioden periodiskt om ni håller knappen inne?
ger dioden samma "feeback" oavsett vilken av de båda knapparna ni trycker på?

Jag försöker ta reda på om det är glappkontakt i nycklarna (båda två), kassa microbrytare eller om det är något annat som är sönder.

Jag har bytt båda batterierna i båda nycklarna och hittat ett gammalt "egendiagnosprotokoll" från 2002 där det på två ställen står

01176 007
Nyckel
Signalen är för låg

Någon som har några tips?
Karies
Bilmodell: Skoda Octavia 4x4
Kontakt:

Sv:fjärrnyckel

Inlägg av Karies »

min nycklar lyser precis som du beskriver. även mitt fjärrlås slutade fungera för 3 veckor sedan ungefär. sedan som genom magi så såg jag att larmet började blinka efter att jag låst med nyckeln, då fungerade fjärrlåset igen. fråga mej inte varför för det vet jag inte. men ditt fjärrlås varit ur funktion en kortare tid så kanske tålamod är medicinen...
Pablo
Kontakt:

Sv:Sv:fjärrnyckel

Inlägg av Pablo »

jag tror fjärrlåset har varit kass länge. "egendiagnosprotokollet" jag hittade är från 2002... Men jag tror att larmet fungerar för när jag låser bilen med nyckel så blinkar alla blinkersen en gång och den lilla lampan vid förardörren blinkar permanent.

På mina nycklar får jag inte dioden att lysa varje gång jag trycker. när jag lyckas få dioden att lysa så får jag oftast trycka väldigt hårt och då blinkar den bara till och lyser inte med ett fast sken även om jag håller inne knappen ett tag.
Karies
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:fjärrnyckel

Inlägg av Karies »

kanske bara är svagt batteri i dosan då?

mitt fjärrlås pajjade idag igen, men så bytte jag bort bilen vid middag så nu lider jag inte av det längre...
J@geRS

Sv:Sv:Sv:Sv:fjärrnyckel

Inlägg av J@geRS »

En vanlig grejj när fjärrnycklarna inte funkar är att stereon är felkopplad "jag vet det låter sjukt" men ofta när vi får in sånna bilar o man frågar om stereon är nymonterad så säger dom ja? kopplar man då ur den så funkar det i regel igen.... Kanske inte är det felet på din bil men tål att tänkas på....
Pablo
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:fjärrnyckel

Inlägg av Pablo »

svagt batteri i vilken dosa? mottagardosan i bilen? går inte den på bilbatteriet?
Tobbe80
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:fjärrnyckel

Inlägg av Tobbe80 »

testat att syncronisera nycklarna ? står i boken hur du gör, kan hända att dom tappar minnet mellan åt, när man tex har dom i fickan osv
Karies
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:fjärrnyckel

Inlägg av Karies »

svagt batteri i nyckeln.
Pablo
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:fjärrnyckel

Inlägg av Pablo »

ok. nu är det "fixat"! ;) tack för hjälpen!

Redan innan jag skrev första inlägget hade jag provat att byta batterier och att synkronisera enligt instruktionerna i Mektips/FAQ/Rep. men utan något resultat. Fick sporadisk reaktion i dioden i nycklarna och ingen reaktion i bilen.

Första steget mot en lösning var att demontera nycklarna och se om mikrobrytarna hade givit upp, och så var fallet. Genom att brygga kontakterna kunde jag få dioden i en fjärrnyckel att reagera 100%igt men fortfarande utan reaktion i bilen.

Nästa steg var att följa tipset att plocka ur stereon ur bilen. och vips! på första försöket! båda låsning och upplåsning funkar. så bilen är frisk, det är det viktigaste.

Tyvärr fungerar bara en nyckel än så länge men den andra felsöks för fullt!

Fråga 1:
Någon som vet var man kan få tag i nya mikrobrytare? Det står ITT på dem och de är nästan identiska med ELFAs tangentbordsbrytare (http://www.elfa.se/elfa-bin/setpage.pl?http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?lang=se&dok=124319.htm)

Fråga 2:
Hur ska man koppla stereon så att man inte får det här problemet?

Och ja, de tidigare ägarna hade haft inbrott för ett år sedan i bilen och fått stereon stulen...
Tobbe80
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:fjärrnyckel

Inlägg av Tobbe80 »

är kabel till diagnosen som inte får kopplas in, finns adapterkablage med förstärkare på Vag att köpa, slipper du koppla om..eller klipper du helt enkelt den vit/blå eller grå/blåa bero lite på årsm osvt, klipp kabeln och isolera den väl
Pablo
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:fjärrnyckel

Inlägg av Pablo »

om jag klipper kabeln så kan man inte diagnostisera radion? har jag förstått det rätt? inget annat påverkas i diagnosen?
Tobbe80
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:fjärrnyckel

Inlägg av Tobbe80 »

Nope...kabeln används enbart om du har orginal radio, vilket är väldigt ovanligt på dom äldre bilarna.. så vill du inte köpa färdigt kablage för runt 100-200:- så bara klippa
Pablo
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:fjärrnyckel

Inlägg av Pablo »

ok, nu har jag inspekterat kontakterna och hittat en vit-blå och en blå-grå på den undre av de båda kontaktdonen

undre kontaktdon enl. radiomanual:
-----------
| 1 3 5 7 |
| 2 4 6 8 |
-----------

1: nc (ej kopplad)
2: Radio Mute (ej kopplad)
3: nc (ej kopplad)
4: +12V (vit-röd)
5: aut. antenna (vit-blå) <--- denna ska klippas?
6: nc (blå-grå)
7: KL.15 /Ignition (gul-röd)
8: GND (brun)
J@geRS

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:fjärrnyckel

Inlägg av J@geRS »

Är det takanten på bilen sätter du antenförstärkaren i nr5 o låter bilens blåvita ligga löst....
Pablo
Kontakt:

Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:Sv:fjärrnyckel

Inlägg av Pablo »

jag hittade följande pryl kopplad från antennen i bilen till både antennen i radion och den blå-vita kabeln från radion

http://www.pablocases.com/octavia/DSC00225.JPG
http://www.pablocases.com/octavia/DSC00226.JPG

Är detta en "antennförstärkare" ni nämnde innan? den verkar inte funka så bra ;-) Nu har jag tagit bort den och fjärrlåset fungerar med radion ikopplad.
Skriv svar